Rekordi

Solarni avion ima sve izglede da se u zraku održi do jutra

Solar Impulse (1)
Foto: AFP/Pool
1/8
07.07.2010.
u 12:50

Pilot se popeo na visinu od 9200 metara, punio baterije do večeri i potom do jutra leti pod krilom od 63,4 m gdje je 12.00 fotonaponskih pločica

U srijedu u 6.51, s namjeron da uhvati što više jutarnjeg sunca, iz zračne baze Payerne na obali jezer Neuchatel u Švicarskoj, pilot André Borchberg poletio je pokusnim avionom HB-SIA u pokušaj obaranja prvoga od niza rekorda.

HB-SIA je avion s četiri elektromotora pogonjen isključivo solarnom energijom. Svi su izgledi da će uspjeti pokušaj da se izede let prvim solarnim avion puna 24 sata. Plan je da pilot André Borchberg letjelicu podigne na 8500 metara, ondje temeljito napuni baterije, te nakon što se noć spusti svu struju spremljenu u baterijama iskoristi za letenje. Iscrpi li se struja do kraja, svitanje bi pokušao dohvatiti lebdeći kao jedrilica. Uspije li, bit će to dosad najviši i najduži let solarnog aviona s pilotom.

Stvari su u 23 sata stajale mnogo bolje. Do 9200 metara zadržao se do pred suton! Baterije su se brzo napunile, ali je letač mimo plana ostao visoko, umjesto da se spusti i u "gušćem zraku" gricka prikupljenu energiju. U 23 sata bio je na visini od 3500 metara. Gubio je visinu otprilike metar u sekundi praktično bez potrošnje struje i rada motora. Brzina je bila 25 čvorova. Na 4.40 sati do svitanja baterija je bila 100% puna!

Sedam je godina tvrtka Solar Impulse švicarskog pilota i pustolova Bertranda Piccarda proračunavala je li moguće izgraditi avion na solarni pogon kojim bi se bez slijetanja obletio svijet. Ekipa od 70 ljudi izgradilla je 1600 kilograma težak avion s rasponom krila od 63,4 metra na kojem 12 tisuća solarnih pločica strujom treba hraniti četiri elektromotora s elisom snage 10 konjskih snaga. Same litij-polimer baterije teške su 400 kilograma. HB-SIA je tek umanjeni model stvarnoga aviona za velike rekorde, ali je izgrađen da bez velikih trškova dokaže točnost proračuna.

Ideju o solarnom avionu-jedrilici za rekorde začeo je 1999. godine Bertrand Piccard nakon što je balonom uspio obletjeti svijet. Avion koji ovoga trenutka leti samo je letjelica za dokazivanje je li cijeli koncept dobar. Uspiju li svi pokusi, za rekordni bi se let oko svijeta gradio osjetno veći zrakoplov.

Svježe vijesti i tijek leta mogu se pratiti izravno na stranicama Solar Impulsea.

Komentara 4

AG
Agramer198
13:54 07.07.2010.

Ja jedino priznajem pothvate Jean-Luc Picarda :))

KR
krugoval1
17:15 07.07.2010.

Pohvalno je to što Večernjak pokušava obavijestiti čitatelje o najnovijim znanstvenim dostignućima. Bilo bi još ljepše kada bi se u tim člancima poštovali minimalni znanstveni zahtjevi. +++++++++++++++++++++++ …12.000 fotonaponskih ćelija… +++++++++++++++++++++++ U hrvatskomu jeziku postoje fotonaponski članci, a fotonaponske ćelijećelije bi valjalo potražiti u Srbiji. Je li tko čuo za elektrokemijske \'ćelije\' ? Naravno da nije. Postoje Leclancheov članak, Westonov članak, ali ne i Leclancheova ili Westonova ćelija. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ …te nakon što se noć spusti iskoristi svu struju spremljenu u baterijama za letenje. Iscrpi li se struja do kraja,… ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Struja je fizikalna pojava i ne može se spremiti ni iscrpiti. Energija je ta koja se može spremiti i iscrpiti. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Same litij-polimer baterije teške su 400 kilograma. ++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Težina je sila i mjeri se njutnima. Kilogramima se mjeri masa. O pravopisnim pogrješkama ne bih. Dogode se. Bilo bi dobro da VL angažira kojega mladoga znanstvenika. Mnogo ih je slabo plaćenih, a ima i onih bez posla. Ni lektor ne bi bio suvišan.

GL
Glista
23:45 07.07.2010.

@krugoval1, e, pa STVARNO cjepidlacis. Da ja nekog pitam \"Kolika ti je masa\" ne znam jel bi ikada dobio odgovor. Ovako kako se MAK izrazio, izrazavamo se svaki dan, a i u drugim jezicima ima istih \"nepravilnosti\", cak i mnogo vise.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije