Upravo je sada savršen tajming za investiranje u startupove iz naše regije

Ured Infobipa u Vodnjanu
Dusko Marusic/PIXSELL
26.03.2021. u 19:28

Slika uspješnog poduzetnika koji napornim radom pomiče granice i stvara sam svoj uspjeh ključna je za poticanje novih poduzetnika i živost hrvatske startup scene

Koronakriza srušila je gospodarstva u regiji, ali i dodatno potaknula i razigrala startup scenu. Posebno su se istaknuli hrvatski startupovi, a Hrvatska je prema nekim pokazateljima polako počela preuzimati liderstvo u regiji. U kratko vrijeme dobili smo nacionalne heroje – osnivače Nanobita, Infobipa, Rimac automobila, Fivea, Agrivija, Cognisma i mnoge druge o čijim uspjesima u situaciji kad su ”tradicionalni” biznisi u krizi mediji sve češće pišu.

Procjenjuje se da je u Hrvatskoj trenutno aktivno 500-tinjak startupova koji imaju potencijal značajnog rasta, a Hrvatska je na ljestvici startup nacija u svijetu, koju radi svake godine StartupBlink, 2020., skočila na visoko 39. mjesto. Sve te startupove možemo nazvati drugom generacijom tehnoloških kompanija, jer je njihov uspjeh direktna posljedica nadahnuća njihovih osnivača prvom generacijom tech poduzetnika koji su probijali tržište u ovoj regiji. Slika uspješnog poduzetnika koji napornim radom pomiče granice i stvara sam svoj uspjeh ključna je za poticanje novih poduzetnika i živost startup scene. Inspiracija je jako važna u donošenju odluke za pokretanje biznisa. Posebno ako je taj biznis nešto čime se do sada nitko nije bavio. A čini se da je u Hrvatskoj dosegnuta kritična masa takvih uspješnih priča koje su pokrenule lavinu inspiracije.

Zato, kada me netko tko nije iz ove regije pita o situaciji i prilikama, uvijek govorim da je upravo sada savršen tajming za investiranje u startupove iz ove regije. Postoji poduzetnički duh, a postoje i educirani i institucionalizirani investitori. Zato se nakon Infobipa koji je probijao led sigurno očekuje još nekoliko jednoroga, kompanije koje vrijede više od milijardu dolara. Jako je teško licitirati koje bi to kompanije mogle biti, no prema količini odličnih poslovnih modela i snažnih timova, oni će se sigurno dogoditi. A što je ključno za uspjeh startupa? Prvo, bez ikakve sumnje, dosta sreće. Ako tajming i lokacija pokretanja nisu pravi, startupu je teško uspjeti, unatoč svom trudu i nadarenosti osnivača. Često se odlične ideje pojave prerano, kada tržište još nije spremno.

Upravo zato je za Hrvatsku i ovu regiju važan ovaj trenutak – on jamči da dobra ideja i dobra izvedba neće proći nezapaženo. Drugo je sjajan tim. To podrazumijeva pravu kombinacija vještina, iskustva i talenta ljudi. Ako osnivači previše slično razmišljaju, to umanjuje šansu za uspjeh jer ne sagledavaju situaciju s više strana. Ako su pak previše raznoliki, sigurno će se razići prije dolaska prave šanse. Timski rad u startup okruženju je umjetnost i zahtijeva poseban talent. Treće je jedinstveni proizvod ili rješenje koje cilja na dovoljno veliko tržište, a upakirano je u pravi poslovni model. Ako proizvod ili rješenje nije tehnološki superiorno, to će otežati uspjeh. Isto vrijedi i ako potencijalno tržište nije dovoljno veliko za postizanje kritičnog volumena. Ako pak poslovni model nije dovoljno učinkovit i dobar proizvod i potencijalno tržište padaju u vodu.

U proteklih pet godina u South Central Venturesu smo u startupove iz pet država u regiji privukli preko gotovo 90 milijuna eura vrijednih investicija. Investicijama smo podržali rast i razvoj regionalnih kompanija koje su od prvog ulaganja do danas otvorili više od tisuću novih radnih mjesta, razvili vlastitu ili partnersku mrežu diljem svijeta te potpisali ugovore s najvrjednijim međunarodnim kompanijama. A gdje i dalje vidimo najveće prilike?

Ostajemo fokusirani na tehnološke kompanije koje rade rješenja za poslovne korisnike. Razlog za to je jednostavan. Razvoj digitalnih tehnologija i rješenja koja podupiru transformaciju poslovnog sektora u pravilu zahtijeva manje kapitala i početnog ulaganja od razvoja inovativnih proizvoda ili rješenja za masovno tržište. U našoj regiji u kojoj je kapital manje dostupan od primjerice američkog i azijskog tržišta, manji zahtjev za kapitalom postaje prednost nekog projekta. Ipak, ne želimo demotivirati nikog tko ima kvalitetan inovativan proizvod i dobar tim za masovno tržište. Jer ovo je savršen tajming za ovu regiju. Više uspješnih priča će samo privlačiti još više sredstava, znanja i prilika. 

 

>> VIDEO Uspješni Leo sa samo 14 godina otvorio je tvrtku: 'Prijatelji od mene traže poduzetničke savjete i to me veseli'

Ključne riječi

Komentara 1

DV
dvojnica
08:42 27.03.2021.

Ja sam mislio da smo mi u EU.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije