Mali i srednji poduzetnici, koji su sukladno EU definiciji određeni kao tvrtke s manje od 250 zaposlenih i s maksimalnim godišnjim prometom do 50 milijuna eura, opravdano se doživljavaju kao okosnica europskog gospodarstva. Statistički podaci pokazuju da se 99% sveukupnog poslovanja u EU odvija na razini malih i srednjih poduzeća, te da isti osiguravaju 3/4 svih radnih mjesta u privatnom sektoru.
Upravo je Lisabonska strategija rasta i razvoja, usvojena 2010. godine, s ciljem da EU postane “najdinamičnije i najkonkurentnije gospodarstvo temeljeno na znanju u svijetu do 2010. godine", prepoznala i definirala potrebu jačanja konkurentnosti malog i srednjeg poduzetništva kao osnovnu mjeru za postizanje gore opisanog cilja.
Od 2000. do danas na razini Europske unije potaknuto je više zakonodavnih inicijativa usmjerenih na stvaranje poticajnog okruženja za rast i razvoj poduzetništva. Svakako je važno spomenuti neke od njih, poput Europske povelje o malim i srednjim poduzećima, iz 2000. godine, koja je usmjerena ka jačanju inovativnih kapaciteta i poduzetničkog duha, te stvaranje pravnog, poreznog i administrativnog okruženja za poticanje poduzetničkih aktivnosti. Također, u studenom 2005. godine Europska komisija predstavila je novu inicijativu simboličnog imena “Počnimo od najmanjih” ili izvorno “Think Small First“ čiji je cilj poticati obrazovanje i obuku u sferi poduzetništva, te pojednostavniti i prilagoditi prirodi poduzetništva pripadajuće zakonodavstvo.
U prosincu 2008. usvojen je Zakon o malom gospodarstvu Europske unije – tzv. „Small Business Act for Europe” s ciljem da sve postojeće inicijative u sferi poduzetništva ujedini pod zajedničkim zakonodavnim okvirom. Small Business Act, koji također počiva na inicijativi “Počnimo od najmanjih” sadrži skup od 10 načela kojima se treba voditi u osmišljavanju i provedbi politika vezanih uz poduzetništvo na EU i nacionalnim razinama, a kako bi se stvorili jednaki uvjeti za mala i srednja poduzeća na razini cijele Europske unije. Načela su sljedeća:
1. Stvoriti okruženje u kojem poduzetnici i obiteljska poduzeća mogu napredovati i u kojem se poduzetništvo nagrađuje;
2. Osigurati da se poštenim poduzetnicima koji su doživjeli stečaj brzo pruži druga prilika;
3. Osmisliti pravila u skladu s načelom „Počnimo od najmanjih";
4. Učiniti državne uprave osjetljivima na potrebe malog i srednjeg poduzetništva;
5. Prilagoditi sredstva javnog interesa potrebama malog i srednjeg poduzetništva, te olakšati sudjelovanje malog i srednjeg poduzetništva u javnoj nabavi i omogućiti bolje korištenje mogućnosti Državne potpore za malo i srednje poduzetništvo;
6. Olakšati pristup malom i srednjem poduzetništvu financijama, te razviti zakonsko i poslovno okruženje koje pruža podršku pravovremenim uplatama u poslovnim transakcijama;
7. Pomoći malom i srednjem poduzetništvu ostvarivanje veće koristi od mogućnosti koje se nude na jedinstvenom tržištu;
8. Promovirati unapređenje vještina u malom i srednjem poduzetništvu, kao i sve oblike inovacija;
9. Omogućiti malom i srednjem poduzetništvu pretvaranje ekoloških izazova u prilike;
10. Poticati i pružati podršku malom i srednjem poduzetništvu za korištenje rasta tržišta.
Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva (CEPOR), prvi think-tank u Hrvatskoj koji se bavi problematikom malih i srednjih poduzeća i poduzetništva, izdao je u prosincu 2012. godine „Izvješće o malim i srednjim poduzećima u Hrvatskoj-2012.“. Izvješće ukazuje da Hrvatska još uvijek značajno zaostaje za zemljama članicama EU u kvaliteti poduzetničke okoline, te da postoji značajan manevar za napredak i to posebno u područjima kao što su percepcija poduzetništva u društvu, daljnje unaprjeđenje regulatornog okvira i poslovnog okruženja za mala i srednja poduzeća, jača podrška netradicionalnim izvorima financiranja, jača podrška razvoju inovativnih i na znanju utemeljenih poduzeća itd. Predmetno izvješće možete pronaći na stranicama CEPOR-a (www.cepor.hr).