Imao bi u školskoj godini 70 sati

Za učenike drugih i trećih razreda: Predmet škola i zajednica želi 47 zagrebačkih škola

Zagreb: Danas su se učenici svih razreda srednjih škola vratili u klupe
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
1/2
20.02.2022.
u 20:50

Na satovima ŠiZ-a učit će se o demokraciji i civilnom društvu, migracijama, urbanizmu, kulturi i medijima, važnosti fizičke aktivnosti i sporta...

Čak 47 zagrebačkih srednjih škola već sad je iskazalo interes za uvođenjem novog izbornog predmeta učenicima – skraćeno ŠiZ ili predmet puna naziva škola i zajednica.

Riječ je o predmetu čiji su kurikulum izradili Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, riječki Centar za studije mira i konflikata i Prva riječka hrvatska gimnazija koja je, među ostalim, i prva u Hrvatskoj krenula s pilotiranjem novog predmeta koji bi se iduće školske godine ponudio srednjoškolcima Rijeke i Zagreba. Novi bi predmet imao u školskoj godini 70 sati, a slušali bi ga učenici drugih i trećih razreda u onim školama koje ga žele uvesti.

Sam predmet, kako naglašavaju sastavljači, temelji se na postavci da je za ostvarivanje osobne i društvene dobrobiti učenika nužno razvijati znanja, vještine i stavove o važnosti povezanosti u zajednici i aktivnog djelovanja pojedinca te se stoga dijeli u tri domene – dobrobit, povezanost i djelovanje.

Tako će se u okviru domene “povezanosti” učenike poticati i podučavati da prihvaćaju i poštuju svoje tijelo i sebe kao osobu te da izbjegavaju negativne emocije prema samima sebi.

– Koliko je povezanost bliska samopoštovanju, isto je toliko bliska i razvijanju empatije, potrebi za suradnjom i međusobnim pomaganjem, solidarnosti i vrijednostima zajedničkog rada. Mlade osobe potiče se na povezivanje s vršnjacima i s osobama iz drugih generacija u lokalnoj zajednici. Cilj je povezivanja razvoj odnosa temeljenih na međusobnom poštovanju i uvažavanju različitosti, prihvaćanju drugačijih identiteta i stavova – naznačeno je u samom kurikulumu.

U domeni “djelovanje” srednjoškolce će se poticati na aktivno sudjelovanje u pozitivnim društvenim promjenama. Tako bi trebali učiti o načinima i potrebi aktivnog djelovanja u lokalnoj zajednici i društvu, učiti o nužnoj brizi za okoliš, ali i naučiti razumjeti društvenu aktivaciju kao nužni alat za napredak, utjecaj na političke procese i donošenje odluka. U trećoj pak domeni, koja nosi naziv “dobrobit” učenike će se podučavati važnosti ostvarenja dobrobiti u svim područjima društva poput kulture i sporta, ekonomije, demokracije, i socijalnih i ljudskih prava.

– Dobrobit je povezana s odnosom prema prirodnim resursima i životu u globalnim ekosustavima kojih smo dio. U konceptualizaciji domene ugrađena je ideja da dobrobit ne ostvaruju izolirani pojedinci, niti da ona dolazi sama po sebi, već da je za njezino puno ostvarenje potrebno aktivno djelovati u zajednici s drugima – navode autori kurikuluma.

Tri domene koje su okosnica kurikuluma sadrže 11 tematskih cjelina koje obuhvaćaju, među ostalim, učenje o demokraciji i civilnom društvu, migracijama, urbanizmu i stanovanju, kulturi i medijima, važnosti fizičke aktivnosti i sporta kao i zdravlja, ekonomiji, društvenoj jednakosti, okolišu, generacijama...

Što se pak ocjenjivanja tiče, trebalo bi se poticati formativno vrednovanje, odnosno vrednovanje za učenje i vrednovanje kao učenje.

– U zaključnu ocjenu će biti uključena i procjena završnog rada grupe učenika te prezentacije istoga, a u samom predmetu odnosno njegovu podučavanju nastavnik primarno zauzima ulogu mentora – jasno je istaknuto u kurikulumu novog izbornog predmeta.

A kako su novi predmet doživjeli riječki srednjoškolci koji su imali prilike sudjelovati u pilot-projektu?

”Recimo to ovako, nešto ti smeta, drugi se slože da im smeta, istražimo problem, nađemo odgovorne ljude, porazgovaramo s njima, vidimo što se može riješiti i onda, ne bi vjerovao – problem se riješi. Ako sjediš doma na kauču i žališ se, sumnjam da će se išta promijeniti.” “Novi predmet u školi i kažeš da je super, jesi li ti normalna?”, tako mogu reagirati drugi učenici.

– Bez brige, ne učimo nikakve zakone ni ništa slično, stvarno je super, mi se zabavljamo onim što smatramo problemima nas mladih u Rijeci i pokušavamo ih riješiti, a ako uspijemo, mislim da ćemo biti i više nego zadovoljni – kazala je riječka učenica S. P (podaci poznati redakciji).

Prema za sada iskazanom interesu u Primorsko-goranskoj županiji je 17 srednjih škola s ŠIŽ-om, a novi bi predmet od iduće godine treba biti ponuđen i učenicima 18 zagrebačkih gimnazija.

>> VIDEO Vozači oprez! Netko je na benzinskoj postaji zamijenio pištolje za benzin i dizel...

Ključne riječi

Komentara 3

CR
Croissant
21:56 20.02.2022.

Urbanizam, migracije, kultura medija, civilno društvo? Fale jedino "transrodne znanosti" i kritična teorija rase da je cirkusantski krug zatvoren.

RB
Rastu Brojke
21:37 20.02.2022.

Ti beskorisni predmeti se nebi smjeli ocjenjivati. Ovako da si na vrat natovarim još nešto za trošenje vremena? Hvala, ali ne.

IL
ilustrator
22:08 20.02.2022.

odaziv preko 100 dvajest... mi gradimo prugu, pruga gradi nas..

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije