Čim ih mediji toliko podržavaju, tu nešto ne valja. Svakih deset minuta članak o Tomislavu Tomaševiću. Otvoreno se navija za Možemo!, nema tu objektivnosti. Dalje nećemo nabrajati jer ima ih podosta, ali pojedine komentare naših čitatelja izdvojili smo upravo kao povod ovom tekstu. Pitali smo stoga razne analitičare rade li mediji zaista ono što neki posjetitelji Večernjakova te brojnih drugi portala misle, favoriziramo li upravo jednog kandidata za zagrebačkog gradonačelnika nauštrb drugoga, na što su se već požalili i iz tabora Miroslava Škore.
I premijer Andrej Plenković rekao je da se ne sjeća da je “ikada ijedna opcija u Hrvatskoj imala tetošenje kao što su imali članice i članovi platforme Možemo!, u svim mogućim medijima”, što je, objasnio je, pridonijelo rezultatima u prvom izbornom krugu.
– O tome bi trebalo napraviti sistemsku analizu, ali sigurno je da medijska situacija za Možemo! nije nepovoljna. Stvar je, međutim, u tome da je njihov politički proizvod jednostavno takav, oni imaju pozitivnu kampanju, pozitivnu priču, ne napadaju druge, ne idu negativno, ne koriste jake poruke i simbole – objašnjava nam sociolog Dragan Bagić i dodaje da mediji samo reflektiraju atmosferu koju je Možemo! oko sebe stvorio. A ona je, kako je i napomenuo, prije svega, vrlo pozitivna.
– Bit dobre kampanje i jest da se ona odražava takvom kakva je i ne razumijem zašto bi netko stvarao negativnu priču tamo gdje je nema, odnosno barem se ne čini da je ima – kaže Bagić. Odnosi s medijima Tomislava Tomaševića i Možemo!, dodaje, tek će u budućnosti doći u pravi fokus, nakon što sama kampanja doživi konac.
Nisu imali priliku ništa zeznuti
Isto misli i politička analitičarka Ankica Mamić, koja smatra da Možemo! u pojedinim slučajevima mediji ipak malo “pogurnu”.
– Nekoliko je razloga za to. Mediji su uvijek većinom skloniji ljevijoj opciji, posebno u Zagrebu, u kojem sad imate ekstremno lijevu i, isto tako, krajnje desnu soluciju. Samim time je i “utakmica” žešća. Isto vam je to kao što se glasnije navija kad igraju Dinamo i Hajduk, nego kad Hajduk zaigra protiv Solina ili Dinamo protiv Lokomotive. Jednostavno, veći je emocionalni naboj – govori Ankica Mamić, dodajući da su mediji “naklonjeniji” Možemo! još od zagrebačkog potresa, kad se ta platforma, odnosno stranka postavila kao zaštitnik interesa građana.
– Tada aktualni gradonačelnik Milan Bandić, sjetimo se, praktički je nestao, a Možemo! je osvojio simpatije velikog broja Zagrepčana, koji su, u svojoj tragediji, čekali da se nešto dogodi. Nastavilo se to tijekom kampanje jer, ako pogledate profile mnogih novinara i na društvenim mrežama, vidjet ćete da su birači upravo Možemo! Naravno, svatko ima pravo birati što želi, kao što je i jasno da nisu svi tekstovi i prilozi pristrani, a neki koji možda malo i jesu, ne znači da je to nužno namjerno. Svi smo ljudi – kaže politička analitičarka. Svijet voli pobjednike, dodaje naša sugovornica pa ističe kako je slična atmosfera u javnom prostoru vladala i kad je, prije dvadesetak godina, na vlast dolazio Bandić.
– Favorit je uvijek zanimljiviji. Tako je bilo i tada, njegova se pobjeda predstavljala kao trijumf nad mrskim HDZ-om, ali jasno je i da ljudi koji se spremaju doći na vlast moraju biti potpuno otvoreni prema medijima. Koliko to Možemo! jest, vidjet ćemo tek nakon drugog kruga. Kampanja će tad biti gotova, a stvarni će posao početi. Novinari će početi analizirati i kopati, propitkivat će jesu li sve odluke nove vlasti dobre i što se njima dobiva, a što gubi – kaže Ankica Mamić. Da možda postoji dojam svojevrsnog favoriziranja Možemo! u javnosti, govori nam i stručnjak za odnose s javnošću Damir Jugo.
