ŠKOLSTVO

Za osnovku nitko nije pitao

19.11.2002.
u 00:00

* Majka djevojčice ništa nije primijetila jer radi dva posla, a iz škole je nisu upozorili

Učenica sedmog razreda jedne zagrebačke osnovne škole sedam tjedana, ili gotovo od početka ove školske godine, nije dolazila na nastavu. Sve to vrijeme njezina samohrana majka, pritisnuta brigama i cjelodnevnim radom kako bi prehranila četveročlanu obitelj, nije ništa primijetila. Razrednica i školska pedagoginja, pak, tijekom cijelog tog razdoblja nisu je nazvale i upitale što je s djevojčicom. Kada je konačno doznala da je njezina kći stalno bježala s nastave, očajna majka zapitala se kakvi su to nastavnici koji se za gotovo dvomjesečnog markiranja njezine kćeri nisu sjetili nazvati je i upitati što se događa s njom.

No, kad su čuli za taj slučaj, psiholozi, pedagozi i nastavnici čudili su se kakva je to majka koja u dva mjeseca nije primijetila da joj dijete ne dolazi sa zadaćom iz škole, koja je nije upitala što je novo naučila i ima li kakvih drugih novosti u njezinoj školi.

Bježe i osnovci i srednjoškolci

- Što mogu poduzeti protiv takvih nastavnika, takvog razrednika, pedagoga, kome ih mogu prijaviti? Može li tu nešto učiniti inspekcija nadležnog ministarstva? - pita se bijesna majka. S druge strane, poručeno joj je kako je bolje da šuti. Zbog nebrige o djetetu mogla bi navući na vrat Centar za socijalni rad, te bi joj mogli oduzeti djecu. U Ministarstvu prosvjete i športa i nama su kazali da se roditelji moraju brinuti o školskim obvezama svoje djece i redovito kontrolirati ispunjavaju li ih ona. No, od odgovornosti ne amnestiraju ni nastavnike.

- Kad se dijete ne pojavi u školi tjedan, dva ili tri, razrednik bi morao nazvati roditelje i doznati u čemu je problem. Ako to ne učini, zakazao je kao pedagog i kao razrednik. Uostalom, svakog tjedna učenici imaju sat razredne zajednice i čudi me da razrednik tada nije pokušao doznati što je s djevojčicom - kaže stručnjak nadležnog ministarstva, napominjući istodobno da prijavljivanje razrednika nadležnoj inspekciji ne bi imalo puno smisla jer bi se razrednik izvukao i skinuo sa sebe odgovornost, a majka to ne može.

Prema podacima Ministarstva, broj izostanaka s nastave iz godine u godinu raste. U prošloj školskoj godini Ministarstvo je zabilježilo da je nešto više od 411.000 osnovaca skupilo 15,854.880 sati izostanaka s nastave, odnosno u prosjeku 38,5 sati po učeniku. Svaki osnovac u prosjeku ima gotovo dva neopravdana sata. Za srednjoškolce podaci još nisu obrađeni, ali u bježanju s nastave sigurno ne zaostaju za svojim mlađim kolegama.

Bolje pobjeći nego dobiti lošu ocjenu

Pokušavajući pronaći uzroke bježanju đaka s nastave, roditelji i stručnjaci slažu se u tome da su djeca preopterećena, zasuta brojnim kontrolnim radovima, testovima, ispitivanjem... Kad nisu spremna, idu linijom manjeg otpora - bolje je pobjeći nego dobiti lošu ocjenu.

- Djeca znaju koliko neopravdanih sati mogu imati bez posljedica. To je, primjerice, od šest sati u nekim gimnazijama do tridesetak sati u većini ostalih škola - kažu nam u Ministarstvu. Priznaju da su djeca preopterećena i nakon donesenog projekta rasterećenja osnovaca jer i dalje svaki nastavnik misli da je njegov predmet najvažniji i inzistira na svim mogućim detaljima. Opterećenost učenika posebno dolazi do izražaja u gimnazijama. U dva mjeseca, koliko je proteklo od početka nastave u jednoj zagrebačkoj gimnaziji, učenici jednog razreda dosad su pisali 26 kontrolnih radova. Jasno je da se svi ne stignu pripremiti, pa izlaz vide u odlasku s nastave - opravdanom ili neopravdanom, manje je važno, sve dok ne pretjeraju. A tada slijedi opomena, ukor, strogi ukor i, kao krajnja mjera, preseljenje u drugu školu. Nekom od tih kazni prošle je godine bilo obuhvaćeno oko deset i pol tisuća osnovaca. Najviše ih je prošlo s opomenom - 4804, a najmanje ih je, samo 104, preseljeno u drugu školu.

Irena Kustura

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije