Sve više i više brodova natovarenih ukapljenim prirodnim plinom (LNG) gomila se na španjolskoj obali. Razlog je taj što ne mogu pronaći mjesto za istovar. Ukoliko zastoj potraje, pojedini bi brodovi mogli potražiti alternativne luke izvan Europe kako bi iskrcali svoj teret, upozoravaju stručnjaci.
Brodovi plin prevoze u zgusnutom, “superohlađenom” stanju, a do zastoja je došlo jer su kapaciteti za njegovu replinifikaciju popunjeni.
Trenutačno pred obalama Španjolske na iskrcavanje čeka više od 35 plovila krcatih LNG-om. Osam ih je usidreno samo u zaljevu Cadiz, piše Reuters, pozivajući se na trgovce, analitičare, zaposlenike i druge izvore.
No Španjolska ima samo šest terminala za replinifikaciju, odnosno na toliko je mjesta omogućen istovar na španjolskim terminalima.
Španjolski nacionalni mrežni operater Engas u ponedjeljak je u večernjim satima u priopćenju proglasio "izvanrednu operativnu situaciju” i najavio kako će zbog manjka kapaciteta možda morati odbiti pojedine pošiljke ukapljenog prirodnog plina.
Procjena je da će pritisak potrajati do prvog tjedna u studenom.
Izvor upoznat sa situacijom za Reuters je rekao da su LNG plovila usidrena i u drugim europskim zemljama, što također sugerira da su na čekanju i deseci drugih brodova te da bi dio tereta mogao potražiti neki drugi kontinent i luku.
- Razine plutajućih skladišta u brodskom transportu LNG-a na najvišim su razinama ikad, s nešto više od 2,5 milijuna tona vezanih u plutajućim skladištima - rekao je Oystein Kalleklev, izvršni direktor brodovlasničkog FLEX LNG Managementa.
Nedostatak postrojenja za replinifikaciju i plinovoda prema kontinentalnim tržištima s tvornicama za replinifikaciju znači da se LNG koji pluta pred obalama ne može koristiti.
- Vidjeli smo velik broj teretnih brodova koji čekaju uz obalu južne Španjolske ili kruže Sredozemnim morem. Također, neke pošiljke stoje pred Velikom Britanijom – rekao je Alex Froley, analitičar za LNG u tvrtki za analizu podataka ICIS.
Promatrači drže da uska grla uvjetuje i generalno usporavanje gospodarstva, odnosno smanjena industrijska potrošnja u kombinaciji s kriznim punjenjem europskih zaliha plina.
Jedan od razloga mogla bi biti i činjenica da neki brodovi čekaju da svoj teret prodaju skuplje kada počne sezone grijanja.
- Ova strategija djelomično funkcionira jer neke tvrtke imaju fleksibilnost u svojim brodskim portfeljima zbog prekida rada, kao što je primjerice zatvaranje američkog pogona u Freeportu - kaže Froley. Pritom misli na drugog najvećeg američkog izvoznika LNG-a, koji je prestao poslovati u lipnju nakon eksplozije i požara.
Španjolska ima najveće kapacitete za ponovnu plinofikaciju u Europskoj uniji, pa je i glavna luka za ponovno pretvaranje LNG-a u plin. Kapaciteti zemlje čine trećinu ukupnog LNG-a i 44 posto skladišnih kapaciteta LNG-a u Europskoj uniji.
Njemačka trenutno nema vlastitih LNG terminala, piše Spiegel. U nadolazećoj zimi dva plutajuća LNG postrojenja u Wilhelmshavenu i Brunsbüttelu trebala bi biti spremna za korištenje za uvoz tekućeg plina u njemačku plinsku mrežu. Zajedno imaju godišnji kapacitet do 12,5 milijardi kubičnih metara. Još dva ova sustava mogla bi se koristiti u Stadeu i Lubminu, a sva četiri objekta kasnije bi se mogla zamijeniti fiksnim LNG terminalima.
Lideri Francuske, Njemačke, Španjolske i Portugala ovog će se tjedna sastati u potrazi za sporazumom o gradnji plinovoda MidCat koji bi plin iz Španjolske granao kroz središnju Europu.
MidCat bi stvorio treću plinsku vezu između Francuske i Španjolske. Europa je s energetskom krizom suočena uslijed agresije na Ukrajinu i uvođenja sankcija Rusiji, o čijim je energentima naširoko ovisna. Kremlj je na to odgovorio postupnim i postojanim smanjenjem opskrbe plinom.
VIDEO Putin proglasio ratno stanje u četiri anektirane regije, ograničeno kretanje u još osam regija
To je uglavnom teret preusmjeren sa Kineskog tržišta koje je bilozasičeno niskom tražnjom zbog korone. Sada je Kineska vlada izdala direktivu kojom se zabranjuje preusmjeravanje prema EU, jer i njima se bliži zima.