Prve nove švedske podmornice u desetljećima imat će napredno oružje, nevidljivi pogon i trup koji izbjegava sonar kako bi se suprotstavili Rusiji u dubinama Baltičkog mora, prenosi Politico. Nakon desetljeća planiranja dvije nove švedske jurišne podmornice A26 napokon se spajaju u halama. Predviđene za lansiranje 2027. i 2028. godine, 66 metara duge dizel-električne podmornice, nazvane Blekinge i Skåne po dva švedska okruga, dizajnirane su za patroliranje istočnim dijelovima NATO-a ispod Baltičkog mora, praćenje i suzbijanje pomorskih poteza Moskve usred sve lošijih odnosa između Rusije i Europe.
Ove dvije su prve nove švedske podmornice izgrađene od sredine 1990-ih i pridružit će se floti četiri starije podmornice. "Imamo dugu povijest izgradnje podmornica", rekao je Mats Wicksell, voditelj Kockumsa, poslovnog područja švedskog proizvođača vojne opreme Saab koji gradi A26. "Ali ovo je još uvijek veliki korak naprijed za nas."
Nadolazeća švedska porinuća naglašavaju početak obnove podmorja u sjevernoj Europi, gdje je norveška mornarica nedavno naručila četiri nove podmornice od njemačkog ThyssenKrupp Marine Systemsa (TKMS). Nizozemska je primila ponude od TKMS-a, Saab Kockumsa i francuske Naval Group za izgradnju četiri podmornice, dok je Danska, koja se riješila svoje flote 2004., nedavno sugerirala da bi mogla poništiti taj potez.
Ovo proširenje djelomično će premostiti jaz prema najvećim europskim flotama NATO-a, koje su spremne za blagi rast u ovom desetljeću, prema izvješću švedske Agencije za obrambena istraživanja. Šest novih francuskih podmornica klase Barracuda ulazi u službu, a još dvije podmornice tipa 212 pridružit će se postojećoj njemačkoj floti od šest. Britanska flota podmornica klase Astute brojat će ukupno sedam do kraja desetljeća, a talijanske podmornice klase Todaro osam.
POVEZANI ČLANCI:
Europska poboljšanja dolaze usred ruske PR kampanje o dodacima vlastitoj floti. U prosincu je predsjednik Vladimir Putin pozirao na doku u ruskom proizvodnom središtu za podmornice u Bijelom moru u Severodvinsku uz dva nova broda, Krasnojarsk i Car Aleksandar Treći. Ruska mornarica će 2030. godine imati 50 podmornica, navodi se u švedskom izvješću. Američka podmornička flota trebala bi se malo smanjiti u brojčanom smislu na 57 do 2030., ali kontinuirano uvođenje nove klase Virginia služit će održavanju, pa čak i proširenju američke tehnološke prednosti nad svojim suparnicima tijekom istog razdoblja, navodi se u švedskom izvješću.
Brodogradilište Saab u južnom švedskom pomorskom gradu Karlskrona, koje su novinari Politica posjetili za radnog dana, vrvilo je od aktivnosti. Djelomično izgrađeni Blekinge bio je obavijen skelama, dok su metalski radnici pripremali daljnje čelične dijelove trupa za visokokvalificirane zavarivače kako bi ih kasnije spojili u cjelinu sposobnu izdržati eksplozije mina i udarce u morsko dno. U drugom području, električari su uvukli naizgled beskonačne snopove žica u interijere visoke tehnologije.
Za Švedsku će dugo odgađane nove podmornice - prvotno su trebale ući u službu 2018. i 2019. - biti pomoć u sigurnosnom okruženju koje se brzo pogoršava. Švedska je doživjela upade neidentificirane podmornice u njezine teritorijalne vode, kao i eksplozije koje su onesposobile plinovode za prirodni plin Sjeverni tok izgrađene u Rusiji u njezinoj isključivoj pomorskoj gospodarskoj zoni 2022. i prekid podmorske komunikacijske kabelske veze s Estonijom 2023. Švedska je ponovno uspostavila služenje vojnog roka i remilitarizirala svoje strateški postavljeno Baltičko more Gotland nakon ruske aneksije Krima 2014. Od potpunog napada Kremlja na Ukrajinu 2022., povećala je izdatke za obranu za 30 posto između 2023. i 2024. i podnijela zahtjev za pridruživanje NATO. Početkom siječnja, švedska vlada i čelnik njene vojske poručili su građanima da se "pripreme za rat".
Plan za lansiranje A26 bio je ključni stup Stockholmove tvrdnje da može pridonijeti vojnoj snazi NATO-a, te da se ne prijavljuje za pridruživanje savezu samo da bi imao koristi od njegovih uzajamnih obrambenih jamstava. Od pristupanja NATO-u baltičkih država 2004. i Finske prošlog travnja, savez se suočio s glavoboljom oko toga kako zaštititi pomorske linije opskrbe tih država - i ograničiti pristup Rusiji u slučaju sukoba s Kremljom.
Carl Gyhlenius, švedski bivši zapovjednik podmornice, a sada planer za mornaricu zemlje, rekao je da smatra da NATO dobiva "dio slagalice koji nedostaje" sa švedskim pristupanjem NATO-u - odgođenim odugovlačenjem Turske i Mađarske. “Teško je nositi se s Baltičkim morem ako nemate potrebno iskustvo, a činjenica da se još jedna zemlja pridružuje NATO-u kojoj je ovo dvorište, s tom regionalnom stručnošću, to bi trebalo olakšati operativne probleme”, rekao je Gyhlenius. Na Baltik se općenito gleda kao na nezgodno operativno okruženje jer njegove različite razine soli utječu na sonar. Također je plitko i gusto prometno, što povećava rizik od sudara.
Tijekom nedavnog posjeta Stockholmu, glavni tajnik NATO-a Jens Stoltenberg pohvalio je švedsku obrambenu industriju rekavši da nudi “naprednu tehnologiju u nizu grana” dodajući da će pristupanje NATO-u te nordijske države biti “velika prednost” za savez jer nastoji održati svoju tehnološku prednost nad svojim suparnicima. Prva švedska podmornica, nazvana Shark, porinuta je 1904. godine, a tijekom desetljeća koja su uslijedila švedska je mornarica proširila svoje podvodne sposobnosti kao dio šireg napora da uspostavi vjerodostojnu nacionalnu obranu kao neutralna država između Istoka i Zapada.
Krajem prošlog stoljeća, švedski inženjeri postigli su tehnički proboj sa sustavom (AIP) koji je omogućio švedskim podmornicama da rade duže vrijeme bez izranjanja, što je pomoglo njihovoj sposobnosti da izbjegnu otkrivanje. Nakon završetka Hladnog rata, Švedska je smanjila izdatke za obranu, a njezin program podmornica bio je uglavnom na čekanju jedno desetljeće do 2010., kada je ministar obrane Sten Tolgfors najavio plan za izgradnju A26.
POVEZANI ČLANCI:
"Ovom značajnom obnovom osiguravamo da će švedska podmornička flota nastaviti održavati najvišu međunarodnu klasu", rekao je. "Moderne podmornice... predstavljaju značajnu prepreku svakom akteru koji želi koristiti Baltičko more za bilo što drugo osim za miroljubivu plovidbu."
U godinama nakon toga, projekt A26 kritiziran je zbog kašnjenja i prekoračenja troškova. No njegovi podržavatelji kažu da će čekanje i dodatni trošak biti opravdani isporukom plovila skrojenih za uvjete Baltičkog mora u vrijeme kada je kontrola tog plovnog puta geopolitički vitalna. U svom promidžbenom materijalu, Saab napominje da ga dimenzije A26 kao i njegov ažurirani AIP sustav i novi dizajn trupa koji izbjegava sonar čine idealnim za Baltik. Također ima novi modularni dizajn, koji će omogućiti lakšu zamjenu zastarjele tehnologije novim sustavima, a novi prolaz prema prednjem dijelu broda također će omogućiti lakšu interakciju između posade unutar plovila i ronilaca ili bespilotnih plovila koja rade vani, ističe Saab.
Šef Kockumsa Wicksell rekao je da A26 predstavlja vrijednost za novac jer njegova kombinacija nevidljivosti i naprednih sustava oružja može pomoći u obrani neprijatelja i smanjiti rizik od skupog budućeg sukoba. "Ako znam da nešto postoji, ali ne znam gdje je i ne mogu se obraniti od toga, to je sredstvo odvraćanja", rekao je.
VIDEO Stanovnici Kijeva skrivaju se u metrou
Šveđani kada ćete objaviti rezultate istrage tko je dignuo u zrak plinovod Sjeverni Tok? Što je bilo? Iznošenje rezultata bi pokvarile odnos sa SAD-om? SAD ne želi da cijeli svijet sazna njegovo pravo lice?