Čišćenje obale u Ližnjanu u Istri koje je počelo prije tjedan dana, dan nakon što su građani primijetili i dojavili onečišćenja naftom uz obalu, i dalje je u tijeku. Sanaciju provodi angažirani izvođač, tvrtka specijalizirana za pružanje komercijalnih usluga sprječavanja i uklanjanja onečišćenja mora i morskog okoliša, a akciji su se htjeli priključiti i volonteri, posebno ekološki aktivisti iz Vodnjanštine i Ližnjana.
Čiste profesionalci
– Rečeno nam je da u ovoj fazi sanaciju moraju voditi profesionalci, stručnjaci koji znaju onečišćenje ukloniti na najbolji mogući način kako ne bi nastala dodatna šteta. Čekamo da nas se pozove kada ćemo se i mi moći uključiti i mi smo spremni tada doći i pomoći. Onečišćenje je ipak puno veće nego što se isprva mislilo; koliko je nama poznato, tako velikog onečišćenja do sada nismo imali na našoj obali. Nadamo se da će se otkriti uzrok i, što je najvažnije, da se ovakve stvari neće ponoviti – kazala je Cinzia Boljun Papić, ekološka aktivistica iz Vodnjanštine i Ližnjana.
Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture kazali su nam da Lučka kapetanija Pula, u suradnji s PU istarskom i službama u resornom djelokrugu drugih tijela javne vlasti koje postupaju u slučajevima onečišćenja okoliša, i dalje provodi očevid i istragu o izvoru, vrsti, uzrocima i točnoj količini onečišćenja. Za sada, dodaju, nije utvrđen izvor onečišćenja, kao ni točan tip ugljikovodičnog polutanta. Trošak sanacije, kada nakon obavljena posla bude utvrđeno koliko je sanacija zapravo koštala, napominju iz Ministarstva, bit će naplaćen od počinitelja kada se on otkrije u okviru očevidnih i istražnih postupaka, koji su u tijeku od trenutka prijave incidenta.
Za sada se samo zna da je onečišćenje došlo s mora, dakle da nije riječ o otpadu koji je netko u more bacio s obale, pa neki smatraju da bi trebalo istražiti i ispuštanja s brodova koji plove tim dijelom Jadrana.
Brodove se kontrolira
– Praćenje stanja morskog okoliša kako bi se spriječila onečišćenja s brodova obavlja se kontinuirano, sustavima za nadzor plovidbe brodova te inspekcijskim nadzorom brodova. Dodatno, brodovi su dužni udovoljavati strogim međunarodnim pravilima i zahtjevima u pogledu konstrukcijske izvedbe, čime je vjerojatnost ispuštanja onečišćivača iz brodova svedena na najmanju moguću mjeru. Tijekom 2021. evidentirana su 42 onečišćenja mora, dok je tijekom 2022. bilo 20 onečišćenja mora. Veći dio tih onečišćenja odnosi se na izvore onečišćenja s kopna, dok je manji udio evidentiranih onečišćenja utvrđen s plovnih objekata. Službe nadležne za prevenciju i suzbijanje onečišćenja mora brzim su i uvježbanim djelovanjem sve incidente uspješno rješavale, bez posljedica za morski okoliš te će se poslovi zaštite mora od onečišćenja i dalje obavljati pravovremeno i učinkovito – napominju iz Ministarstva mora.
Neobičan prozor u Zadru: More je doslovno proključalo