TRAGIČNO ZAVRŠILI AVANTURU

Što se događa u trenutku implozije podmornice? Smrt je trenutna, prvi supermlaz reže poput lasera

Nestala turistička podmornica koja istražuje olupinu Titanica
Foto: OceanGate Expeditions via Bestim
1/8
23.06.2023.
u 20:11

Prvi supermlaz koji probije oplatu reže poput lasera, a voda pod tlakom se u industriji ponekad i koristi za rezanje. Istovremeno, zrak iz trupa se s kondenziranom vlagom u trupu podmornice pretvori u maglicu i to je zadnje što promatrač možebitno vidi

Petero putnika poginulo je u imploziji podmornice tijekom putovanja do olupine Titanica. Bespilotni podmorski robot poslan s kanadskog broda otkrio je olupinu podmornice na oko 488 metara od pramca olupine Titanica, četiri kilometra ispod površine, rekao je kontraadmiral američke Obalne straže John Mauger.

Sada ostaje još samo slabašna nada da će biti pronađeni barem ostaci tijela njezinih putnika. Guillermo Sohnlein koji je sa Stocktonom Rushem osnivao tvrtku OceanGate zatražio je da se ne prosuđuje bez podataka nakon što je sada jasno na koji je način podmornica izgubljena.

- Postoje timovi na licu mjesta koji će prikupljati podatke sljedećih nekoliko dana, tjedana, možda mjeseci, i proći će dosta vremena prije nego što saznamo što se točno dogodilo - rekao je za CNN. Sohnlein je napustio tvrtku 2013. i nije bio uključen u putovanje ili razvoj podmornice Titan. Dodao je da je "sigurnost bila prioritet broj jedan" za njega i Stocktona Rusha.

VIDEO Teta mladića (19) koji je poginuo u podmornici: 'Bio je prestravljen. Nije htio ići, ali je udovoljio ocu'

VEZANI ČLANCI: 

- Bio je vrlo dobar u procjeni rizika i držim da je vjerovao kako je svaka inovacija koju je stvorio, bilo tehnološka ili u kontekstu ronjenja, trebala proširiti sposobnost čovjeka da istražuje oceane, a istovremeno poboljšati sigurnost onih koji to i rade - rekao je. Titan bi obično proveo oko 10 do 11 sati u vodi tijekom svakog putovanja do olupine Titanica, dok podmornice mogu ostati pod vodom mjesecima.

Neovisni analitičar Zoran Grgić iznio je svoje viđenje o tome kako je došlo do katastrofalne implozije podmornice u sjevernom Atlantiku. On objašnjava kako implozija nastaje u smjeru suprotnom od eksplozije u trenutku rupture (proboja) trupa ili propuštanja na brtvenom spoju. Smrt je trenutna, a radi se o mili sekundama. Prvi supermlaz koji probije oplatu reže poput lasera, a voda pod tlakom se u industriji ponekad i koristi za rezanje. Istovremeno, zrak iz trupa se s kondenziranom vlagom u trupu podmornice pretvori u maglicu i to je zadnje što promatrač možebitno vidi. Zvuk pucanja trupa putuje ovisi o gustoći medija te ne može stići do nesretnih putnika jer su do tada već mrtvi.

Nestala turistička podmornica koja istražuje olupinu Titanica
1/8

- U sljedećoj milisekundi nagli priliv pretlačene vode kida materiju tlakom i abrazivnom energijom, a trup se obično prepolovi ili defragmentira u više ljuskastih cjelina. Uslijed implozije nastaje i kavitacijski oblak, tj. smjesa plinova kojima su pokidane kovalentne veze sa susjednim molekulama. Kada se tlakovi izjednače, otopljeni plinovi i defragmentirani ostaci posade već kreću prema površini – objašnjava Grgić.

VEZANI ČLANCI: 

Iznimno visok stupac vode dao je dovoljno vremena za disoluciju u masi vode. Kod manjih dubina, 200 do 300 metara, ulje iz hidraulike i kavitacijski plinovi dođu vidljivo do površine, ali kod ovakvih dubina to nije moguće. Dijelovi obuće i manji komadi opreme nakon inicijalne su deformacije mogli pasti na dno, ali bit će ih teško uočiti na tolikoj površini.

Prema Grgićevim riječima, kada se na nosač pod opterećenjem postave trake srebrnog vodiča, on svojom deformacijom mijenja protok struje te se tom jednostavnom tenzometrijskom metodom mjeri naprezanje.

- Titan je među prvim civilnim podmornicama imao ovu tehnologiju za praćenje stanja trupa u stvarnom vremenu koja konstantno procjenjuje stanje podmornice. Podmorničar je trebao na vrijeme dobiti signal o potencijalnim problemima te odmah zaustaviti spuštanje i krenuti u povratak na površinu, ali to se nije dogodilo. Kontakt je izgleda prekinut na približno 3300 metara i to je vjerojatno bio trenutak pogibelji – ističe Grgić.

Ključne riječi

Komentara 3

PR
prajdali100
17:58 24.06.2023.

Smrt je nastupila trenutačno.Od njih nije ništa ostalo.

DU
Deleted user
07:25 24.06.2023.

Proizvođač podmornice je htio kopirati autoindustriju koja pravi djelove karoserije od reciklirane plastike,pa su auti kao suvremeni nekadašnji Trabant,kojem smo se smijali.Kod podmornice ta tehnologija očito ne funkcionira

Avatar patkovic
patkovic
23:29 23.06.2023.

da nisu to rusi gađali internet kablove

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije