Ministar financija Slavko Linić navukao je na sebe znatan dio poduzetničkog bijesa kad je početkom godine ukinuo pretporez na troškove reprezentacije i kupnju osobnih automobila.
Dodatna štednja
Tvrtke su godišnje na reprezentaciju i službena vozila trošile 6 do 7 milijardi kuna, a veći dio toga troška priznavao im se kao porezni odbitak, bilo kroz sustav PDV-a ili poreza na dobit. Nakon što im je za te troškove država ukinula pretporez na PDV, tvrtkama su ove godine troškovi reprezentacije i službenih automobila poskupjeli oko 600 milijuna kuna u odnosu na lanjske, zbog čega su se mnogi odlučili na dodatnu štednju i na tim stavkama. Ima poduzetnika koji tvrde da im je ukidanjem porezne povlastice na reprezentaciju i službena vozila država uzela više nego što su dobili kroz smanjenje doprinosa. Štednja na reprezentaciji vjerojatno će se odraziti i na ovogodišnjoj blagdanskoj potrošnji, a tvrtke koje su se specijalizirale za nabavu korporacijskih poklona vele da im se posao smanjio za četvrtinu u odnosu na prošlu godinu. Prema poreznim prijavama poduzetnika, tvrtke su 2010. na reprezentaciju godišnje trošile oko 1,7 milijardi kuna, a za službena vozila, od kupnje do održavanja - 4,2 milijarde.
Godinu dana ranije taj je trošak zajedno bio oko 7 milijardi kuna, no to su bila vremena kad se kriza tek zahuktavala, pa su rijetki kretali sa ozbiljnijim mjerama štednje. Godišnji budžet tvrtki za službena vozila i reprezentaciju iznosio je koliko i mjesečni fond plaća svih zaposlenih u državi, a često se prelijevao i u privatnu potrošnju vlasnika i menadžera tvrtki. Pad izdataka za reprezentaciju osjetio se i u potrošnji restorana orijentiranih na poslovnu klijentelu. Građani nakon 2008. godine sve manje kupuju nove automobile kreditima, pa su tvrtke tijekom krize bile glavni klijenti auto dilera.
Vratilo se kao bumerang
No, od početka ove godine do kraja studenog u Hrvatskoj je prodano 30 tisuća novih automobile, za četvrtinu manje nego lani, a skoro tri puta manje nego pretkrizne 2008 godine. Na taj pad utjecala je i činjenica da se izdaci za automobile i reprezentaciju ne mogu koristiti kao odbitna stavka kod plaćanja pretporeza na PDV, pa obnova voznog parka odlazi u drugi plan.
Inače, ova je promjena predstavljena kao namjera vlade da destimulira potrošnju, jer se u isto vrijeme donijela odluka da tvrtke neće plaćati porez na reinvestiranu dobit.
Zaoštravanje poreznika prema potrošnji za reprezentaciju i službena vozila imalo je efekta na kratkotrajno povećanje poreznih prihoda, no na dulji rok vraća se kao bumerang. Prodaja u trgovini na malo smanjena je i u listopadu za približno šest posto, a to bi uz posljednja dva mjeseca u godini, trebalo biti najrastrošnije razdoblje u godini.
Svaku odluku koju je ova Vlada dosad donjela, vratit će se ko bumerang. Od povećanja PDVa, novih trošarina, novih nameta... Sve to vodi u još veći kaos i stopira ionako mrtvo gospodarstvo. Nažalost, svi to vidimo osim njih. Tako da im želim sreću jednom kad bankrotiramo i kad ih se raja dočepa...