• Zašto niste zadovoljni
radom pojedinih ministara u Federalnoj vladi?
Mi nismo zadovoljni stanjem i rezultatima u sektorima financija,
energetike, braniteljske i socijalne zaštite. Po principu objektivne i
subjektivne odgovornosti to se odnosi na ministre. Njihova odgovornost
je sigurno prisutna, zbog toga što nisu učinili sve što je trebalo
učiniti da se stanje promijeni.
Kada govorimo o financijama, vidimo da je, izgleda projekcija proračuna
bila pogrešna, da imamo značajno manje prihode. Ministar financija
treba brinuti i o prihodima i rashodima, dakle ne samo o trošenju.
U sustavu boračke zaštite, vidimo da tu nitko točno ne zna koji su to
rashodi, koliko treba sredstava.
Očito je da prava ostvaruju i oni koji ne bi trebali, a da istodobno,
oni koji su zaslužni ta prava ostvaruju u relativno malim iznosima. I
tko je tu kriv? Ministar. Kada govorimo o energetici i industriji, tu
su najveći problemi veoma česte afere, od imenovanja nadzornih odbora
pa dalje.
Odluka o strateškim partnerima za gradnju investicija, jedno
tvrdoglavo, uporno insistiranje na odluci, bez zakonite procedure, bez
međunarodnog javnog tendera. Uostalom i tužiteljstvo je pokrenulo
istragu protiv ministra Heće i premijera Brankovića zbog toga, a i
dalje se uporno insistira na takvoj odluci, a mi gubimo dragocjeno
vrijeme za investicije.
• Ministar Bevanda je u
više navrata ukazivao na neracionalno, prekomjerno trošenje
proračunskih sredstava i upozoravao na opasnosti toga. Gdje je tu
njegova krivnja, a gdje Vladina?
U svim sektorima najvažnije odluke donosi Vlada i smatram da je dobro
to što je Bevanda upozoravao da se ne mogu trošiti sredstva mimo
proračuna.
Međutim, on nije učinio dovoljno da se prikupi sredstava onoliko koliko
je projektirano proračunom.
Mi sada ulazimo u dubiozu od nekih možda 200, a neko kaže čak i 400
milijuna KM.
Imamo dosta lošu praksu da i ono prihoda što se pokuša naplatiti u
nekim područjima FBiH u drugostupanjskom postupku kod ministarstva
financija to se poništava. Desetine milijuna smo izgubili zbog toga.
Simptomatično je da to ide samo s određenih područja. Tako da ministar
mora voditi računa i o prikupljanju sredstava, a mislim da je on taj
segment zapostavio.
Ništa osobno, ministar Bevanda je možda naslijedio daleko gore stanje
koje je za vrijeme njegova mandata i popravljeno. Kod njega je možda
više prisutan princip objektivne, a manje subjektivne odgovornosti i mi
nismo rekli da tražimo njegovu smjenu, nego je naša ocjena da nismo
zadovoljni stanjem i rezultatima u tom sektoru.
S našim partnerima ćemo razgovarati gdje je jači princip objektivne,
gdje subjektivne odgovornosti.
Tamo gdje je više subjektivna odgovornost tražit ćemo smjenu tog
ministra, a gdje ustanovimo da je to rezultat nekih naslijeđenih odnosa
ili objektivne odgovornosti, onda vjerojatno nećemo.
• Spomenuli ste istragu
koja je pokrenuta protiv ministra Heće i premijera Brankovića. Iako ste
i vi u više navrata kazali da niste zadovoljni radom premijera, čini se
da u stranci nisu takvog mišljenja. Pitanje njegove odgovornosti se ne
postavlja?
Premijera ne možemo izdvojiti od rada Vlade i ministara. Za sve ono što
je dobro zaslužan je i premijer, kao što je odgovoran za sve što je
loše. Mi smo procijenili da je ipak više zasluga, nego odgovornosti.
Smatramo da plan i program rada Federalne vlade jako dobar, ambiciozan
i da treba raditi na tom programu.
Njega je radio premijer Branković i mislim damu trebamo omogućiti još
jednu šansu da to nastavi.
• Kako će SDA reagirati
ako vaši partneri u vlasti odlazak svojih ministara budu uvjetovali
odlaskom premijera ili nekih drugih, vaših ministara?
Mi smo iznijeli naše stavove. SDA je pobjednička stranka na ovim
izborima i imamo i obvezu i odgovornost da dajemo ovakvu procjenu
stanja.
Normalno i druge stranke trebaju dati svoje mišljenje kako bismo o tomu
razgovarali i pokušali napraviti sporazum. Smatramo da su problemi tu i
da su za to odgovorni ljudi koji vode te sektore, a čut ćemo i
argumente drugih, jer možda ima i drugih problema i možda nas naši
partneri uvjere da u tim sektorima ne postoji odgovornost ministara.
Politika je stvar dogovora i moraju se činiti kompromisi.
• Hoće li SDA i pod kojim
uvjetima pristati da novi gradonačelnik Mostara bude Hrvat?
Smatramo da gradonačelnik, sukladno demokratskoj praksi, treba biti iz
pobjedničke stranke. SDA je ovaj puta osvojila 12 mandata za razliku od
HDZ-a koji je osvojio sedam.
U prošlom mandatu je bio Hrvat, mislim da je logično da u ovom mandatu
bude Bošnjak, posebno jer imamo takav izborni rezultat. Spram takvog
izbornog rezultata imamo i obvezu i odgovornost tražiti mjesto
gradonačelnika.
• Hrvatske stranke
upozoravaju da na čelu niti jednog većeg centra u Bosni i Hercegovini
nije Hrvat?
-Razumijem te frustracije i o tomu sam razgovarao i tijekom zadnjeg
posjeta Hrvatskoj.
Što se mene osobno tiče, mislim da bi dobro bilo da Hrvat bude
gradonačelnik Sarajeva i da na taj način mi u tom gradu pokažemo jedan
primjer borbe za ravnopravnost svih naroda.
Govorim vam svoje osobno mišljenje. To još nije prošlo potrebnu
proceduru, ali su i u rukovodstvu stranke dosta naklonjeni tome
mišljenju. Mislim da za ovaj stav mogu osigurati podršku u Stranci.
• Kako komentirate
prilično veliki pad Stranke za BiH i HDZ-a 1990. na proteklim izborima?
Vjerojatno su birači nakon dvije godine, očekujući da te stranke ispune
dana obećanja, doživjeli razočarenje.
Vratili su se politici koju su prije podržavali, jednoj realnoj
politici, politici dogovaranja, kompromisa, politici korak po korak,
ali stalno naprijed, usuglašavanja različitih interesa, jer moramo
uvažavati i drukčije i graditi jedinstvo različitosti.
Politika 100 posto i politika sve ili ništa, obično dovodi do ništa.
Nakon dvije godine umjesto 100 posto BiH mi imamo 100 posto Republike
Srpske, to je rezultat te politike i to su građani vjerojatno
prepoznali.
• Jeste li dan nakon
izbora poželjeli da su odmah sutradan i opći izbori?
-Taj sam dan rekao svojim kolegama da ću, ukoliko SDA izgubi, podnijeti
ostavku, jer ne bih mogao preživjeti sve one napade. Mislim da bi
trebalo spojiti opće i lokalne izbore iz čisto praktičnih razloga. Puno
vremena provodimo u izbornoj kampanji i puno gubimo zbog toga.
• Ashdown i Holbrooke su
upozorili na ozbiljnost situacije u BiH. Mislite li da je ugrožen
opstanak BiH kao i države i je li ona u možda i najvećoj krizi nakon
rata?
Ništa ne može ugroziti opstanak BiH kao države. To se nije moglo 1992.
godine, a kamoli danas. Dodik nema te snage. Daleko su jače bosanske,
od antibosanskih snaga. Kada je riječ o regiji, od strane Hrvatske
imamo jasnu podršku cjelovitosti države BiH, u Srbiji nema snaga koje
bi se umiješale u zbivanja, da ne kažem sukobe u BiH.
Tako da Dodik i kada bi htio nema moći za to. Međutim situacija jeste
teška.
Uloga međunarodne zajednice je promijenjena. Imamo pasivnu ulogu OHR-a.
Mnoge reforme se odgađaju.
I ono što smo uradili s policijom je sramota od reforme.
Vidite kako Dodik može reći SIPA-i da ne može doći tamo, da on ima
svoju policiju, kakva je to reforma ako je to njegova policija.
Razgovor: Sulejman Tihić, predsjednik SDA