TRGOVCI ŽELE NADOKNADITI GUBITKE

Zamka za potrošače? Crni petak izgubio smisao zbog rasprodaja u studenom

Foto: Igor Soban/PIXSELL
1/3
25.11.2020.
u 16:23

Black Friday u nas traje danima, no nespremni ga mogu skupo platiti ne provjere li najprije stvarne cijene; procjenjuje se da će potrošnja pasti 30% u odnosu na lani, profitirat će samo e-trgovina

”Pravi” Black Friday u Hrvatskoj nismo imali ni proteklih godina, a sudeći po akcijama, sniženjima, oglasima i marketinškim kampanjama kojima nas trgovci s predznakom Crnog petka zasipaju već tjednima, primjereniji naziv tog šopingholičarskog blagdana u nas bi ove godine bio Black November. Trgovci se, naime, svim silama trude ne bi li nadoknadili promete iz prijašnjih godina – i ne samo od Black Fridaya, koji kao “novokomponirana” inačica u Europi nikad nije zaživio kao u matičnom SAD-u.

Popusti su zato već počeli i gdjegdje su i veći nego lani, kad je artikle snižene 70% i više trebalo tražiti svijećom. No uz obvezne epidemiološke mjere, limitiran broj kupaca u odnosu na kvadraturu trgovina (15 kupaca na 100-tinjak kvadrata), preporuku neisprobavanja odjeće u trgovinama tekstila, preporuke vezane uz povrat te robe na police, obvezno nošenje maski i dezinfekciju – što u danima kad bilježimo oko 3500 novooboljelih od korone brojne građane ne bi izvuklo iz kuće ni da su 90-postotna sniženja – najveće se nade polažu u online prodaju.

Pada posjećenost i prihodi

– Božićna potrošnja, a posebice Black Friday, ove će godine biti manji za 30% u odnosu na rekordne iznose prošlih godina, a veći dio pozitivnog doprinosa, da pad ne bude i veći, doći će od online trgovine – kaže ekonomski stručnjak i glavni izvršni direktor Lonije Drago Munjiza.

Slično misli i Denis Čupić, predsjednik F.O./ Grupe koja upravlja Westgateom te čelnik Koordinacije neprehrambene trgovine i trgovačkih centara HUP-a.

– Trenutačno je prosječen pad posjeta u šoping centrima u Hrvatskoj i Europi od 15 do 18% u zadnja tri mjeseca, a od sredine listopada dodatno je pala i potrošnja, njezin se pad procjenjuje na 27%. Ako samo to preslikamo na Black Friday, bit će to veliki pad, a moguće je i da je forsiranje rasprodaja tijekom čitavog ovog mjeseca anuliralo prihode od samog Crnog petka. S druge strane imamo agresivne strane online trgovce koje marketinški ni financijski ne može pratiti nijedan domaći e-trgovac, a nisu pod hrvatskom jurisdikcijom, ne plaćaju poreze Hrvatskoj te nitko ne zna koliko se u nas zapravo trguje online – kaže Čupić.

>> VIDEO Božinović: Stožer će pripremiti novi set mjera, bit će strože. Vrijedit će do Božića

Što se pak sigurnosnih mjera tiče, objašnjava da nijedan trgovački centar nema potrebe pooštravati mjere. City, Arena, Westgate toliko su veliki da ni u normalnim vremenima ne dosegnu broj limitiran mjerama zbog koronavirusa. Westgate bi prema tim pravilima mogao primiti više od 24.000 ljudi u isto vrijeme, a toliko ih nije bilo ni na otvorenju, ističe Čupić. A za pridržavanje mjera i dezinfekciju, koliko ljudi smije ući..., odgovorna je i svaka trgovina u centru.

Europljani osvješteniji

Amerikanci su lani od Black Fridaya (od četvrtka poslijepodne do nedjelje) uprihodovali rekordnih 68,9 milijardi dolara, 5,4% više nego godinu ranije, dok je potrošnja tijekom Cyber Mondaya rasla 15%, na 7,4 mlrd. dolara. U Europi je Black Friday najbolje prihvaćen među Britancima koji su lani potrošili oko 2,5 mlrd. funti, a drugi su Nijemci s 29% manje. U Hrvatskoj je pak, prema podacima Porezne uprave, u 2019. na Crni petak (od petka do nedjelje) promet bio oko 1,6 mlrd. kuna, a na Cyber Monday 507,7 mil. kn.

Eurozastupnica Biljana Borzan, članica Odbora za unutarnje tržište i zaštitu potrošača EP-a, kaže kako se u Europi ne može govoriti o sniženjima i rasprodajama poput onih u SAD-u. Kod Europljana je i jača svijest o štetnosti pretjeranog konzumerizma te lošeg utjecaja na okoliš. U Francuskoj je, primjerice, čak 200 brendova lani bojkotiralo Black Friday. Potrošačima savjetuje da budu oprezni pri kupovini, posebno online.

– Kupujte od provjerenih trgovaca, najbolje onih iz EU jer tako imate zajamčena europska prava kao što je besplatan povrat robe u roku 14 dana od dostave. Moj savjet je uvijek: nemojte dopustiti da agresivni marketing utječe na vas. Provjerite unaprijed što želite kupiti kako biste na Black Friday vidjeli li riječ o stvarnim sniženjima, a isto tako i uvjete povrata ako vam proizvod kupljen online ne bude odgovarao. Naravno, kupujte stvari koje vam uistinu trebaju, a ne one koje su na najvećem popustu – poručila je Borzan.

Komentara 21

MA
Maux
17:30 25.11.2020.

Ja već godinama NIŠTA NE KUPUJEM U HRVATSKOJ. Black friday ce biti na internet trgovinama u UK i slicnim zemljama. Kad skinu cijenu sa £200 na £40 ... A u Hrvatskoj 10% za gotovinako plaćanje HAHAHAHAHAHAHAH

BE
bezvrijedanyugodinar
17:17 25.11.2020.

Kod nas svi ti popusti su lažni, na pišu veću cijenu, pa je prekriže i stave istu cijenu i hvale se da je 40 %popusta. Gledam na tv reklamiraju neku grijalicu da je veliki popust, a ta grijalica je prošle godine isto koštala kao i danas sa popustom🤮🤮🤮🤮

Avatar šaka_jada
šaka_jada
20:46 25.11.2020.

To! kupit ću si Armani jaknu koju sam si dugo želio!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije