Do sada najmoderniji nosač aviona Sjedinjenih Država USS Gerald Ford vrijedan 13 milijardi dolara krenuo je u svoj prvi raspored i vježbe u utorak iz baze u Norfolku, država Virginia. Ističe se kako je riječ o prvom sasvim novom američkom nosaču aviona sagrađenom u posljednjih 40 godina.
Službeno je njegovo konstruiranje počelo 2009. godine a odobren je za upotrebu od strane predsjednika Donalda Trumpa 2017., kako ističu u priopćenju o stavljanju u službu USS Geralda Forda u američkoj vojnoj mornarici. Ovo je prvi nosač klase Ford koji kreće u službu, nakon njega slijede USS Kennedy i USS Enterprise.
Riječ je o nosaču opremljenom novom tehnologijom u što je uključeno i gotovo tri puta više električne energije u usporedbi s nosačima klase Nimitz koji su sada u upotrebi. Pogone ga dva nuklearna reaktora koji mu omogućuju brzinu od 30 čvorova. Na USS Gerald Ford vidjet ćemo i primjenu elektromagnetskog sustava polijetanja zrakoplova, ili EMALS-a što je sustav koji za uzlijetanje koristi električnu energiju umjesto dosadašnjih parnih sustava. Sve na palubi koja je bitno veća od prethodnika. S te će palube polijetati zrakoplovi Zračne nosačke grupe 8 u kojoj su F-18 E/F Super Horneti, E-2D Advanced Hawkeyei te EA-18G Growleri zajedno s helikopterima MH-60 Sierra i MH-60 Sea Hawk.
Taj sustav, prema navodima američke ratne mornarice, izaziva manje naprezanje kod zrakoplova u polijetanju te je moguće skraćivanje vremena između uzastopnih polijetanja. Točnije, USS Gerald Ford morao bi omogućiti 33 posto više polijetanja nego stariji nosači američke flote. Također je novi nosač opremljen dvopojasnim radarom koji se smatra najnaprednijim radarskim sustavom te je USS Gerald Ford jedini nosač aviona koji ga ima.
Udarna grupa formirana oko novog nosača operativno će djelovati s NATO saveznicima u područjima djelovanja 2. i 6. američke flote, što znači u Atlantiku i Sredozemnom moru. Raspored će biti kraći od dosadašnjih šest mjeseci. U američkoj ratnoj mornarici ističu kako je riječ o borbenom plovilu budućnosti čiji će raspored u predstojećoj suradnji s NATO saveznicima činiti ukupno oko 9.000 ljudi iz devet zemalja, 20 brodova i 60 zrakoplova. Riječ je o SAD, Kanadi, Danskoj, Finskoj, Francuskoj, Njemačkoj, Nizozemskoj, Španjolskoj i Švedskoj po čemu je očito kako će USS Gerald Ford prvi raspored imati upravo u europskim vodama.
Navedeni sustavi nisu i jedini koji čine novi nosač najmodernijim plovilom svoje vrste u svijetu. Komandni se most nalazi na visini od 15 metara od palube a na njemu se umjesto dosadašnjih analognih sustava kormilarenja i pogona nalazi zaslon s mogućnosti dodira. Plovilo dugačko više od 330 metara ima i manju posadu od dosadašnjih nosača klase Nimitz, na njemu je 2600 mornara, za 600 manje od prethodnika što je posljedica visokog nivoa automatizacije. Američka flota do sada je, nakon umirovljenja USS Enterprise, imala u svojem sastavu 10 nosača aviona dok je Kongres 2011. odobrio 11.
Čekalo se na USS Gerald Ford. Ukupno će tri nova nosača aviona klase Ford stajati 42 mililjarde dolara, no nije sve proticalo u redu. Testiranja su, primjerice, ukazala na mnjkavosti kod sustava za polijetanje, a to je bio tek jedan od nekoliko, još je bilo manjkavosti i u sustavima slijetanja, utovara streljiva, kontrole zračnog prostora, brodskih obrambenih sustava, što je značajno produljilo rok stavljanja u službu te cijenu plovila. Ukupno je kašnjenje više od dvije godine. Primjerice, problemi su s digitaliziranim sustavom polijetanja bili toliki da se oglasio i Donald Trump.
- Zvučalo mi je loše. Digitalni. Imaju digitalni. Što je digitalno? I vrlo je komplicirano, morate biti Albert Einstein da biste to shvatili. I rekao sam - a sada žele kupiti još nosača zrakoplova. Rekao sam, "Kakav ćete sustav imati—"Gospodine, ostajemo pri digitalnom." Rekao sam: "Ne, ne ostajeć. Ideš na prokleti parni, digitalno košta stotine milijuna dolara više novca i ne valja, govorio je Trump u intervjuu za časopis Time.
Ipak, čini se da su svi problemi riješeni te je sada USS Gerald Ford u službi, zapovjednici mornarice vjeruju u njegove sustave koji će se vremenom 'popeglati'. Dodatno je pozitivna informacija kako će eksploatacija stajati za 4 milijarde dolara manje nego kod klase Nimitz. No, još ga treba usporediti s novim kineskim nosačem aviona šifre Tip-003 koji je sličnih dimenzija s najavljenom sličnom tehnologijom.
Amerikanci definitivno imaju najviše operativnog iskustva sa ovakvim platformama i najsposobnije zapovjednike (barem je za sada tako prije nego što vojsku preuzmu rodno ravnopravni i afirmativni akcionari). I izuzetno dobro čuvaju te kapitalne jedinice. Ono što niti njima nije poznatoo je kolika je stvarna ranjivost od današnjih modernih raketa i torpeda. Postoje bezbrojne analize i scenariji ali dok se ne dogodi prvi ozbiljni sukob sa dostojnim protivnikom (Kina?) to se i neće znati. Uvijek je rat bio najbolji razbijač iluzija i krivih procjena....