Kilogram banana jeftiniji za kunu, svježa piletina za 2,50 kuna, juneći vrat s kostima za 4,50 kuna, svinjski but bez kosti za 3,20 kuna, pileći file za 4 kune, Violeta double care dječje pelene (76 komada) za 9,50 kuna..., samo su neke od ušteda kojima će se rasteretiti potrošačka košarica od početka ove godine. Na snagu su, naime, stupile izmjene Zakona o PDV-u, kojima se opća stopa PDV-a od 25% na svježe ili rashlađeno meso, ribu, voće i povrće, jaja te dječje pelene smanjuje na 13%, čime bi, prema projekcijama ministra Zdravka Marića, u budžetu prosječne hrvatske obitelji ostalo najmanje 872 kune godišnje za neke druge namjene.
Po stanovniku 75 kg mesa
– Mjera je svakako dobrodošla, pogotovo kad je u pitanju meso koje čini 35-40% prosječne potrošačke košarice. Prosječna potrošnja po stanovniku Hrvatske je na razini EU. Trošimo više od 75 kilograma mesa godišnje – 23 kilograma mesa peradi, 10-11 kilograma goveđeg, junećeg ili telećeg mesa te oko 42 kilograma svinjetine – tako da su s padom cijena u maloprodaji moguće znatnije uštede – kaže direktor Croatiastočara Branko Bobetić.
Pogledajte video - što stupa na snagu 2019.:
Ističe kako su tržišne cijene stabilne kad su u pitanju goveđe te meso peradi, dok je kod svinjetine dosta izražena volatilnost cijena na koju su utjecaja imali i afrička svinjska kuga u nekim europskim zemljama te viškovi koji završavaju na našem tržištu. Očekuje se tako da će nižu stopu PDV-a za 12% neki trgovci iskoristiti i za povećanje marži, no s obzirom na veliku konkurenciju cijene bi u prosjeku trebale pasti za 10%.
– Uštede na jednoj strani potrošače bi mogle stimulirati na povećanu potrošnju, a to bi se pak odrazilo i na rast domaće proizvodnje – objašnjava Bobetić.
Snižena stopa PDV-a od 13 posto obuhvaća i masti životinjskog porijekla, no čini se kako je u tu kategoriju upala samo svinjska mast – i još uvijek se čeka “sudbina” maslaca, koji se uz PDV od 25% i dalje prodaje po paprenim cijenama i do 26 kuna za 250 grama. A trošimo ga dvostruko manje od EU prosjeka, doznajemo iz Croatiastočara, gdje i u sirevima vide značajnu stavku za niži PDV i uštede građanima.
Trgovački lanci Lidl i Kaufland sniženom su stopom PDV-a na meso, ribu, jaja... kupce nagradili još u prosincu. Cijena svježeg pilećeg filea u Lidlu tako je s 42,89 kuna pala na 38,77 kn/kg, svježa jaja razred M (10 komada) s 12,99 na 11,74 kn, banane s 10,29 na 9,30 kn, očišćena svježa pastrva s 49,99 na 45,19 kn/kg, a dječje pelene Maxi (50 kom.) s 59,99 na 54,23 kn. Riječ je o 300-tinjak proizvoda, objašnjavaju, a nastavljaju i s tjednim akcijama u svim kategorijama proizvoda.
U Kauflandu je s nižom stopom PDV-a pojeftinilo više od 130 vrsta svježeg mesa i ribe, 20 vrsta jaja, 50-ak vrsta pelena i više od 170 vrsta voća i povrća. Ćevapčići (900 g) pojeftinili su, između ostalog, s 34,89 na 31,54 kn, očišćena orada Cromaris na podlošku (620 g) s 59,99 na 54,23 kn, svinjski but bez kosti (uzgojeno u Hrvatskoj) s 33,89 na 30,63 kn/kg..., dok iz Spara garantiraju kako od jučer padaju cijene više od 1500 proizvoda za više od 9,6%, koliko donosi porezno rasterećenje.
Video - Što nam donosi smanjenje PDV-a
Neće povećavati marže
– Pozdravljamo napore hrvatske Vlade koja odlukom o poreznom rasterećenju dodatno pomaže hrvatskim građanima i hrvatskom gospodarstvu – izjavio je Helmut Fenzl, predsjednik uprave Spara Hrvatska. Iz Konzuma su nedavno upozorili da su trgovci zadnji u lancu nabave u kojem svi moraju ugraditi smanjenje PDV-a u cijene kako bi od toga na kraju priče korist imali kupci.
– Konzum sigurno neće koristiti smanjenje PDV-a za povećanje svoje marže, a možemo se samo nadati da će tako postupiti i drugi – kazali su. No činjenica je i da velik dio proizvoda kod kojih dolazi do promjena PDV-a (voće i povrće te meso) podliježe i čestim promjenama tržišnih kretanja, što treba znati kada uspoređujemo krajnju maloprodajnu cijenu u određenom razdoblju, poručuju neki trgovci.
slično je bilo kad su smanjili trošarine na kavu, kao trebala kava u kafiću bit jeftinija, a ovi naravno samo vratili cijenu na staro. koje prodavanje magle