– Bilo bi puno efikasnije i bolje, prvenstveno za učenike, da se ministrica Divjak malo manje bavi PR-om, a više radom i rješavanjem problema – komentirao je Radovan Fuchs, posebni savjetnik premijera Plenkovića za reformu obrazovanja, nakon svih dosadašnjih zbivanja koja su jučer i službeno kulminirala frontalnim štrajkom nastavnika. Kako je kazao Fuchs za Večernji list, sramotan je jučerašnji pokušaj ministrice Blaženke Divjak da se ne svrsta, kako je sama rekla, ni na jednu stranu, misleći pritom na premijera i sindikate, opravši tako ruke od bilo kakve odgovornosti. Iako je na čelu ministarstva zaduženog upravo za nastavnike i učitelje.
Divjak je glasala za proračun
– Ministrica je na Vladi glasala za usvajanje proračuna u koji financijski nije ugrađen zahtjev sindikata, ali je ugrađen prijedlog Vlade o dodatnom povećanju plaća od šest posto učiteljima i nastavnicima. U tom je trenutku znala da u proračun nisu ugrađeni sindikalni zahtjevi tako da se glasanjem za proračun ministrica itekako svrstala na stranu protiv sindikalnih zahtjeva. Ako je i tada smatrala da proračun nije dobar jer ne vodi kompromisu, postavlja se pitanje zašto je za njega glasala – jasno je poručio Fuchs, koji je i ranije prije početka ove važne školske godine upozorio ministricu Divjak na čitav niz propusta koje nosi njezina reforma “Škola za život”. Kako je kazao, ne zna razlog zbog kojeg je ministrica promijenila mišljenje i jučer odlučila da se ona “ne želi miješati”.
– O razlogu zbog kojeg je ministrica promijenila mišljenje možemo samo nagađati. Možda je razlog da traži izlaznu varijantu iz problema koje je jednim dijelom i sama uzrokovala – kazao je Fuchs.
Kako je istaknuo, i sada kad se pokušala ograditi od odgovornosti i kada je poručila da ona ne može riješiti financijsku situaciju koja je na “leđima” ministra Marića, ona ima jasnu ulogu od koje ne može pobjeći, mora organizirati odgojno-obrazovni rad u školama. To dosad nije učinila.
– Zbog potpunog nesnalaženja ministrice i njezina tima upravljanje školama kao odgojno-obrazovnim institucijama prepušteno je sindikatima, što je suludo. Pa tako pojedini ravnatelji i nastavnici roditeljima daju upute da prate obavijesti sindikata o tome kada ima nastave, a kada ne. Takvo nešto presedan je ne samo u Hrvatskoj nego i u svijetu! Da me se ne bi pogrešno razumjelo, ne mislim da su ravnatelji i nastavnici išta krivi za tu situaciju. Krivica je isključivo na ministrici koja je ravnateljima zakonski dužna dati upute da organiziraju odgojno-obrazovni rad u skladu s mogućnostima – poručio je Fuchs. Ističe da i zadnja ministričina izjava jasno pokazuje u kakvoj se situaciji obrazovni sustav nalazi.
– Njezin prijedlog sindikatima da organiziraju nastavu maturantima i učenicima osmih razreda osnovnih škola upućen je na pogrešnu adresu. Ravnatelji temeljem uputa Ministarstva organiziraju odgojno-obrazovni rad, a ne sindikati. Uvjeren sam da bi čak i nastavnici koji žele štrajkati redovito održavali nastavu maturantima kako učenici ne bi imali problema s državnom maturom i upisom na fakultete. Ovim nesnalaženjem ministrice to im je onemogućeno – poručio je posebni savjetnik premijera Plenkovića.
Fuchs pritom upozorava na vrlo važnu stvar koja tek može uslijediti, a koja ne trpi ničije nesnalaženje.
Učiteljima – isplate dva puta?
– Stvar koja je jako bitna, a koja će postati aktualna tek polovinom prosinca kada budu obrađene plaće za studeni, jest odluka da se dani u štrajku ne plate. Naime, ako nema djece u školama, teoretski je moguće da većina nastavnika u evidenciji centralnog obračuna plaća (COP) bude evidentirana da je radila, odnosno da je htjela raditi, ali da nije bilo učenika. Tada će im plaća biti isplaćena kao da su radili. S druge strane, ako ih se u školi i evidentira kao da su štrajkali i da nisu radili, nakon što im dani u štrajku ne budu plaćeni mogu tužiti državu i zahtijevati isplatu neplaćenih dana tvrdeći da su htjeli raditi, ali im rad nije bio omogućen jer nije bilo učenika. Kao dokaze takvim tvrdnjama mogu podnijeti različite obavijesti ravnatelja o neodržavanju nastave. Osim toga, može se dogoditi da im se dva puta plati isti posao. Jednom za rad kada nije bilo djece u školama, a drugi put kada budu radili nadoknadu. Zbog toga je od presudne važnosti da ministrica preko ravnatelja organizira odgojno-obrazovni rad za sve učenike, odnosno da se upravljanje radom škola u smislu odgojno-obrazovnog rada vrati tamo gdje zakonski pripada, a to je u Ministarstvo obrazovanja. Na taj način bi se učenicima omogućilo Ustavom i međunarodnim konvencijama zagarantirano pravo na obrazovanje – zaključio je Fuchs.
Kako je kazao, nije protivnik povećanja plaća nastavnicima, no dosadašnje povećanje od više od 20% smatra maksimum ako želimo nastaviti s politikom stabilizacije državnih financija i smanjenja javnog duga.
Bravo Fuchs! Ubrzo ce se vidjeti tko stoji iza ministrice, dal stranka, ili je stvarno sama odlucila na glumljenje "nesvrstane" i jadne nemocne??