Lokalni dužnosnici koji su kanili prirediti “spektakl”, nisu uspjeli. Nisu dočekali premijerku Jadranku Kosor, koja bi u utorak trebala doći u posjet Imotskom, da svečano objave kako je probijen tunel Sv. Ilija kroz Biokovo i provedu je njime. Prvu. Da ostane za povijest. Radnici su bili brži od njih.
Visinska razlika 130 m
Najdraži čin svih koji grade tunele, a zovu ga “rupa u spoju”, dogodio se u četvrtak poslijepodne, kada su se u srcu Biokova nakon nešto manje od dvije godine susreli radnici splitskog Konstruktora i zagrebačke Hidroelektre. Prvi su tunel probijali s južne strane, od Basta, a drugi su krenuli od sjevernog portala, iz Zagvozda. Prva mina u tunelu aktivirana je 25. ožujka 2008., a proboj sa sjeverne strane završen je prije šest mjeseci. Zbog neriješenih imovinskopravnih odnosa radovi na južnom portalu počeli su tek u siječnju prošle godine. Visinska razlika između sjevernog i južnog dijela tunela Sv. Ilija iznosi čak 130 metara.
Ovaj, Dalmaciji najvažniji infrastrukturni projekt, stvarao je građevinarima neplanirane teškoće zbog iznimno teškog terena, kraškog područja Dinarida i posebnih hidroloških karakteristika. Tijekom gradnje, na sreću, u servisnoj, a ne i glavnoj cijevi tunela, pojavile su se tri špilje.
– Biokovo je doista posebna planina, nadsloj tunela visok je 1300 metara, prijetila je opasnost pucanja stijena – naglašava Ivan Galić, glavni inženjer projekta i gradilišta južnog portala. No, kako su naši građevinari “vrhunski meštri”, sve je prošlo i više nego dobro.
Čekaju radna mjesta
A ostvario se i san generacija i generacija Imoćana i stanovnika makarske rivijere, koji su napokon dobili brzu poveznicu. Nužnu za gospodarski razvoj šireg područja Zabiokovlja, prijeko potrebito otvaranje novih radnih mjesta, gradnju proizvodnih pogona, razvoj ruralnog turizma, proizvodnju zdrave, ekološke hrane...
Kad će se tunel pustiti u promet, posve je druga priča. Manjka novca za gradnju pristupnih cesta. Valja vjerovati da će dalmatinski lobi “odraditi posao” i da će biti otvoren u 2010.
Veliki je ovo događaj za Hrvatsku. Mislim da se nebi smjelo stati već završiti tunel još ove godine jer će se isplatiti. To će biti ogromno rasterečenje za Split i okolinu. A sada na Pelješki most i neka bude konačno Hrvatska jedinstvena ustvari kopneno povezana.