U vremenu kojim dominira tehnologija, sigurnost prilikom surfanja i cyber sigurnost općenito nikada nije bila važnija. Uz online prijetnje, koje se razvijaju alarmantnom brzinom, ključno je da pojedinci, ali i web-stranice ojačaju svoju digitalnu obranu. Svakog listopada Europska Unija obilježava Europski mjesec kibernetičke sigurnosti (ECSM). Ova inicijativa želi podići svijest o kibernetičkoj sigurnosti i promicati najbolje prakse u državama članicama. Kroz radionice, događaje i kampanje, ECSM potiče pojedince, tvrtke i vlade da ojačaju svoju digitalnu otpornost. U Hrvatskoj najveći online oglasnik Njuškalo tradicionalno već godinama sudjeluje u njegovu obilježavanju provođenjem različitih aktivnosti i educiranjem svojih korisnika, ali i zaposlenika, o tome kako prepoznati i zaštititi se od phishinga i drugih vrsta cyber napada. Donosimo par savjeta koje trebate imati na umu, ne samo kod otvaranja profila I biranja lozinki, već I kod samo korištenja uređaja priključenog na internet.
Snaga prave lozinke
Pravilno odabrana lozinka čini prvu liniju obrane od cyber prijetnji. Služi kao digitalna brava koja štiti osjetljive informacije od neovlaštenog pristupa. Snažna lozinka obično se sastoji od kombinacije slova, brojeva i posebnih znakova. Izbjegavajte korištenje podataka koje je lako pogoditi, poput rođendana, imena ili uobičajenih fraza, neovisno o kojem jeziku se radilo. Redovito mijenjanje lozinki i korištenje upravitelja lozinki može dodatno poboljšati sigurnost, a imajte na umu kako za različite usluge trebate imati različite lozinke (nemojte ponavljati iste lozinke).
Filtriranje neželjenih aktivnosti
Internet vrvi potencijalnim prijetnjama, od zlonamjernog softvera do phishing napada. Implementacija mehanizama za filtriranje web-stranica može pomoći u blokiranju pristupa poznatim zlonamjernim domenama, sprječavajući korisnike da se nehotice izlože cyber prijetnjama. Osim toga, alati za filtriranje sadržaja mogu regulirati pristup neprikladnim ili stranicama nevezanim uz posao, povećavajući produktivnost i sigurnost u profesionalnom okruženju.
Njuškalo provodi dodatnu kontrolu oglasa i korisnika kako bi se prepoznale nedopuštene aktivnosti i ukinuo potencijalno opasan sadržaj ili prevarantski korisnički računi te se time umanjila mogućnost prevara, a kod neuobičajenih registracija novih korisnika oglašavanje se dopušta samo nakon ručne provjere.
Usluge zaštite plaćanja
Kako internetske transakcije postaju norma, zaštita financijskih podataka postala je toliko važna da se u nju kod ozbiljnih web-stranica više i ne sumnja. Ipak, bitno je da se sigurnosni protokoli poštuju i stalno ažuriraju jer razne usluge zaštite plaćanja nude dodatan sloj sigurnosti, osiguravajući da su osjetljivi financijski podaci šifrirani i zaštićeni od znatiželjnih očiju. Ove usluge često koriste napredne protokole enkripcije i multifaktorsku autentifikaciju, jačajući sigurnost online plaćanja. Primjerice, PayProtect usluga, putem koje se prodavaču na Njuškalu isplaćuje novac tek nakon što kupac dobije predmet i potvrdi da je s njim sve u redu, ima ugrađene dodatne mehanizme zaštite poput ograničenja slanja linkova i upozorenja da za kupovinu ili prodaju ne trebaju dati osobne podatke drugoj strani.
Uloga korisnika u zaštiti od cyber prijevara
Dok napredne sigurnosne mjere igraju ključnu ulogu, sami korisnici snose značajnu odgovornost u osiguravanju kibernetičke sigurnosti. To uključuje informiranje o trenutačnim prijetnjama i najboljim postupcima, oprez pri klikanju na poveznice ili preuzimanju datoteka te redovito ažuriranje softvera i aplikacija kako bi se zakrpale poznate ranjivosti.
Primjerice, ako u nekom trenutku tijekom korespondencije ili surfanja dođe do preusmjeravanja komunikacije na neki od vanjskih servisa, nemojte klikati na linkove ili skenirati QR kodove koje vam nepoznate osobe ili stranice šalju. Njuškalo, primjerice, nikada neće poslati SMS ili poruku na Viberu/WhatsAppu koja sadrži jedno od to dvoje. Pritom, iza pokušaja prevare većinom se ne nalaze ljudi, nego botovi – razni računalni programi koji rade automatske radnje. Većina napada također dolazi izvan granica Lijepe Naše pa lažne SMS-ove, e-mailove i druge poruke možete prepoznati i po pravopisnim i gramatičkim pogreškama, nekorištenju dijakritičkih znakova, ali i tonu poruke s naglaskom na hitnu reakciju. Stoga, ako dobijete poruku ili mail s pravopisnim pogreškama i upozoravajućim tonom kako nešto morate hitno napraviti ili slijedi nekakva reakcija, slobodno obrišite i nikako ne otvarajte.
Osim toga, korisnici bi trebali paziti na dijeljenje osobnih podataka na društvenim mrežama i biti oprezni pri interakciji s nepoznatima. Oprezno ponašanje u digitalnom svijetu, kao što je redovito mijenjanje lozinki i korištenje dvofaktorske autentifikacije, može dodatno ojačati svačiju digitalnu obranu.
U doba u kojem je digitalno područje sastavni dio naših života, kibernetička sigurnost nije opcija, nego nužnost. Inicijative poput Europskog mjeseca kibernetičke sigurnosti i odgovorne tvrtke poput Njuškala, koje brinu o zaštiti svojih korisnika od cyber prevara, naglašavaju zajednički napor potreban za jačanje našega digitalnog društva. Jake lozinke, filtriranje web-stranica, usluge zaštite plaćanja i odgovornosti korisnika čine stupove snažne strategije kibernetičke sigurnosti. Usvajanjem ovih mjera, pojedinci i tvrtke mogu s povjerenjem upravljati digitalnim svijetom, znajući da su poduzeli značajne korake kako bi zaštitili svoju vrijednu digitalnu imovinu i svoj digitalni identitet. Kibernetička sigurnost je neprekidno putovanje, a informiranje o novim prijetnjama i najboljim praksama ključno je za održavanje otporne digitalne tvrđave.
Sadržaj nastao u suradnji s Njuškalom.