Oni koji su htjeli mogli su na stranici www.pomurski-sejem-si vidjeti
tko je sve dobio kakvu od nagrada i prije svečane dodjele. Slovenci su
se potrudili da za 44. međunarodni poljoprivredno-prehrambeni sajam u
Gornjoj Radgoni zainteresiraju novinare, a još više proizvođače
iz Hrvatske, koji su za sajamsko ocjenjivanje prijavili više
proizvoda nego ikad, a i dobili su nagrada za kvalitetu više nego
nikad.
Uoči sajma neki su naši proizvođači-trgovci, doma nedvojbeni
monopolisti, prozivali Slovence da su hrvatskim, njihovim proizvodima,
zatvorili svoje tržište, a neki su Slovenci, njihovi kolege, doma
također svojevrsni monopolisti, otvorenost svoga tržišta branili
bilančnom ravnotežom u međudržavnoj razmjeni robe. Hrvatski proizvođači
s početka, tvrde, bez problema svoje proizvode prodaju u
Sloveniji.
Da smo gospodarski mudri, ovogodišnji međunarodni kmetijsko-živilski
sejem iskoristili bismo ne za čuđenje kako nam to opet raste uvoz hrane
brže od izvoza te zašto nam (čak i) Slovenci prodaju više nego što
kupuju od nas i zbog čega nam još i dijele nagrade, nego za
razmišljanje.Primjerice, što uopće našim proizvođačima trebaju
slovenska priznanja?
Trebaju im bilo čija kad ih domaćih, da baš i hoće, nemaju! Izuzevši
vino koje ocjenjuje tko, kako i gdje stigne, zatim sireve te kulene i
med – ne računajući i ocjenjivanje ambalaže prehrambenih proizvoda –
objektivno i nema proizvoda za koji bi se moglo reći da se ocjenjuje
stalno, makar i prigodno sajamski, a kamoli sustavno, stručno. Tako da
kome donese ugled.
Nova, poduzetnička, nisu dovoljno ojačala, a najstarije i najserioznije
ocjenjivanje kakvoće, ono na Zagrebačkom velesajmu, ove godine nije, na
žalost, imalo odziva i nije ni održano. Tome je vjerojatno kumovao i
pad sajmovanja odnosno opća ekoetnoizacija gdje je sve (naše) najbolje
i uvjerenje marketinga da jednom kampanjom sve i svakoga može učiniti
boljim – čak najboljim! – nego ma koje, pa i međunarodno ocjenjivanje.
Ocjenjivanje, naime, može vrlo neugodno otkriti i nedostatke odnosno
lošu kakvoću, pa što da se za to još i plaća? Javnosti kakvoće u nas,
objektivizacije u neovisnim, primjerice potrošačkim ocjenjivanjima,
ionako nema. Mudri govore drukčije.
VRT ZEMALJSKI