AI revolucija je krenula

Umjetna inteligencija je već ušla u naše živote! Pitali smo stručnjake kako je koristimo, a da nismo ni svjesni

AI
Foto: Shutterstock
1/6
21.03.2025.
u 15:13
Poslušaj ovaj članak
00:00 / 00:00

S obzirom na brojne benefite korištenja generativnih AI modela, Hrvatski Telekom je pokrenuo veliku nacionalnu kampanju kako bi umjetnu inteligenciju učinio dostupnu svakome i korisnicima u Hrvatskoj dijeli 20 tisuća godišnjih licenci za besplatan pristup najnaprednijem AI asistentu – Perplexity Pro

Umjetna inteligencija je jedna od onih tema o kojoj gotovo svaka osoba ima mišljenje, nevažno jesu li doktori znanosti, inženjeri, poljoprivrednici ili učenici. Jedan je dio hvali i potiče njenu upotrebu, drugi od nje zaziru, treći je povremeno koriste, a četvrti kažu kako se s njom još nisu susreli. Realnost je pak da je AI dio naših života već neko vrijeme, iako to možda ni ne primjećujemo.

Evo jednog nadasve običnog primjera – filtriranje neželjene pošte na e-mailu. Vjerovali ili ne, ali iza tog mehanizma stoji umjetna inteligencija.

Ima još takvih slučajeva. Prediktivni tekst koji se pojavi na vašem pametnom telefonu dok pišete poruku ili svima nam dobro znani autoCorrect koji ispravlja poruke, iako ga to ponekad ne tražimo - u pozadini tih funkcionalnosti je također umjetna inteligencija, a svoje „prste” ima i u drugim aplikacijama koje redovito koristimo, kao što su: Google Translate, Waze, Instagram…

Foto: Shutterstock

Prema tome, AI je stvarno već sada oko nas i potiho revolucionarizira način na koji živimo i radimo. Pitanje je samo koliko smo voljni prigrliti mogućnosti koje nose nove tehnologije, odnosno možemo li uopće “zažmiriti” na dolazak jednog novog doba.

Ivan Runje, direktor Sektora za marketing privatnih korisnika i upravljanje proizvodima u Hrvatskom Telekomu, smatra da će umjetna inteligencija zasigurno imati ključnu ulogu u razvoju tehnologije, ali i drugim sferama naših života jer predstavlja tehnološku, tehničku i znanstvenu paradigmu koja će promijeniti način na koji funkcioniramo kao pojedinci, a i način kako funkcionira svijet.

Ivan Runje, direktor Sektora za marketing privatnih korisnika i upravljanje proizvodima u Hrvatskom Telekomu
Foto: Ustupljena fotografija

„Tehnologija već sada transformira mnoge industrije, od medicine i obrazovanja do financija i proizvodnje. Ključna očekivanja od AI-a su povećanje efikasnosti, automatizacija složenih zadataka i povećanje učinkovitosti i stoga će utjecati na veliki broj poslova i ljudi. Prema procjenama do neke će mjere utjecati na 80 posto zanimanja. Za sada nije izgledno da će neki poslovi u potpunosti postati redundantni, ali se smatra da bi umjetna inteligencija mogla preuzeti do 50 posto aktivnosti od ukupno 20 posto poslova koji se danas obavljaju. Na AI trebamo gledati kao na ekstenziju ljudskih mogućnosti i kapaciteta, na tehnologiju u službi čovjeka koja omogućuje veću kvalitetu života, što je bio slučaj sa svakim značajnim tehnološkim iskorakom dosad”, kaže Runje.

U kontekstu povećanja efikasnosti mnogi kao ogledan primjer ističu generativne AI modele, jer su ogledan i lako dostupan primjer tehnologije koja može pojednostaviti obavljanje svakodnevnih zadataka i poslovnih procesa, ako je koristimo na prikladan način.

Emanuel Lacić, stručnjak informacijskih tehnologija u Infobipu, kaže kako alati poput Perplexityja i ChatGPT-a uz druge koji slijede njihov primjer (npr. Claude, DeepSeek, Grok, Gemini i Meta AI) igraju ključnu ulogu u približavanju umjetne inteligencije ljudima. Kako kaže, takvi alati omogućuju korisnicima interakciju s naprednim AI sustavima kroz prirodni jezik te generiraju sadržaj koji predstavlja odgovor na postavljeno pitanje. Osim toga, mnogi od njih nude i dodatne funkcionalnosti poput analize podataka, kodiranja, kreativnog pisanja ili čak simulacije scenarija.

Emanuel Lacić, stručnjak informacijskih tehnologija u Infobipu
Foto: Ustupljena fotografija

“No, svi su ti alati istovremeno i ogromne baze znanja te ih njihovi korisnici na jednostavan način mogu koristiti za daljnje učenje o umjetnoj inteligenciji te istraživanje primjena u različitim područjima. Važno je samo napomenuti da generirani sadržaj, odnosno informacija može biti netočna ili nedovoljno precizna. Stoga je uvijek preporučljivo kritički procijeniti dobivene odgovore te po potrebi provjeriti dodatne izvore”, napominje Lacić.

S njime se slaže i David Dukić, asistent na Zavodu za elektroniku, mikroelektroniku, računalne i inteligentne sustave na FER-u, koji nam je ponudio plastičan primjer praktičnosti generativnih AI modela.

Pronašli ste deset oglasa za posao i trebate napisati deset različitih verzija životopisa i motivacijskih pisama u skladu s oglasima za različita radna mjesta. Generativni modeli umjetne inteligenciju uz vrlo malo uputa mogu izgenerirati kvalitetne prve verzije životopisa i motivacijskih pisama koje uz minimalnu ljudsku intervenciju mogu biti spremne za slanje. Također, AI modeli pomažu u sastavljanju predložaka email-ova, a chatbotovi u korisničkim službama brzo odgovaraju na pitanja i rješavaju već viđene probleme. Sve su to primjeri mjesta na kojima danas svakodnevno susrećemo umjetnu inteligenciju”, kaže Dukić.

David Dukić, asistent na Zavodu za elektroniku, mikroelektroniku, računalne i inteligentne sustave na FER-u
Foto: Ustupljena fotografija

S obzirom na brojne benefite korištenja generativnih AI modela, Hrvatski Telekom je pokrenuo veliku nacionalnu kampanju kako bi umjetnu inteligenciju učinio dostupnu svakome. U ekskluzivnoj suradnji s jednom od najinovativnijih AI kompanija na svijetu, Perplexity AI-jem, hrvatskim korisnicima dijeli 20 tisuća godišnjih licenci za besplatan pristup najnaprednijem AI asistentu – Perplexity Pro.

Preuzimanje besplatnih licenci omogućeno je putem aplikacije Moj Telekom, u rubrici Magenta Moments, u kojoj korisnici mogu preuzeti individualni kôd za pristup u Perplexity Pro. Kôdove mogu preuzeti svi, ne samo korisnici usluga Hrvatskog Telekoma, već i ostalih operatora.

„Perplexity je odličan osobni AI asistent. Treba najnovija pouzdana informacija? S njim ste sigurni tko je izvor i koja je najaktualnija, a ne zastarjela informacija. Treba isplanirati putovanje? Može. Zanima vas kako nešto skuhati? Želite imati pregled kretanja cijena dionica? Samo recite. Cilj nam je svima, ne samo našim korisnicima već cijelom društvu pružiti modernu tehnologiju i učiniti AI dostupnim svima u Hrvatskoj. Kroz suradnju s Perplexityjem ne ulažemo samo u inovaciju i tehnologiju, ulažemo u Hrvatsku i razvoj potencijala naših ljudi”, ističe Krešimir Madunović, član Uprave Hrvatskog Telekoma za privatne korisnike.

Krešimir Madunović, član Uprave Hrvatskog Telekoma za privatne korisnike
Foto: Ustupljena fotografija

AI jest budućnost koja sigurno dolazi i pripadnici modernog društva trebaju biti spremni za njen dolazak jer će se umjetna inteligencija u narednom razdoblju sve više integrirati u svakodnevni život. Kao što smo rekli, ona je već u našim džepovima kroz pametne telefone, olakšava pretraživanje informacija, a virtualni asistenti su sve bolji. Dukić vjeruje da su personalizirani AI asistenti koji nam „čitaju misli” i podsjećaju nas na dogovore te uče o našim navikama sljedeća velika stvar. Štoviše, prve verzije takvih rješenja već postoje.

Osim toga, komunikacija između kompanija i korisnika sve se više seli na digitalne kanale, što nam je potvrdio Lacić.

„Primjećujemo povećanje trenda korištenja AI agenata u svrhu chatbotova za automatiziranu podršku i prodaju. Budućnost donosi još sofisticiranije pametne asistente koji su još više prilagođeni korisničkim potrebama”, navodi Lacić.

Foto: Shutterstock

Naravno, ova promjena paradigma oko korištenja umjetne inteligencije neće doći preko noći. Razvoj i implementacija AI rješenja može iziskivati visoke troškove budući da zahtijeva stručnjake, infrastrukturu te dulje periode testiranja. Uz to, kaže Lacić, ne treba zaboraviti na regulatorne zahtjeve iz Akta od umjetnoj inteligenciji koji je izglasan unutar EU. Poduzetnici koji razvijaju ili koriste visokorizične AI sustave (npr. u zdravstvu, financijama, zapošljavanju) morat će osigurati stroge mjere transparentnosti, sigurnosti i nadzora, ali ističe da to nije nužno regulatorna prepreka nego i prilika za inovacije i pozicioniranje na tržištu.

U svakom slučaju, novo tehnološko doba dolazi i svatko tko želi u njemu ostati konkurentan trebat će pomoć umjetne inteligencije, a dok taj trenutak ne dođe, možemo svoje znanje brusiti na generativnim AI modelima kao što je Perplexity.

Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije