OKRIVLJEN ŠEF JADROLINIJE

Šokantni detalji izvješća o nesreći na trajektu: Posada uopće nije bila upoznata s brodom, nisu dobili ni upute

Mali Lošinj: U tijeku je očevid nakon što je troje djelatnika Jadrolinije poginulo nakon pada rampe
Foto: Nel Pavletic /PIXSELL
1/4
08.10.2024.
u 20:06

Nema odgovornosti članova posade broda kao ni drugih članova uprave Jadrolinije. Predloženo je pokretanje prekršajnog postupka protiv D. Sopte

David Sopta, predsjednik Uprave Jadrolinije, odgovorna je osoba za pomorsku nesreću na trajektu 'Lastovo' 11. kolovoza ove godine u Malom Lošinju, u kojoj su pri padu rampe poginuli Boško Kostović, vođa stroja, te kormilari Denis Šarić i Marko Topić, dok je teško ozlijeđen prvi časnik palube Davor Zagorac. Zaključak je to nacrta završnog izvješća, na 36 stranica s brojnim prilozima, o provedenoj upravnoj istrazi u predmetu pomorske nesreće broda Lastovo, koju je provela Uprava sigurnosti plovidbe Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

Kao zaključak je predloženo da se pokrene prekršajni postupak protiv predsjednika Uprave Jadrolinije jer nije uspostavio sustav upravljanja sigurnošću i napravio je prekršaj iz Pomorskog zakona, a isključivo njega i nikoga drugog u Jadroliniji smatraju i odgovornim za cjelokupno održavanje broda. Zaključak je to izvješća kojem je priloženo 14 fotografija i 64 razna priloga. Napisali su kako sustav upravljanja sigurnošću u Jadroliniji nije valjan, a kako je predsjednik Uprave Jadrolinije u cijelosti odgovoran za sustav i ničije ga pogreške ne oslobađaju od odgovornosti. Ustvrdili su kako je "predsjednik uprave Jadrolinije u cijelosti odgovoran za sustav održavanja svih brodova kompanije uključujući i brod 'Lastovo': vezano uz navedeno, a u skladu s odgovornostima definiranim u kompaniji Jadrolinija, ova istraga ne nalazi odgovornosti drugih članova uprave kompanije kao niti odgovornosti niže rangiranih djelatnika kompanije vezano uz pomorsku nesreću broda 'Lastovo'".

Isto tako, u nacrtu izvješća piše kako nije utvrđena odgovornost članova posade broda. "Naime odredbe pomorskog zakonika ne definiraju odgovornost drugih članova posade osim zapovjednika broda, pri čemu je on odgovoran za sigurnost broda i red na brodu. Vezano uz navedeno i analizirajući situaciju spuštanja i dizanja pramčane rampe, upravna istraga nije utvrdila odgovornost zapovjednika broda ili članova posade", piše u nacrtu izvješća koji poptpisuje Zlatko Košta, načelnik Sektora za inspekcijske poslove i tehničke standarde. U tročlanom timu još su Vladimir Malnar, voditelj Službe sigurnosti plovidbe u Lučkoj kapetaniji Rijeka, i Emil Marinov, viši kontrolor službe kontrole ispravnosti stranih brodova, Lučka kapetanija Rijeka.

Utvrđeno je više nepravilnosti. Primjerice, napisali su kako je provjerom dostavljenih zapisa i obrazaca za članove posade broda 'Lastovo', osim zapovjednika broda i upravitelja stroja, utvrđeno kako obrasci ne sadržavaju podatak o zahtijevanom vremenu upoznavanja posade s brodom, kako je to propisano poslovnikom Jadrolinije. Naglašeno je kako se ni za jednog člana posade ne može potvrditi da je zaista obavljeno propisano upoznavanje s brodom. Što se tiče rampe, utvrdili su kako "ne postoji operativna uputa koja propisuje na koji se način rampa osigurava, odnosno ne postoji operativna uputa za otvaranje i zatvaranje rampi niti kako postupati kod potrebe podizanje rampe za vrijeme boravka u luci nevezano uz pripravu broda za plovidbu, kao niti tko je odgovoran za pojedinu operaciju podizanja i mehaničkog osiguranja pramčane rampe i pramčanih vrata".

U nacrtu izvješću taksativno je nabrojano kako posada 'Lastova' nije upućena u sustav podizanja/spuštanja i osiguranja pramčane rampe, jer ni oni kao ni predstavnici kompanije ne poznaju sustav niti način na koji on funkcionira. Nadalje, posada nije upoznata s tim da se rampa ne smije zadržavati u bilo kojem položaju osim donjeg položaja i gornjeg položaja u kojem rampa mora biti mehanički osigurana. Isto tako, piše kako posada "nije upoznata s elementima hidrauličnog sustava pramčane rampe u odnosu na mogućnosti hidrauličnog sustava podizanja i spuštanja".

POVEZANI ČLANCI:

"Nastavno na sve navedeno, upoznavanje posade s ISM sustavom kompanije broda, kao i upoznavanje posade sa samim brodom, nije provedeno na odgovarajući način, što potvrđuje postupanje svih članova posade palube koji nisu smatrali potrebnim osigurati rampu u gornjem položaju prije obavljanja radova ispod neosigurane rampe", piše, među ostalim, u nacrtu izvješća. Naveli su i manjkavosti u sustavu preventivnog održavanja pramčane rampe, a došli su i do podataka kako je na trajektu 'Lastovo' ona ranije već dva puta nekontrolirano pala, 2006. i 2012. godine, a nema podataka kako su ti kvarovi prijavljeni.

Sindikat je zadovoljan

Za komentare smo zamolili Nevena Melvana, predsjednika Sindikata pomoraca Hrvatske. – Prije svega želim se ograditi jer još sa sigurnošću ne znamo je li ovaj dokument autentičan s obzirom na to da se Ministarstvo o njemu još nije očitovalo niti je potvrdilo autentičnost. Mi smo ga također dobili, proučio sam ga i sam tekst i zaključak su apsolutno ono o čemu Sindikat pomoraca govori čitavo vrijeme – kaže Melvan, koji je od prvoga dana prozivao predsjednika uprave Jadrolinije.

– Nacrt ovog izvješća vrlo je profesionalan, razuman i vrlo točan. Osobno bih potpisao taj tekst jer je napravljen studiozno, s mnoštvom detalja tako da ne mogu vjerovati da nije točan, ali moram ostaviti sumnju dok se Ministrastvo ne očituje – rekao je Melvan. Komentar i potvrdu autentičnosti dokumenta zatražili smo od Ministarstva. "O rezultatima istrage javnost će biti izviještena kad istraga bude završena", napisali su.

GALERIJA Istraga nesreće na trajektu Lastovo

Mali Lošinj: U tijeku je očevid nakon što je troje djelatnika Jadrolinije poginulo nakon pada rampe
1/23

Komentara 6

Avatar morski
morski
20:44 08.10.2024.

" Posada uopće nije bila upoznata s brodom, nisu dobili ni upute" ovo je nevjerojatno...

DJ
djontra
20:56 08.10.2024.

Kako to kako to? Pa po tome ispada da Jadrolinniju vodi nestručni i neprofesionalni kadar? Ali to je nemoguće, pa ne bi naš vrli Premijer postavio na čelo kompanije nekoga samo zato što mu je basket kolega, ne?

JU
juma
21:47 08.10.2024.

Što je drugo bilo za očekivati? Tipičan primjer kako funkcionira sustav upravljanja jednom hrvatskom državnom firmom. Stručno ionako nitko nema pojma, sve što se radi je improvizacija i nikoga nije briga za pravila rada i za kvalitet koji isporučuju korisnicima usluga.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije