Dan uoči predstavljanja poreznih promjena ministarstvo financija objavilo je rezultate analize koja je pokazala da su kod ranijih rasterećenja i smanjenja stopa PDV-a tvrtke zadržale smanjeni PDV za sebe te da nisu spuštali cijene. Da bi tako moglo biti i sa doprinosima na plaće može se iščitati iz priopćenja koja je poslao Luka Burilović, predsjednik Hrvatske gospodarske komore. Ta je institucija ubrzo nakon premijerove prezentacije pozdravila sve najavljene porezne promjene, a kako bi se prema njima mogli postaviti poslodavci sugerira slijedeća rečenica.
"Premda se šestim krugom porezne reforme, osim u dijelu mirovinskih doprinosa za najniže plaće, ne smanjuje bruto II iznos plaća, izravni učinak reforme bit će povećanje neto plaća što će dodatno potaknuti osobnu potrošnju kao jedan od pokretača BDP-a", izjavio je prvi čovjek HGK.
A stvar je u tome da se ni u jednom dijelu predloženih izmjena, pa ni kod mirovinskih doprinosa, ne predlaže smanjenje radnikove bruto plaće. Dapače, povišica je moguća samo ako taj bruto ostane isti, a u neto se prelije razlika za smanjene doprinose i povećanje osobnih odbitaka. Najmanje bi plaće koje se sad kreću oko minimalca, po tom osnovu trebale porasti 40-tak eura, i ta se povišica postupno smanjuje do oko šest eura za bruto plaće od 1100 do 1300 eura. Kod mirovinskih je doprinosa zadržavanje istog bruta ujedno i najvažniji element promjena, bruto mora ostati isti da bi se radnicima sa niskim plaćama povećala neto plaća.
VEZANI ČLANCI:
Šef institucije koja predstavlja poslodavce morao bi to znati, osim ako mu se spomenutim priopćenjem nije omaklo kako će, zapravo, u stvarnom životu završiti rasterećenje mirovinskih doprinosa. Sindikati su i kod ranijih rasterećenja upozoravali da su poslodavci smanjivali bruto iznos plaće za onoliko koliko je država smanjivala poreze. Ne nudi ovo rasterećenje veliko povećanje plaća, ali šteta bi bilo da i to malo završi tamo gdje nije trebalo, što bi, za godinu ili dvije moglo potvrditi neko naknadno istraživanje ministarstva financija, slično najnovijem s PDV-om.
Porezna reforma tj decentralizacija je okvir. Unutar tog okvira ima pozitivnih elemenata, a naravno i onih manje pozitivnih pa i negativnih. Prostor unutar okvira nije zabetoniran! Vlada, neovisno koja, kad uvidi nedostatke stavi ih pred Sabor koji onda odlucuje o novom poreznom zakonu. Zakon o najnizoj bruto/neto placi; o doprinosima…. moze se/treba se mijenjati pri argumentiranoj potrebi u bilo koje doba ”dana ili noci”!