Maja Pak

'Potrošit ćemo 345 milijuna eura da što više Slovenaca ostane na odmoru u Sloveniji'

Foto: Marko Prpic/PIXSELL
1/3
10.07.2020.
u 15:59

Da su turistički bonovi bili uspješan potez slovenske vlade vidljivo je već u prvih deset dana od uvođenja tijekom kojih je unovčeno više od 32.000 vaučera u vrijenosti 4,2 milijuna eura

Direktorica Turističke organizacije Slovenije Maja Pak ovih dana ima razloga za zadovoljstvo. Njezina poslovna preokupacija kako od lijepe zemlje u srcu Europe stvoriti u svijetu prepoznatljivu zelenu destinacije i lidera u održivom turizmu, koja nudi uslugu na razini pet zvjezdica, ovih dana dobiva potvrdu da stvari idu u željenom smjeru.

Vodeći svjetski gastrovodič podijelio je prve zvjezdice u toj zemlji: pet restorana dobilo je po jednu, a jedan čak dvije zvjezdice, a razna druga Michelinova priznanja dobilo je još nekoliko desetaka slovenskih restorana. Istina, velika kriza u svijetu putovanja nije zaobišla ni slovenski turizam, ali slovenske vlasti imaju odgovor na to. Svojim punoljetnim građanima dijele vaučere od 200 eura (djeci po 50 eura) za odmor u vlastitoj zemlji, a nacionalnoj turističkoj organizaciji dopalo je da ih dodatno animira. S direktoricom te organizacije Majom Pak razgovaramo o detaljima velike kampanje, lansirane još 14. svibnja, čiji je cilj da se Slovence zadrži u Sloveniji, kao i činjenici da ih 1,5 milijuna godišnje dolazi u Hrvatsku, suradnji s kolegama u Hrvatskoj turističkoj zajednici i drugim aktualnostima.

Kampanja za domaće goste pod nazivom ‘Sada je trenutak – Moja Slovenija’ u punom je jeku, ima li efekata?

Kampanja se odvija na društvenim mrežama Feel Slovenia, na nacionalnom turističkom portalu slovenia.info i putem newslettra, a poruke putem svojih kanala dijele i svi partneri. Odaziv je sjajan. Već u prva dva tjedna uspjeli smo povezati cijelu Sloveniju, svih 35 vodećih destinacija, udruženja, institucije i turističke dionike, pojedince i medije, koji interaktivnim sadržajem i nagradnim igrama pozivaju da se odmor provede kod kuće. U četiri tjedna kampanje snimljeno je više od 200 videozapisa u kojima poznati Slovenci i osobe iz slovenskog turizma ističu omiljena mjesta za opuštanje. Upotreba hashtaga #mojaslovenija u postovima na Instagramu povećana je čak 240%, u petom tjednu kampanje zabilježili smo više od 120.000 postova na društvenim mrežama s ključnim riječima #ifeelsLOVEnia i #mojaslovenija, a broj posjetitelja turističkog portala slovenia.info porastao je 60%. Na ovom portalu objavljeno je više od 300 paketa za odmor u različitim tematskim kategorijama, koje se može odmah i rezervirati.

Koliko će Slovenaca vaučeri zadržati u zemlji i u kojoj mjeri domaći mogu popraviti ovogodišnje rezultate?

Svi dionici u slovenskom turizmu nastoje učiniti što više, a naša lijepa Slovenija ima ponudu za sva godišnja doba. Posljednjih godina raste inovativna ponuda koja prati viziju Slovenije kao zelene boutique destinacije za zahtjevne goste koji traže raznolika i aktivna iskustva, mir i osobne doživljaje. Turizam je jedna od ključnih grana slovenskoga gospodarstva, a želimo izgraditi povjerenje i dugoročno povećati broj noćenja domaćih gostiju. Da su turistički bonovi bili uspješan potez slovenske vlade, vidljivo je već u prvih 14 dana od uvođenja kada je unovčeno nešto manje od 40.000 vaučera u vrijednosti iznad pet milijuna eura. U jednom danu bilo ih je unovčeno 10.000 diljem Slovenije, a mnogi će ih sigurno i zimi koristiti u našim zimovalištima.

Koliko slovenska država planira ukupno potrošiti na vaučere?

Država je za turističke bonove izdvojila 345 milijuna eura, a od 13. ožujka mogu ih koristiti svi stanovnici Slovenije. Vaučeri su djeljivi i mogu se iskoristiti prilikom plaćanja noćenja s doručkom u različitim smještajnim objektima u Sloveniji do kraja godine. Evidenciju potrošnje vodi Financijska uprava, a vlasnik bona može provjeriti njegovo stanje putem eDavki mobilne aplikacije.

Kad su posrijedi slovenski gosti, Sloveniji je najveći konkurent hrvatski Jadran na kojem su Slovenci drugi po brojnosti. Zabrinjava li vas da ni vaučeri neće spriječiti dio slovenskih gostiju da ipak odu na hrvatski Jadran?

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, Slovenci su prošle godine ostvarili oko 4,3 milijuna privatnih putovanja. Od toga je 37% u Sloveniji, 63% u inozemstvu, a većinom u Hrvatsku, na koju otpada 56% svih privatnih putovanja u inozemstvo. Slovenska država svojim je stanovnicima pomogla da otkriju ljepote Slovenije i njenu inovativnu turističku ponudu, a svaki pojedinac odlučuje hoće li to iskoristiti. Ali vjerujemo da će ove godine broj Slovenaca na odmoru u Sloveniji porasti.

Mnogi Slovenci kod nas imaju i vikendice. Jeste li među njima i imate li neko omiljeno odredište u Hrvatskoj?

Puno vremena provodim u inozemstvu poslovno i ljeti se volim aktivno opustiti kod kuće, u zelenoj Sloveniji, kako u brdima, lječilištima, tako i uz more, na jezerima ili selu. Ali, da, često svoj odmor provedem i na nekom od prelijepih hrvatskih otoka, ali vikendicu u Hrvatskoj nemam.

Kakva su vam predviđanja za slovenski turizam, očekujete li da se situacija normalizira već 2021.?

Nezahvalno je prognozirati, nepoznanica je puno, ali vjerujem da se situacija neće vratiti u normalu ni 2021. Tada će pravi oporavak započeti samo ako se virus obuzda. Mi smo imali šest uzastopnih rekordnih godina u turizmu, a ove godine očekujemo pad stranih turista od 60 do 70%, koji će djelomično ublažiti domaći turisti. Sad je prioritet opstanak turističkih tvrtki, održavanje što više radnih mjesta, resetiranje poslovanja na svim razinama i prilagođavanje novim uvjetima. Veliki kapital za oporavak našeg turizma i nadu za brzi povratak povjerenja gostiju dugoročno je usmjerenje Slovenije ne na masovni, nego na boutique turizam 365 dana u godini, temeljen na održivom razvoju, poštovanju lokaliteta i razvoju visokokvalitetnih jedinstvenih individualnih iskustava, kontaktu s netaknutom prirodom, lokalnim stanovištem i samim sobom. Slovenija veliki naglasak stavlja na odgovorne putničke standarde, koje smo spojili u standarde Green & Safe. Slovenski napor i briga za sigurno i odgovorno putovanje naših gostiju prepoznalo je i Svjetsko vijeće za putovanja i turizam WTTC, pa je Slovenija kao jedna od prvih zemalja u svijetu dobila mogućnost korištenja globalnog sigurnosnog znaka ‘Sigurna putovanja’.

Slovenija je ušla u prestižno društvo zemalja s restoranima koji imaju Michelinove zvjezdice tri godine nakon Hrvatske, ali već u toj prvoj godini imate jedan restoran više sa zvjezdicom od Hrvatske. Kako se odjednom dogodio tako veliki skok i uspjeh za slovensku gastronomiju?

Iznimno smo ponosni da su se u prvom Michelinovu vodiču za Sloveniju našla čak 52 restorana. Hiša Franko je, pritom, jedini restoran s dvije zvjezdice u regiji. Ponosni smo i što je Michelin prepoznao fokus Slovenije i slovenske gastronomije na održivost i što je šest naših kuhara među prvima u svijetu koji su dobili Michelinovu nagradu za održivost. Slovenija već neko vrijeme budi globalnu pozornost zbog kreativnosti i inovativnosti naše gastronomije, koju snažno promoviramo. Naša se gastronomija temelji na lokalno proizvedenim sirovinama i tradiciji koja se prenosi s generacije na generaciju, a svojim modernim pristupima i puno znanja nadograđuju je naši talentirani kuhari. Izuzetnu ponudu možete pronaći u različitim dijelovima Slovenije, a uključuje i vrhunske restorane i tradicionalnije gostionice i seoski turizam. To je prepoznao, primjerice, i međunarodni gastronomski vodič Gault & Millau, a Slovenija ima titulu Europske gastronomske regije 2021. Michelin, koji je stigao u pravo vrijeme, predstavlja velik poticaj i motivaciju za cjelokupan ugostiteljski sektor i oporavak slovenskog turizma i odlična je prilika za povećanje slovenskog prepoznavanja kao održivog odredišta za vrhunska gastronomska iskustva.

Direktor HTZ-a Kristjan Staničić vam je na nedavnoj virtualnoj konferenciji predložio suradnju na projektu zajedničkih gastrotura koje bi, s obzirom na čak 11 restorana s Michelinovom zvjezdicom na relativno malom prostoru, obuhvaćale Hrvatsku i Sloveniju. Niste tada komentirali, ali što mislite o tome?

Integracija proizvoda u regiji ima smisla, a posebno na dalekim tržištima. S HTZ-om imamo vrlo dobre odnose dugi niz godina, a ideja o zajedničkim gastronomskim turnejama u restoranima sa zvijezdama Michelin zanimljiva je i vjerujem da u ovom području imamo puno mogućnosti.

Vaš je stav da pandemija može biti i prilika. U čemu?

Istaknula je pozitivne i negativne strane turizma i sad je prilika za planiranje odgovornijeg razvoja industrije u budućnosti. Pokazala je koliko, bez obzira na granice, ovisimo jedni o drugima te da je potrebno upravljanje destinacijama temeljiti na zelenoj viziji koja će postaviti zdrav temelj budućnosti destinacija i njihovih stanovnika. Pandemija je naglasila i važnost lokalno uzgojne hrane i pića i vrijeme je za stvaranje jačih lanaca hrane između uzgajivača i potrošača. Također, pandemija je dodatno potaknula digitalizaciju kao nadogradnju u poslovanju i dodanu vrijednost u ponudi.

Ključne riječi

Komentara 5

DU
Deleted user
16:20 10.07.2020.

.mogoce ni mogoce

DU
Deleted user
23:14 10.07.2020.

mogu oni pricat sta hoce ali hrvatski jadran je najljepse more u europi ne zato jer mi tako hocemo nego zato sto je tako

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije