Organske traperice u Nami, vjenčanice u pulskom salonu Neva, spužve za domaćinstvo u Konzumu, plastične kutije za hranu u Offertissimi... samo su neki od proizvoda iz Ukrajine koje potrošači sve više zamjećuju na hrvatskim policama. Otkako je najveći ukrajinski proizvođač i distributer proizvoda za kućanstvo i higijenu Biosphere Corporation lani u svibnju pokrenuo međunarodnu izvoznu kampanju "Podrška Ukrajincima", uz potporu HGK i UNICEF-a te pod pokroviteljstvom Veleposlanstva Ukrajine, samo su iz Biosphere Corporationa u Hrvatskoj prodali više od 500.000 komada različitih proizvoda ukrajinskih robnih marki Vortex, Gowipes i Novita, od vreća za smeće do papira za pečenje, vlažnih maramica za čišćenje, aluminijskih folija...
Uvoz rastao 71 posto
Iz Biospherea podsjećaju da su lani kupili i poznati brend Alufix u kategoriji kućanskih potrepština, koji je vodeći brend na tržištu proizvoda za kućanstvo u Hrvatskoj, pa su samo njihovi proizvodi danas prisutni u više od 2000 trgovina. U podršci ukrajinskim proizvođačima i ukrajinskom narodu u teškim ratnim vremenima, u kampanji su im se pridružili Konzum, Spar, Kaufland, Pevex, KTC, Pivac, NTL, Ultra i više od 200 drugih bitnih partnera, dok se među potencijalnim očekuje i suradnja s Plodinama, Tommyjem, Metroom, C&C-om te Bosom, doznajemo iz Biospherea.
– Kupnjom proizvoda proizvedenih u Ukrajini hrvatski potrošači dobivaju ne samo proizvode vrhunske kvalitete već i direktno pomažu ukrajinskim poduzećima da održavaju proizvodnju u Ukrajini, isplate plaće, poreze i sačuvaju radna mjesta – kazao je na početku kampanje direktor Biosphere Corporationa Andrij Zdesenko. I nisu jedini u toj misiji.
– Dio ukrajinskih proizvoda i prije je bio zastupljen u trgovinama NTL-a – kaže nam čelnik tog trgovačkog lanca Martin Evačić. Naravno da iz NTL-a žele pomoći Ukrajincima – jako dobro surađuju i s ukrajinskim divom MHP-om, koji je vlasnik i Perutnine Ptuj, odnosno Pipo Čakovca – no bitan faktor u okretanju ukrajinskim dobavljačima je i cijena, s obzirom na stalni pritisak na jeftino.
Prema informacijama DZS-a, Hrvatska je lani od siječnja do studenoga iz Ukrajine uvezla roba u vrijednosti od 493,2 milijuna kuna (65,6 mil. eura), što je rast od 70,9% (udio u ukupnom uvozu od 0,2%) u odnosu na isto razdoblje 2021. Najviše je, međutim, uvezeno žitarica i proizvoda od žitarica (najviše kukuruza!), u vrijednosti od 95,5 mil. kuna, što je u odnosu na godinu prije rast od 92,7 milijuna. Slijede proizvodi od pluta i drva u vrijednosti od 80 mil. kuna te uljano sjemenje i plodovi, u vrijednosti od 59,9 mil. kuna. Izvoz u Ukrajinu od siječnja do studenoga 2022. iznosio je 529,7 milijuna kuna (70,5 mil. eura) i veći je 46,1% u odnosu na isto razdoblje 2021. (udio u ukupnom izvozu od 0,3%).
Najviše je izvezeno odjeće, u vrijednosti od 115,7 mil. kuna, raznih gotovih proizvoda, d.n., u vrijednosti od 89 mil. kuna, te specijalnih strojeva za pojedine industrijske grane, u vrijednosti od 58,8 mil. kuna. U promatranom razdoblju najviše je smanjen izvoz medicinskih i farmaceutskih proizvoda, i to 71,1%, odnosno 105,9 mil. kuna. Uvoz iz Ukrajine podebljavaju još i šećer, željezo i čelik, umjetna gnojiva, voće i povrće (orasi, rajčice...), med, čvrste biljne masti i ulja, pokućstvo... a izvoz nafta i naftni derivati, medicinski i farmaceutski proizvodi, eterična ulja, industrijski strojevi, cestovna vozila, čak i streljivo i artiljerijsko oružje...
Bilancu pumpali i špekulanti
Stručnjaci kažu da je kod uvoza žitarica, posebice kukuruza, vjerojatno bilo i reizvoza, s obzirom na to da žitarica, kukuruza i pšenice, proizvodimo i dva do dva i pol puta više od vlastitih potreba. Ili je riječ o početku godine prije rata u Ukrajini, kad su još bile niske cijene pa su mnogi koristili priliku da poboljšaju zaradu, ili u tijeku rata kad su cijene enormno porasle, i do 100%, a potom se otvorili transportni putovi i prostor za špekulacije... Činjenica je da su poboljšani odnosi s Ukrajinom, naročito uoči i od početka rata, kad je došlo i do diplomatskog angažmana, a netom prije održan je i ukrajinsko-hrvatski gospodarski forum, tvrdi naš izvor.
Stručnjakinja za poljoprivredu i prehrambenu industriju Zvjezdana Blažić kaže da struktura vanjskotrgovinske izvozne bilance ide u korist Hrvatske, koja u Ukrajinu ipak izvozi proizvode puno više dodane vrijednosti, znanja i tehnologije, dok strukturu uvoza uglavnom čine osnovni poljoprivredni proizvodi, odnosno sirovine.
VIDEO: Strašne snimke razaranja u Mariupolju: Rusi su ih nemilosrdno granatirali sve dok grad nije pao
Zar nije bilo receno da njihove zitarice imaju hrpe fungicida kojim se tretira kratko prije zetve, pa se ne stigne ocistiti? Bio dokumentarac, snimali talijani. Rekli da utjece na probavu i izaziva upale. Pa ti uvozi. A, nasu psenicu i kukuruz ce izvoziti u njemacku.