Radno mjesto vozača teškog teretnog vozila (7,5 tona) nalazi se u skupini od 52 radna mjesta kojima je država priznala staž s povećanim trajanjem, odnosno omogućila da za godinu dana rada dobiju dodatnih dva, tri ili četiri mjeseca staža. Na tim radnim mjestima beneficirani staž koristi oko 20 tisuća radnika, među kojima i oko 10 tisuća vozača teških teretnih vozila.
Država ih ne kontrolira
Prema pravilima koja vrijede za beneficirani staž, sudionik nedavne prometne nesreće u kojoj su poginule dvije srednjoškolke, a još dvije mlade žene bore se za život ne bi ni trebao biti za upravljačem teškog kamiona u šezdesetoj godini života. Do početka ove godine vozačima se 12 mjeseci rada priznavalo kao 15 mjeseci, pa je prema tome osoba koja radi kao profesionalni vozač od dvadesete godine već u ranim pedesetima trebala imati uvjete za mirovinu!
Država je pri nedavnoj mirovinskoj reformi vozačima teretnih vozila oduzela jedan mjesec beneficiranog staža i smanjila ga na 14 mjeseci staža za 12 mjeseci rada, a kad se donosio zakon resorno ministarstvo objavilo je da tu povlasticu koristi oko 10 tisuća vozača teretnih vozila, oko 2300 vozača autobusa u javnom međugradskom prijevozu te oko 2700 vozača tramvaja i autobusa u gradskom prijevozu.
Nemamo informaciju je li nesretni vozač koji se na odmorištu teškim kamionom zaletio u ljude koristio pravo na beneficirani staž, no Miljenko Gočin, predsjednik Sindikata hrvatskih vozača, kaže da je za veliku većinu vozača zaposlenih u privatnom sektoru beneficirani staž samo pravo na papiru, ali ne i u životu.
– Borili smo se svim silama da ostanu dodatna tri mjeseca, ali Ministarstvo nas nije htjelo poslušati. Još je veći problem što se zakon ne poštuje, pa radnici ne dobiju ništa. Zakon je obvezao poslodavce teretnih vozila težih od 7,5 tona da vozače prijave za korištenje beneficiranog staža, ali oni to ne čine, a država ih ne kontrolira – tvrdi Gočin.
Posljedice - teške nesreće
Zakon je, inače, predvidio od 5000 do 50 tisuća kuna novčane kazne za tvrtke koje radnicima uskraćuju korištenje beneficiranog radnog staža.
– To pravo postoji samo na papiru, a država nije osigurala mehanizam da ga ljudi kojima je namijenjeno doista i koriste.
Ako se dogodi da vozač traži poslodavca da koristi staž s povećanim trajanjem, dobiva otkaz. Zar mislite da naši ljudi ne bi htjeli sa 60 godina biti kod kuće i u mirovini, ali ne mogu, ne bi imali od čega živjeti. Privatnici vozače prijavljuju na minimalac i od mirovine nemaju ništa – kaže Gočin te dodaje da među 14 tisuća vozača prijavljenih na staž s povećanim trajanjem njih 9000 radi u državnim i gradskim tvrtkama.
– Resorno ministarstvo predložilo je smanjenje beneficiranog staža za vozače teretnih vozila sa tri na dva dodatna mjeseca jer je otkrilo da većina onih koji koriste beneficirani staž uglavnom svaku večer spava kod kuće. Možda je to i točno, no vozači koji rade kod privatnika danima ne vide krevet – ističe Gočin.
Za radnika koji ima pravo na staž s povećanim trajanjem plaćaju se nešto veći mirovinski doprinosi, što je i razlog da tvrtke izbjegavaju prijave. Koliko Hrvatska ima vozača teških teretnih vozila znat će se nakon što MUP ustroji registar, no sindikalac je uvjeren da je broj korisnika beneficiranog staža zaposlenih u privatnom sektoru simboličan u odnosu na stvarni broj vozača teških teretnih vozila.
– Teške prometne nesreće posljedica su svega što se događa na tržištu, ljudi odlaze u inozemstvo, a špediteri ne žele mijenjati pristup prema radnicima nego nastoje naći ljude iz susjednih zemalja koje će i dalje prijavljivati na minimalac i izrabljivati – ističe Gočin. Uz 42 radna mjesta za koja postoji beneficirani radni staž, takva povlastica predviđena je i za 13 zanimanja (baletani, plesači, piloti, ronioci...) te je trenutačno koristi oko 22 tisuće zaposlenih.
VIDEO Evo kolike su zapravo plaće po zanimanjima u Njemačkoj
Fala Bogu ima zemalja gdje se posteno placa ,a ova domaca bagra bude sama sjela za volan ak hoce preziviti a da mu zena I djeca ne rade nista pod milim bogom.