Europska komisija donijela je Strategiju jedinstvenog digitalnog tržišta s nizom mjera koje planira provesti do kraja 2016.Tada bi, naime, Europska unija trebala postati jedinstveno tržište bez regulatornih barijera na kojem su digitalne usluge svima jednako dostupne bilo za plasiranje na tržište ili njihovu kupnju.
Naime, prioritet EU jest prihvatiti digitalnu revoluciju te ljudima i poduzećima ponuditi digitalne prilike. Kako? Pomoću snažnog i jedinstvenog tržišta EU, stoji u priopćenju EK.
Bez barijera
Trenutačno zbog prepreka na internetu građanima nisu dostupna sva dobra i usluge: samo 15 posto njih kupuje na internetu iz druge države članice EU. Internetska poduzeća i novoosnovana poduzeća ne mogu potpuno iskoristiti prilike za rast na internetu: samo sedam posto malih i srednjih poduzeća prodaje preko granice. Naposljetku, trgovačka društva i tijela vlasti ne ostvaruju punu korist od digitalnih alata.
Cilj je jedinstvenog digitalnog tržišta otklanjanje regulatornih prepreka i ujedinjenje 28 nacionalnih tržišta u jedno tržište. Potpuno funkcionalno jedinstveno digitalno tržište gospodarstvu EU pridonijelo bi s 415 milijardi eura godišnje i otvorile bi se stotine tisuća novih radnih mjesta, kaže se u priopćenju. Strategija se temelji na trima stupovima: bolji pristup potrošača i poduzeća digitalnim dobrima i uslugama u cijeloj Europi; osiguravanje odgovarajućih ravnopravnih uvjeta koji pogoduju digitalnim mrežama i inovativnim uslugama; iskorištavanje punog potencijala rasta digitalnoga gospodarstva.
– Polažemo temelje za digitalnu budućnost Europe. Želim kontinentalne telekomunikacijske mreže, digitalne usluge koje prelaze granice i val inovativnih europskih novoosnovanih poduzeća. Želim da svaki potrošač dobije najbolje ponude i da svako poduzeće ima pristup najvećem tržištu neovisno o tome gdje se u Europi nalaze – izjavio je predsjednik Komisije Jean-Claude Juncker. Sličnu izjavu dao je i potpredsjednik zadužen za jedinstveno digitalno tržište, Andrus Ansip, koji tvrdi kako je Strategija ambiciozan početak kojim će se uz provedbu inicijativa stići do cilja. – Njima će se ljudima i poduzećima osigurati sloboda na internetu kako bi ostvarili potpunu korist od velikog europskog unutarnjeg tržišta – ustvrdio je Ansip.
Strategijom je utvrđeno 16 ključnih mjera. Primjerice, olakšavanje prekogranične e-trgovine. To uključuje usklađene propise EU o ugovorima i zaštiti potrošača pri kupnji na internetu, bilo da se radi o fizičkim proizvodima poput cipela i namještaja ili o digitalnom sadržaju poput e-knjiga i aplikacija. Učinkovitiju i povoljniju dostavu paketa.
Tek dio smjernica
Zatim, smjernice o ukidanju neopravdanog uskraćivanja pristupa na temelju lokacije. Riječ je o diskriminacijskoj praksi koja se upotrebljava iz komercijalnih razloga, a sastoji se u tome da prodavači na internetu potrošačima uskraćuju pristup web-mjestu na temelju njihove lokacije ili ih preusmjeravaju u lokalnu trgovinu u kojoj su cijene drukčije. Zbog takvog ponašanja potrošači iz određene države članice za najam automobila mogu platiti više nego što bi drugi platili za najam pod jednakim uvjetima na istom odredištu.
Ovo je tek dio smjernica koje EU želi provesti, a mahom se radi o tome da pokuša dostići Sjedinjene Države i Aziju. Ono što će jedinstveno tržište Europe zasigurno polučiti jest konsolidacija telekom tržišta. Kroz Strategiju zasigurno će pokušati uvesti i ograničenja velikih internetskih igrača poput Facebooka i YouTubea, takozvanih OTT-a, potaknut će se rasprava o neutralnosti interneta. No, sve će ovisiti o provedbi odnosno o tome koliko se koja zemlja može brzo prilagoditi novim uvjetima.
>>Rezultati direktive o smanjenju emisije CO2 iz novih auta – dobri
>>Svi diplomati u EU moraju vam pomoći kao svojim državljanima