Kraš je 2013. godinu završio s prihodima od 1,007 milijardi kuna te rashodima od 995 milijuna kuna. U prvom kvartalu ove godine prihodi su iznosili 187 milijuna kuna, a rashodi 185 milijuna kuna.
:: Kraš je zabilježio u 2013. i u prvom kvartalu ove godine pad prihoda, ali i rashoda. Zbog čega je došlo do pada prihoda i gdje ste srezali troškove?
Nepovoljni trendovi hrvatskog gospodarstva u zadnjih pet godina odražavaju se na stanje konditorske industrije koja je u proteklim godinama bila najizloženija udarima krize. U posljednjih nekoliko godina izražen je visok rast cijena osnovnih sirovina i energenata. Uza sve to, ulaskom Hrvatske u EU i ukidanjem carina na uvoz konditorskih proizvoda došlo je do znatnog povećanja uvoza, što potvrđuju i statistički podaci, kao i istraživanje trendova u konditorskoj industriji. Zbog pogoršanja životnog standarda i smanjene kupovne moći, znatno povećane troškove nastojali smo što manje prenijeti na potrošače. Negativni učinak ovakvih kretanja amortizirali smo mjerama povećanja efikasnosti poslovanja i restrukturiranja.
Modernizacija proizvodnje
U ovakvoj situaciji Kraševa strategija i poslovna politika bila je usmjerena na zadržavanje postojećih tržišnih udjela. Naglasak je stavljen na modernizaciju proizvodnje, posebno kakao proizvoda. Uspješno je realiziran rebrending Dorine koja je unaprijeđena sa svih aspekata, tehničkog, tehnološkog, marketinškog i prodajnog. U suradnji s partnerima u trgovini ostvarili smo maksimalnu cjenovnu prilagodbu naših proizvoda, što je također utjecalo na kretanje prihoda, pri čemu je primarni cilj bio zadržavanje visoke kvalitete. Svi naši planovi usmjereni su na očuvanje stabilnosti kompanije u svim segmentima i stvaranje pretpostavki za budući razvoj.
:: Kakvo je trenutačno stanje na domaćem konditorskom tržištu? Drži li Kraš i dalje tu lidersku poziciju i nakon ulaska Hrvatske u EU?
Prema podacima za 2013. godinu, potrošnja konditorskih proizvoda u RH iznosi više od 97.000 tona i bilježi visok rast u odnosu na 2012. Potrošnja je porasla osam posto, a cjelokupni rast nosi uvoz, i to visokih 14 posto. Unatoč jakoj konkurenciji iz uvoza, Kraš je uspio sačuvati lidersku poziciju. U domaćoj potrošnji participira sa 18,5 posto, ostali domaći proizvođači sa 17 posto, dok uvoz namiruje gotovo dvije trećine potrošnje (64,5 posto). Iako uvoz dominira, pojedinačno gledano, Kraš ostvaruje najveću prodaju i najviši udio.
:: Kako stojite na tržištima regije? Jesu li se tu promijenili omjeri snaga?
Kraš je svoje poslovanje u kontinuitetu prilagođavao kretanjima na tržištu i okruženju, čime je osigurana stabilna pozicija na nama važnim tržištima regije. Zahvaljujući akviziciji tvornica Mira Prijedor i Karolina Osijek, Kraš je i dalje najveća regionalna konditorska kompanija, a glavni brendovi i dalje drže vodeće tržišne pozicije u svojim kategorijama. Zahvaljujući akvizicijama realizirane su pretpostavke za lakše prilagođavanje i bolju poziciju na tržištima regije, posebno u grupi keksa i vafla.
Unatoč nestimulativnim izvoznim uvjetima, Kraš provodi stratešku odluku o povećanju izvoza u ukupnom obujmu prodaje. Na tržištima regije tako se planiraju aktivnosti unapređenja distribucije i snažnijeg prodora prema potrošaču koje će omogućiti veću pokrivenost tržišta Kraševim proizvodima. Osim tržišta regije, posebno je značajno da Kraš izvozi i na europska i na prekomorska tržišta.
Koja su nova tržišta na koja ciljate?
Kraš će nastaviti s provođenjem strateške odluke da izvoz dugoročno bude viši od polovine ukupne realizacije. U kontinuitetu ostvarenja tog cilja, Kraš će se, na temeljima rezultata na prekomorskim tržištima, na kojima ostvarujemo najviše stope rasta, te zadržavanja i jačanja pozicije na tržištima regije, posebno fokusirati na jačanje izvoza u države članice Europske unije. Kontakti s kupcima i distributerima iz EU najavljuju potencijale Kraša na tom tržištu u budućem razdoblju.
:: Kakve rezultate poslovanja očekujete u ovoj godini?
Budući da se najnovijim kretanjima ukupne gospodarske aktivnosti ne očekuje povećanje BDP-a, nije realno očekivati značajnije pomake u odnosu na prethodnu godinu. Naš fokus usmjeren je na održavanje kontinuiteta i stabilnosti poslovanja.
:: Imate li u planu neku akviziciju koju biste mogli realizirati uskoro? Na koji način Kraš može i dalje rasti?
Kraš stalno propituje različite poslovne opcije i mogućnosti pa u tom smislu i buduće akvizicije nisu isključene. Jedna od osnovnih snaga i vrijednosti Kraša jest kvaliteta, na čemu se temelji snaga Kraševih brendova i koja je u svim poslovnim politikama Kraša u središtu odluka o investicijama i marketinškim planovima. I u idućim razdobljima održavanje i unapređenje kvalitete bit će osnova strategije brendova i njihove tržišne pozicioniranosti. Fokusiranje na široko poznate Kraševe brendove, od kojih su neki i raritet u konditorskoj industriji poput Bajadere, Životinjskog carstva, Kikija, Bronhija, Domaćice, Griotta, Čokoladnih napolitanki..., temelj je za jači nastup na postojećim tržištima, kao i ulazak na nova tržišta.
Povećanje efikasnosti
Uz zadržavanje i razvoj kvalitete, poduzimat će se aktivnosti stalne inovacije postojećeg asortimana kroz razvoj novih proizvoda i redizajn postojećih. Kraš planira nastavak aktivne politike investicija, prije svega radi unapređenja kvalitete i pakiranja proizvoda te povećanja efikasnosti u proizvodnji i pratećim poslovnim funkcijama.
>> 'Mali biskviti koristili su poslovne tajne Kraša kako im HBOR odobrio kredit'