Ovo će biti najtransparentniji izbori do sada, neće biti moguće anonimno donirati više desetaka tisuća kuna, a transparentnije će biti i cijene oglašavanja, rečeno je u Mreži prvog Hrvatskog radija 1.
prema novom zakonu, ograničena je visina iznosa kampanje na osam milijuna kuna, morat će se znati ime i prezime donatora, ograničene za 30 tisuća kuna za fizičke, a 200 tisuća za pravne osobe – rekla je Zdravka Čufar Šarić, potpredsjednica DIP-a, tijela koje će provoditi nadzor.
- Važan je kvalitetan nadzor . Nadam se da će DIP proaktivno nadzirati kampanju, no ne smije biti sam nego sve institucije moraju surađivati – rekao je Dragan Zelić iz GONG-a i dodao da iako zakon nalaže da kandidati otvore račune za kampanju, bit će teško kontrolirati da netko drugi za njih ne prikuplja novac na nekom drugom računu.
Da bi cijeli sustav bio transparentan, mora se još raditi na poboljšanju, smatra Zorislav Antun Petrović, stručnjak za antikorupciju.
- Jučerašnja najava DIP-a da moraju najaviti koliko su platili oglase je dobra. Što je tu preglednija situacija, to je veća transparentnost i manja mogućnost za petljanja. Jedna kandidatkinja je na izborima 2005. imala barem 10 puta više oglasa od protukandidata, a prijavila je istu svotu koju je potrošila. Netko je morao tada financirati kampanju sa strane. Tada je zakon bio takav – rekao je Petrović. Kadidati puno novca troše na medijsko oglašavanje i upravo je dobar način pratiti medijsko oglašavanje što je dobar alat u praćenju transparentnosti financiranja.
- Na prošlim izborima 2009. velik broj građana jednom je kandidatu uplaćivao maksimalni iznos donacija od 90 tisuća kuna, a račun je bio otvoren puno dulje nego što je trebao biti. Važno je da porezna uprava provjerava tko je što uplatio jer donatori imaju pravo na porezni odbitak zbog uplaćenih donacija – rekao je Petrović.
Od prošlih izbora 2009. ovlasti DIP-a znatno su povećane i ne mogu se usporediti danas i onda.
- Imamo pravo kontrolirati račune i tražiti izvod iz računa banke svaki dan, ali i retroaktivno U izvješću sedam dana prije, mogu kontrolirati sve donatore. Možemo kontrolirati i nakon 60 dana što se dostavi konačno rješenje za sve troškove koji su korišteni u kampanji. Slučaj Milan Bandić se ne može ponoviti ove godine – uplate donacija mogu se vršiti do dana izborne šutnje – 26. 12. za prvi krug. Nakon toga donacija više nema. Za drugi krug vrijedit će drugi sustav jer će biti dva kandidata ako do drugog kruga dođe. Sve donacije uplaćene nakon toga moraju se vratiti donatorima ili uplatiti u državni proračun, rekla je Zdravka Čufar Šarić.
Građani će sami moći kontrolirati uplate donacija – kandidati su dužni objaviti popis donatora na web stranicama u roku od 48 sati nakon što ih dostavi DIP-u. Oni koji pronađu svoje ime na listi, a nisu donirali novac trebaju DIP-u dostaviti primjedbu.
- Kad govorimo o pretkapanji - dva su kandidata zanimljiva - predsjednik Ivo Josipović koji mora paziti da ne troši javni novac za vlastitu promidžbu, ali i Kolinda Grabar Kitarović koja je je bila ministrica u Sanaderovoj vladi – trebala bi pokazati veće standarde i otklon od bivše vlade po pitanju transparentnosti – rekao je Dragan Zelić i dodao da će GONG pratiti trošenje svih kandidata, ali ne u onoj mjeri kao ranije.
Zelić i Petrović zalažu se da se kampanja treba financirati od javnog novca jer privatni novac uvijek može izazvati sumnju na korupciju, no ostaje nejasno zbog čega se u vrijeme krize iznos povećao sa 250.000 kuna na milijun kuna kandidatu koji prikupi najviše glasova.
Zdravka Čufar Šarić smatra da ako se imena donatora i iznosi prema novom zakonu moraju objaviti kao i iznosi, da onda nije problematično ako se kampanja financira i privatnim novcem.
>> Sučeljavanja su uređena površno, šlampavo, neodređeno i nepromišljeno
tko je taj zelić i gong? zasto je on pouzdan? nitko ne odgo vara na upite!