– Logična je to situacija s obzirom na to da su oni medeni mjesec medijima, odnosno do sada nisu imali priliku ništa zeznuti. Ali, ako ćemo posve realno, nisu bili ni u poziciji da upravljaju nečime što se zeznuti može. Ne može ih se trenutačno, zato, ni kritizirati, jer moglo bi se to eventualno samo s pojedincima na osobnoj razini – kaže Damir Jugo pa dodaje kako će se sve to vratiti stranci kad preuzme vlast.
VIDEO Tomašević: 'Neki će pročelnici sami dati otkaz, ovo neće biti prva tranzicija vlasti'
– Cijelo to favoriziranje, iako to nije ni prava riječ, više je možda izostanak kritike, e, to će se sve kompenzirati čim bude moguće. Moglo bi se lako dogoditi da Možemo! nema “sto dana mira”, razdoblje koje se obično daje novoj vlasti za prilagodbu, i brzo će im to postati jasno. Oni su rekli da će analizirati šest mjeseci prije nego donesu krupne odluke, ali očekivanja od njih toliko su velika da će se morati “zbrojiti” vjerojatno već nakon tjedan dana – govori Damir Jugo pa dodaje da im kampanja teče odlično jer vrijeme je to kad sami sudionici izbora biraju teme kojima u javnosti žele biti prisutni. U šumi brojnih kandidata to se, kaže, lako može.
– Kad budu izabrani, neće više imati taj luksuz da sami plasiraju o čemu žele govoriti, bit će kritizirani i propitkivani isto kao i vlast prije njih. Vjerojatno će ih se i dodatno pratiti jer za Tomaševića, koji je bio favorit od prvih anketa, dobiveni izbori nisu bili iznenađenje. Međutim, sad on dolazi u fokus i ondje će biti jedini – objašnjava Jugo.
Teme će nametati drugi
Da nekorektnosti s medijske strane u kampanji nije bilo, smatra pak politički analitičar Davor Gjenero.
– Ljudi iz Možemo! izrazito su spretni u vođenju kampanja, odnosno u tome da svoje prioritete gurnu u fokus javnosti i tako dobiju potporu. Oni jednostavno znaju voditi kampanje, nisu tu mediji ništa krivi. Ali to što dobro barataju razdobljem prije izbora ne znači nužno da znaju upravljati i lokalnom zajednicom – kaže politolog Gjenero, dodajući da je Možemo! vrlo spretan kad na aktivistički način treba potaknuti socijalnu dinamiku. Trenutačno su ljudi iz stranke, dodaje, u privilegiranoj poziciji, jer u drugi krug ulaze u poziciji u kojoj predstavljaju paletu ustavnog luka nasuprot Miroslavu Škori i tvrdoj nacionalističko-populističkoj retorici.
– Ne sjećam se da se ikad tako koncentrirano pokušavalo plasirati tvrdnje koje su potpuno deplasirane. Da netko ozbiljno govori o tome tko su rođaci Tomaševićeve punice, dovoljno govori o činjenici da su svi kriteriji i racionalnost, u suparničkom taboru, izgubljeni – kaže nam Gjenero pa dodaje kako Tomašević i ne pokušava odgovoriti na prozivke iz tima protukandidata, što mu u ovom trenutku također odgovara. Ali osvoji li drugi krug, odgovore će morati podastrti, i to ljudima koji su ga izabrali.
– Nisam uvjeren da će on biti dobar gradonačelnik, ali itekako sam zainteresiran da vidimo što može. Kad ste gradonačelnik, vi jednostavno morate isporučivati javna dobra. Nikoga tada više neće zanimati što Tomašević misli o obrazovanju, otpadu i prometu, nego će se postavljati pitanja ima li mjesta za svu djecu u vrtićima, odvaja li se smeće i koliko košta odvoz, događaju li se kolapsi u “špici”. Teme će nametati drugi, ne on – objašnjava naš sugovornik pa dodaje kako su mediji oduvijek bili psi čuvari društva. Takozvano favoriziranje, kaže, splasnut će, a ostat će pitanje radi li gradonačelnik i njegov tim svoj posao ili ne.
– Medeni mjesec, osvoji li Možemo! drugi krug, trajat će dva do tri tjedna i prva kriza će ga razbiti. Ako ljudi na to nisu spremni, jako će se razočarati. Ekipi oko Tomaševića vjerojatno je jasno da mediji moraju biti “okrutni” prema svima – kaže Davor Gjenero.
Ako ovi placenici i ekstremna ljevica otme grad, nema vise nista od Zagreba. Mediji namjerno uspavljuju ljude da je sve gotovo, ali ne dopustimo da nam antinacionalna i antipurgerska manjina, jer ovo povijesno nije ZG, ukrade grad pred očima.