BEZ KRINKE

Vijeće za samoozdravljenje

16.08.2006.
u 16:31

Ono što je danas loše u hrvatskim medijima trebala bi korigirati jedna nova institucija, sastavljena od predstavnika novinarskog ceha, nevladinih udruga, ali i medijskih izdavača, dakle onih za koje se smatra da su jureći za profitom posredno oblikovali današnji žurnalizam. Iza te inicijative stoje i Međunarodni centar za obrazovanje novinara u Opatiji, Zaklada Konrad Adenauer, a najavljuje se da bi novac za financiranje toga samoregulacijskog tijela mogao doći i iz fondova Europske unije. Simptomi stanja u hrvatskom novinarstvu očito su takvi da za promjene ima dovoljno zainteresiranih na svim stranama i ovdje i izvan granica Hrvatske, gdje su uostalom sjedišta najvećih ovdašnjih medijskih izdavača.

Prema dosad objavljenim informacijama, to novo tijelo, Vijeće za medije, trebalo bi u tako proširenom sastavu iz novinarstva potiskivati senzacionalizam bez pokrića. Trebalo bi učvršćivati kriterij istine i vjerodostojnost. Štititi čitateljstvo od manipulacija lažima i objedama. Sve su to teški izrazi, ali gotovo da nema medija u Hrvatskoj koji im katkad ne nudi povod, pa se zato uvriježio dojam da je žutilo postalo dominantna boja hrvatskog novinstva.

Prodor žutila počeo je ranih 90-ih, ali sve do potkraj prošle dekade tabloidne forme postojale su na tržišnoj margini. Žutilu su vrata šire odškrinuta kad je pojačana međusobna konkurencija dnevnih novina, a pogotovu kad su se ove našle jače nego ikad pritisnute naraslom konkurencijom elektroničkih medija. Moto je postao biti brži i zanimljiviji, pri čemu se nije uvijek pitalo za cijenu i broj "žrtava". Ako se hoćeš baviti ozbiljnim novinarstvom, idi na Treći program Hrvatskog radija, dobrohotno mi je jednom preporučio znanac, dok ga i samog nije opekla žarnjača medijskog senzacionalizma.

U međuvremenu, broj opečenih rapidno je rastao na svim stranama, u vlasti, opoziciji, državnim institucijama, poduzetničkom sektoru, među običnim građanima koji bi se katkad našli bez vlastite krivnje u medijskom žrvnju. Sasvim predvidivo, rasla je kritična masa nezadovoljnika takvim stanjem, što je, uza sve češće posezanje za sudskim tužbama, dovelo i do spomenute inicijative o osnivanju Vijeća za medije, koje podupiru i medijski izdavači.

Iako ta inicijativa zapravo svjedoči da žuti štih preko hrvatskih medija nije neko trajno stanje te da će se na medijskoj sceni ponovno u ravnopravnijoj poziciji naći kriterij istine, novu instituciju ne vidim kao svemoguću. Prvo, uvijek postoji opasnost da će se ona odmetnuti u nečije sinekure, a da etičnost novinarske profesije neće biti istinski u prvom planu. Drugo, takav forum, sazdan od predstavnika novinarskog ceha, nevladinih udruga i učitelja novinarstva, mogao bi se pretvoriti u neku vrstu "roditeljskog sastanka" s izdavačima, na kojem svatko uljudno kaže svoje, a onda se svi raziđu i rade po starom.

Treće, moguće je da će izdavači preko tog foruma nastojati u svoj biznis uvući i državu, otprilike sa stavom hoćete li pristojnije medije i ako niste za to da informacija bude obična tržišna roba, nemojte je ni porezima ni drugim nametima tako tretirati.

Osnivanje Vijeća za medije moglo bi se zato pretvoriti u dugi proces promjena u kojem će samoregulacijska metoda biti u utrci s onom sirovom, tržišnom. Pitanje je hoće li svojim dometima u praksi biti brža jedna takva nova institucija ili pak neki novi izdavač koji će se spretno ubaciti u onaj segment tržišta što je ostao prazan nakon množenja tabloida. Stvar je samo u tome tko će prije podsjetiti da su novine kao banke, kuće koje žive od tuđeg povjerenja. Jednom kad to povjerenje izgubiš, teško ga je vratiti.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije