06.09.2020. u 09:28

Po djelima Elene Ferrante snimaju se serije. A o njoj se snimaju dokumentarci. Istraživački novinari i dalje se uporno trude da je raskrinkaju pomoću bankovnih uplata i financijskih tragova

Elena Ferrante, famozna talijanska autorica (ili autor ili grupa autora, škvadra, rekli bismo, ili kako vam drago) koja i dalje ljubomorno čuva svoj pravi identitet, prošle je godine objavila novi romanLažljivi život odraslih”. Točno 1. rujna ove godine taj se roman našao u knjižarama gotovo tridesetak zemalja, među njima i Hrvatske zahvaljujući Profilu, prevoditeljici s talijanskog Ani Badurini i urednici Adriani Piteši. Elena Ferrante u Hrvatskoj ima doista brojne poklonike. Njenih šest do sada prevedenih djela kod nas je, kako je precizno izvijestio Profil, prodano u čak 45.000 primjeraka. Nije kao Coelho, ali mu se približava.

Po djelima Elene Ferrante snimaju se serije. A o njoj se snimaju dokumentarci. Istraživački novinari i dalje se uporno trude da je raskrinkaju pomoću bankovnih uplata i financijskih tragova. Očito, riječ je o utjecajnoj literarnoj i društvenoj pojavi koja ponovno dokazuje moć književnosti, i to čak i u današnjem društvu relativizacije i internetizacije umjetnosti i umijeća čitanja. Koja je tajna planetarnog uspjeha Elene Ferrante i njenih djela, u čemu ipak prednjači tetralogija započeta “Genijalnom prijateljicom” iz studenog 2016. godine? Pa tajna je u njenom pitkom bavljenju emotivnim stanjima talijanskih djevojaka, tj. žena.

Ferrante kao autorica ne docira svojim likovima. Njeni su likovi i dovoljno starinski i dovoljno suvremeni da im vjerujemo. Njen stil je uredan, bez nepotrebnih dramatičnih ispada. Ferrante nije puritanka kao što ovo vrijeme nije puritansko pa svoje čitatelje i ne štiti od erotski direktnih opisa kakve smo mogli čitati i kod ranijih talijanskih pisaca koji su se afirmirali nakon Drugog svjetskog rata, ali nikako ne pretjeruje u tome. Ima mjeru. Nije literarna ekshibicionistkinja. Seksualnost kod Elene Ferrante stoga ima poseban okus, to je i dalje zabranjeno voće, ali voće koje nam je stalno pred očima. I u mislima. Takva poželjna seksualnost, koja je vrlo često glavni pokretač radnje, itekako je prisutna i u “Lažljivom životu odraslih”, koje se pred nama odvija kao neka strastvena građanska crno-bijela drama u kojoj ima obilje mladih, maloljetnih ili tek punoljetnih propupalih napuljskih djevojaka i mladića koji žele utažiti svoju erotsku glad, neki i pod svaku cijenu, bez obzira na posljedice.

Vrlo mlada je i Giovanna, jedinica u obitelji napuljskih profesora čiji je brak velika laž, baš kao i brak njihovih najboljih prijatelja koji imaju dvije kćeri koje su i Giovannine najbolje prijateljice. Napulj početkom devedesetih godina prošlog stoljeća grad je u kojem se točno zna tko kome pripada, s kime se druži, kako se oblači i kako govori. A kada mlada Giovanna poželi upoznati tajnovitu tatinu sestru Vittoriju, ponukana očevom nekontroliranom opaskom da joj postaje sve sličnija, počinje se kotrljati opasna lavina koja je na svjetlo dana izbacila sve obiteljske tajne, metaforički zbijene u prelijepu narukvicu koja ide od žene k ženi, od djevojke k djevojci. Napulj i Napuljci, kako ih opisuje Ferrante, nisu uopće neki ljudi modernog doba. Kao da se nisu uspjeli izvući iz šezdesetih godina prošlog stoljeća, kao da ih je seksualna revolucija jedva dotakla, kao da su i dalje strogo podijeljeni na intelektualce i radništvo, kao da im se i dalje sve najbitnije stvari događaju u kinu, koje je mladima glavno mjesto za društveni život...

U takvom malograđanskom Napulju Giovanna pokušava odrasti drsko se igrajući roditeljima, posesivnom tetom Vittorijom, prijateljicama, uspaljenim dečkima, ali i boreći se protiv osjećaja manje vrijednosti koji je dovodi i na rub propasti pa čak i moralno upitnih odluka. Ona je vrlo odsječna i autoritativna, na mahove čak i spremna na osude preljubništva i prijevara u braku i vezama, ali samo do trenutka kada zbog vlastitih snažnih emotivnih i tjelesnih poriva i sama ne poželi tuđeg dečka pa se tako dovodi u iskušenje da radi isto ono što osuđuje kod drugih. Kraj romana dovoljno je nedorečen i potpuno otvoren za nova, lukrativna poglavlja i novi serijal o pustolovinama Giovanne i njene mlađe prijateljice Ide, ali ovoga puta ne u Napulju, nego u Veneciji. Dobro došli. 

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije