Trebalo je riskirati i odrezati, ali Francuzima se isplatilo. Usred gospodarske krize, 2009. godine, hrabro su srezali stopu poreza na dodanu vrijednost za ugostiteljstvo s 19,6 na 5,5 posto. Dvije godine kasnije ostalo im je samo da zbroje pozitivne učinke. Cijene su u te dvije godine u ugostiteljstvu pale 2,5 posto, sektor je otvorio čak 52.000 novih radnih mjesta, stopa stečajeva u sektoru smanjena je 17 posto, a mnogi su zaposleni dobrobiti nižeg PDV-a osjetili i na plaći. Istina, francuski je proračun u to “investirao” oko 2,5 milijardi eura, za koliko su mu prihodi smanjeni zbog sniženog PDV-a. No, isplatilo se gotovo dvostruko. U konačnici je snižavanje PDV-a restoranima, kroz povećani promet, zapošljavanje, investicije..., u proračun Francuske donijelo čak 4,7 milijardi eura!
Činilo se gotova stvar
Sve do prije neki dan takav se scenarij smiješio i Hrvatskoj. Novi ministar Veljko Ostojić nije krio kako mu je sniženje PDV-a u turizmu jedan od prioriteta, a činilo se i da mu ništa ne stoji na putu. Iako nije službeno izgovoreno, ali već se smatralo gotovom stvari da će kompletni turizam vrlo brzo odahnuti od nekonkurentnih i visokih 23 posto PDV-a. Sada, naime, povlasticu stope PDV-a od 10 posto uživaju samo hoteli. I to samo djelomice, za uslugu smještaja s prehranom (pansione i polupansione, dok se svaki a la carte objed u hotelskim restoranima oporezuje s 23 posto PDV-a). Za nižom stopom vape, dakako, i kampovi, restorani, turističke agencije... Iako ni to nije nikad službeno izgovoreno, ali do prije neki dan činilo se da će im dugogodišnji vapaj biti uslišan i da godišnje planove mogu početi graditi na stopi PDV-a od deset posto. I to čak već od ožujka ove godine. Ministar turizma dao je, naime, naslutiti da računa s tim datumom, a ni sam premijer Zoran Milanović u više navrata nije propustio istaknuti da će se sniženjem PDV-a turizmu ubrzo pružiti nova šansa. U srijedu pak, dan uoči donošenja proračuna, nepoznanica o toj temi nikad više. Je li ožujak kao opcija posve prekrižen? Hoće li nova međustopa zaživjeti s 1. srpnjem ili, možda, tek početkom iduće godine? Ministar Veljko Ostojić škrto odgovara: – Razgovori o snižavanju i početku primjene niže stope PDV-a u turizmu još su u tijeku. No, vjerujem kako ćemo rokove početka primjene, kao i širinu obuhvata, znati uskoro.
Povratak u crveno
Neupitne koristi od korekcije PDV-a naniže u krizno vrijeme hrvatski turistički čelnik oslikava kako primjerom Francuske tako i Njemačke, gdje je sniženje stope PDV-a u kratkom roku rezultiralo povećanjem investicija u sektor od oko pola milijarde eura. Turistička branša to, međutim, zna i sama, pitanje je može li Ostojić to objasniti i Vladinu šefu za financije Slavku Liniću?
U suprotnom, hladan tuš za razbuđene nade turističke branše; umjesto najavljenog rasterećenja, pojačana PDV presija na 25 posto.
– Ako nakon svega dobijemo još viši PDV, to će doslovce značiti da siječemo granu na kojoj sjedimo. Pa nama treba niži PDV da bismo uopće bili ravnopravni s konkurencijom. Godinama se s njima nadmećemo iz nekonkurentne pozicije. Novi ministar turizma to zna jako dobro, dolazi iz branše i nadamo se da će uspjeti progurati niži PDV. To nije interes samo turizma, nego cijele Hrvatske – jasan je Sanjin Šolić, predsjednik uprave malološinjske tvrtke “Jadranka”, koja ima 3500 mjesta u hotelima i 15.000 u kampovima.
Kaže da je pitanje PDV-a pitanje broj jedan i ovogodišnje sezone. Svaki novi namet, a povećani PDV bi to svakako bio, ugrozit će poslovne planove i rezultate mnogima u turizmu. U “Jadranki”, recimo, vjeruju da bi ih to vratilo u minus iz kojeg su se odličnom lanjskom sezonom iščupali.
U Vladi su, pak, druge brojke na stolu. Snižavanje PDV-a restoranima, kampovima i agencijama, prema nekim prijašnjim projekcijama, državnu bi blagajnu osiromašilo za oko 1,5 milijardi kuna.
Može li Ostojić uvjeriti kolege u Vladi da je to samo nakratko?
Plan 21,ahaaahahahahhahahaha ludog naroda..