Bivši šef HRZ-a general Josip Štimac kaže da je prihvatljiva bilo koja opcija nabave ratne eskadrile, sve samo da ne dođe do odustanka od lovačke eskadrile.
– Kada više ne bismo mogli sami provoditi tzv. air policing, skupo bismo morali plaćati nekoj od članica NATO-a da to čini umjesto nas, stoga ne smijemo odustati od lovačke eskadrile - kaže Štimac. Ne uspijemo li dogovoriti nabavu novih, dobra je i opcija za 20 mil. eura obaviti novi remont MiG-ova u Rumunjskoj i time dobiti predah od 10 godina.
Na sastanku ministara obrane zemalja članica NATO-a u Bruxellesu, na marginama dvodnevnog skupa, hrvatski ministar obrane Davor Božinović zajedno sa svojim kolegom iz Bugarske stavit će potpis na sporazum o vojnoj suradnji RH i Bugarske. Korak je to prema razgovoru o rješavanju gorućeg problema obrana dviju zemalja – nabavi novih eskadrila ratnih zrakoplova.
Početkom lipnja, prilikom boravka glavnog tajnika NATO-a Fogha Rasmussena u Sofiji, bugarski premijer Bojko Borisov iznenadio je javnost kada je objavio da nekoliko članica NATO-a (u sklopu koncepcije tzv. pametne obrane) pregovara o zajedničkoj nabavi ratnih zrakoplova. Borisov je otkrio da je riječ o Bugarskoj, Rumunjskoj, Turskoj i – Hrvatskoj!? Nakon što je iz MORH-a stigla potvrda kako je i to jedno od mogućih rješenja zamjene starih MiG-ova 21, složila se priča da će ove države zajednički nabaviti – najpopularnije američke lovce F-16.
Turci sami proizvode
No, kako Turska već desetljećima u zajedničkoj američko-turskoj tvornici (TAI) proizvodi dijelove i obavlja montažu upravo tih američkih lovaca, očito je da Bugarska, Rumunjska i Hrvatska zapravo dogovaraju eventualnu nabavu "turskih" lovaca F-16. Turci, koji posjeduju oko 270 zrakoplova F-16, proizvode zadnje suvremene inačice tog zrakoplova i njihova nabava sigurno bi bila veliko "osvježenje" za ratne flote ovih zemalja.
S obzirom na to da u idućih nekoliko godina Turci planiraju dobiti i započeti i proizvodnju/montažu najnovijeg američkog lovca F-35, jasno je da bi eventualna proizvodnja vjerojatno ukupno stotinjak primjeraka F-16 Turcima bio dostatan posao da im se ne "ohlade" pogoni u očekivanju proizvodnje novog američkog lovca. Računa se da bi Hrvatska tako mogla nabaviti 10 do 15 zrakoplova, Bugarska dvostruko više, a Rumunjska dvostruko više od Bugarske.
Preostalo 20 pilota
Sve te zemlje imaju sličan problem – moraju zamijeniti stare "ruske" eskadrile, a žele zadržati lovačku avijaciju. Pa i Hrvatska, koja je 2003. zamalo pristala sama ugasiti taj dio ratnog zrakoplovstva, no razum je pobijedio. Premda nema novca, RH je zanimljiva proizvođačima. Ponude švedskog Gripena i njemačkog Eurofightera stoje na stolu, a premda je riječ o skupim zrakoplovima (60 do 80 mil. eura po komadu), oni pete generacije stigli bi u RH uz prateći tzv. offset program, čime bi naša industrija dobila poslove od 1 do 3 milijarde eura.
SAD je RH ponudio i stare, rabljene F-16-stice, i to "badava", premda bi samo remont takvih zrakoplova stajao možda i 10 milijuna dolara do primjerku. U ponudi je i ruski MiG-29, odličan zrakoplov koji se, međutim, jako teško probija na tržišta članica NATO-a.
General Štimac apelira na hrvatsko političko i državno vodstvo da donese potrebne odluke i prekine osipanje preostalog kadra pilota HRZ-a koji su osposobljeni za letove na supersonicima (dvadesetak njih). Izgubimo li taj dio HRZ-a, to će biti zauvijek, tvrdi Štimac. Sviđa mu se i ideja o zajedničkoj nabavi lovaca F-16 jer bi tako RH mnogo jeftinije riješila nabavu novih aviona, zemaljske infrastrukture, obuke, ali i remonta i kasnije dogradnje ratne eskadrile.
uvalimo i Orlanda i opletimo neparnih guzova