Zelena akcija je uputila tužbu Upravnom sudu u Rijeci protiv rješenja Ministarstva zaštite okoliša i energetike o prihvatljivosti zahvata plutajućeg LNG terminala za okoliš, priopćila je u ponedjeljak Zelena akcija.
-Smatramo kako s obzirom na manjkavosti Studije o utjecaju na okoliš, te određene propuste i greške u proceduri, Upravni sud treba poništiti Rješenje Ministarstva', izjavila je Marija Mileta iz Zelene akcije, voditeljica kampanje 'Kontra LNG-a'.
U Studiji se, kaže, navodi 'fazna izgradnja terminala za ukapljeni prirodni plin', to jest spominju se 'dvije faze projekta' pri čemu je plutajući terminal prva faza, a kopneni terminal druga faza. -Međutim, usprkos činjenici kako su te dvije 'faze' neodvojivo povezani dijelovi jednog zahvata u okoliš, sam projekt je rascjepkan na dva manja projekta', navela je u priopćenju Mileta.
Predsjednica Zelene akcije, pravnica Željka Leljak Gracin rekla je kako je prema tumačenjima Direktive o procjeni utjecaja zahvata na okoliš, zabranjeno jedan zahvat dijeliti na više manjih kako bi se na obmanjujući način smanjio njihov ukupni utjecaj na okoliš. -Procjenu utjecaja na okoliš potrebno je napraviti za cjelokupni zahvat', istaknula je Leljak Gracin.
Osim toga, kazala je, u Studiji nedostaju različite varijante zahvata u okoliš. -To znači da nije obrađena nulta varijanta, odnosno varijanta u kojoj se objekt ne gradi, niti različite varijante lokacije za smještaj zahvata ili uopće varijantna rješenja plutajućeg terminala. U Rješenju Ministarstva se navodi kako je primjedba o nedostatku analize varijantnih rješenja djelomično usvojena tijekom javne rasprave, no ne navodi se da je ta nepravilnost u konačnici i uklonjena. Stoga je očigledno kako je Rješenje doneseno usprkos ovom nedostatku Studije', rekla je Leljak Gracin.
Dodala je kako se u tužbi dokazuje i kako izgradnja plutajućeg terminala nije u skladu s Prostornim planom uređenja Općine Omišalj. 'Prostornim planom nisu utvrđeni lokacijski i drugi uvjeti za izgradnju luke i plutajućeg terminala, slijedom čega taj terminal nije planiran Prostornim planom Općine Omišalj niti Prostornim planom Primorsko-goranske županije kao planom višeg reda', rekla je.
Među sadržajnim nedostacima Studije, u Zelenoj akciji ističu i korištenja morske vode za uplinjavanje. Kažu da izrađivač Studije navodi kako se ne očekuje negativan utjecaj.
- Ovakva je teza jednostavno šokantna s obzirom na količinu vjerodostojnih i relevantnih podataka koji govore upravo suprotno", kazala je Mileta i dodala kako su primjerice u Italiji okolišne organizacije tužile vlasnika LNG postrojenja kod mjesta Porto Viro zbog ekološke katastrofe. Na sudu je 2016. godine dokazana povezanost ekološke katastrofe s ispuštanjem klorirane morske vode iz LNG terminala, ali su čelnici oslobođeni krivnje jer su prošli postupak procjene utjecaja i dobili dozvolu za taj način rada. "Očekuje li to i nas?', pita Mileta.
Dodala je kako je za Studiju utjecaja na okoliš za kopneni LNG terminal na Krku, koja je rađena 2013.-2014. godine, temeljni preduvjet bila zabrana korištenja morske vode za uplinjavanje koju je nametnulo baš samo Ministarstvo zaštite okoliša i energetike zbog poznatih štetnih učinaka usisavanja i ispuštanja klorirane vode u morski okoliš. Potpuno suprotno tadašnjem stavu, kaže Mileta, Ministarstvo je za plutajući terminal prihvatilo korištenja morske vode za uplinjavanje.
- Nadamo se kako će Upravni sud obaviti posao kojeg Ministarstvo zaštite okoliša nije bilo u stanju obaviti, jer je očigledno da studije utjecaja na okoliš služe samo kao opravdanje za štetne projekte', zaključila je Mileta.
Tužbu je Zelena akcija uputila u petak, 18. svibnja.
U cijem interesu ova "Zelena" blokira strateski projekt?