Imam 23 godine i zaljubljenik sam u glazbu. Hrvatsku glazbu poznajem od
njezinih početaka - od Vlaha Paljetka, Andrije Komca, Ive Robića,
Zvonimira Krkljuša, Rajke Vali, braće Sutlović, pa sve do
danas. Ukratko, poznajem cijelu hrvatsku diskografiju, stoga mi je
želja posjetiti Croatiju Records pisao nam je Dario
Rešetar iz Lopatinca pokraj Čakovca.
Ljubav
i hendikep
Ne krijući iznenađenje što je Nedjeljni Večernjak ispunio
njegovu želju, Dario nam je otkrio da voli sve žanrove glazbe osim
narodnjaka. Najdraži su mu ipak američki i hrvatski evergrini te
instrumentalna glazba big bandova. Završeni trgovac bez
zaposlenja, kada ne radi u obiteljskom vinogradu za dušu
svira na sintesajzeru, a završio je i osnovnu glazbenu
školu. Međutim, iako mlad, na život već drukčije gleda od
većine ljudi.
- Imao sam tumor na lijevom uhu zbog kojeg sam iznenada na njega
izgubio sluh. Operiran sam 2001., a sve me to jako potreslo jer doista
volim glazbu. U početku mi je bilo teško, no s vremenom sam
se priviknuo. Sada je sve u redu - kazao nam je Dario dok smo se
crvenim automobilom Večernjeg lista vozili prema studijima Croatije
Rercordsa.
Dočekao nas je tonski snimatelj Goran Martinac, a iako je bio zauzet
snimanjem albuma grupe Flyer, koju su slušatelji Otvorenog
radija krajem prošle godine proglasili najperspektivnijom
domaćom grupom, rado je pristao biti Darijev vodič.
- U studiju prvo snimamo osnovnu matricu, odnosno ritam-sekciju. Na nju
se sve nasnimava dio po dio, bas, gitara, vokali... Sve to snimamo po
nekoliko puta pa se u cjelinu slaže ono što je najbolje -
kazao je Dariju Goran, prepustivši mu 24-kanalni miks-pult,
za koji je kazao kako je do prije nekoliko godina bio velik koliko i
sam studio.
Darija je zanimalo kako se dodaju različiti efekti, poput jeke, na
što mu je Goran pokazao kako je potrebno okrenuti samo
nekoliko potenciometara.
Uslijedio je obilazak studija u kojemu je Dario nakratko postao
pridruženi član grupe Flyer, a prije nego što je uspio izaći
iz studija, od Gorana je dobio kompilaciju najvećih hitova Zagrebfesta
1953. - 1973., glazbenog razdoblja i glazbe koja mu je najdraža. Nakon
toga Goran je Darija proveo iza vrata debelih poput onih u trezoru, iza
kojih se nalazio mastering studio.
- Ovdje se napravi prvi CD, koji dalje ide u proizvodnju. Diskovi se
proizvode u Austriji iako imamo i manji stroj na kojem se rade
promidžbeni diskovi za radiopostaje. Znam da će te ovaj uređaj
zanimati, jer on služi za restauraciju starih snimaka, a među
najboljima je u svijetu - rekao je Goran.
Spremište
nostalgije
Iako Dario nije krio interes za moderna čuda tehnike oko njega,
najviše ga je zanimala fonoteka Croatije Recordsa, u kojoj
su pohranjena sva njezina izdanja. Prošavši kroz
hodnik ukrašen raznoraznim diskografskim izdanjima, od kojih
su ona starija plijenila Darijevu pozornost, stigli smo do fonoteke.
- Ovo je naše spremište nostalgije, u kojem
čuvamo i najstarije ploče - kazala je Dariju fonotekarka Marija
Šimun.
U gomili velikih metalnih kaseta-polica bez problema
pronašla nekoliko singlova Ive Robića iz 50-ih godina, zbog
čega se Darijevo lice ozarilo. Doznao je i da se arhivske materijale
pohranjene u fonoteci može i presnimiti, naravno, po dogovoru.
Iako je Croatia Records prestala proizvoditi ploče, još ima,
istina sve manju, nakladu kaseta. Kroz tajne snimanja kaseta Darija je
proveo snimatelj Lado Smiljanić, veteran Croatije Recordsa sa 34 godine
staža.
- Prvo se matrica snima na vrpcu od pola cola. Uređaj ima četiri
kanala, a prvo se snimaju prvi i treći. Kada dođe do kraja, vrpca se
okrene pa se snima na drugi i četvrti kanal. Vrpca zatim ide u stroj za
master i automatski se snima na vrpce od
kaseta. Kad završi snimanje, snimi se ton koji uho ne može
čuti, ali ga stroj čuje, pa automatski prereže vrpcu na kraju. Zatim se
automatski lijepe naljepnice i pakiraju omoti - kazao je Dariju L.
Smiljanić, dodavši da je upravo ondje nekad bila najveća
tvornica kaseta u ovom dijelu Europe, u kojoj su radile tri smjene.
Dario je za uspomenu dobio i omot ploče iz nekih drugih
vremena, na kojima je detaljno opisana proizvodnja kaseta.
Dok smo se vraćali iz Croatije Recordsa, Dariju se pogled neprestano
spuštao prema kompilaciji Zagrebfesta koju je ponio kao
suvenir.
- Ovo je baš po mom izboru! - kazao nam je prije nego
što smo se pozdravili.
GLAZBA Dario Rešetar u studijima Croatije Recordsa doznao kako se snimaju njegove omiljene pjesme