Svidio im se njegov “Gornjogradski cvijet”. Instalacija je to koju je hrvatski arhitekt lani postavio na Platou Gradec u sklopu zagrebačkog Festivala svjetla, a koja se ove godine dezintegrirala u lebdeće latice nazvane “Voli me, ne voli me”. Organizatori festivala svjetla iz Graza odlučili su stoga Krešimira Roginu pozvati i u svoj grad kako bi svojim djelom uljepšao i njihovu manifestaciju, naziva Klanglicht (zvučno svjetlo). Prvo su odredili lokaciju. A potom ju je arhitekt Rogina obišao kako bi dobio inspiraciju. I onda je pala ideja – na Freiheitsplatz, u samom središtu grada, postavit će “potonule katedrale”.
Čak 100.000 posjetitelja
– Radi se o sedam tornjeva postavljenima na okruglom postolju, tako da će instalacija biti visoka oko šest metara. Bit će osvijetljeni plavom, bijelom i zlatnom bojom, a osim svjetla, uklopit ćemo i zvuk – govori Krešimir Rogina, dodajući da će puštati njegove misli koje je iznio u svojoj knjizi. Govor će se izmjenjivati s preludijem Claudea Debussyja. Instalaciju će Rogina postaviti u suradnji s kiparom Sinišom Majkusom. Ovo je peti festival svjetla i zvuka, kaže inicijator i generalni direktor Theaterholdinga Bernhard Rinner, a prvi put da ga postavljaju za Uskrs. Klanglicht, naime, traje od 21. do 23. travnja, a program su odlučili predstaviti u Zagrebu, dodaje Rinner, kako bi pozvali Hrvate da dođu u dva i pol sata udaljeni Graz.
– “Klanglicht” slijedi ideju potpunog izokretanja dva temeljna kazališna elementa: svjetlo i zvuk su nezamjenjive komponente “kazališnog misterija” – kaže Rinner, dok direktorica festivala Birgit Lill dodaje da ove godine festival obuhvaća 19 lokacija, a u organizaciji je sudjelovalo 43 umjetnika iz 11 različitih zemalja. Prošle godine obišlo ga je stotinu tisuća ljudi. Jedna trećina od tog broja su stranci koji su došli isključivo kako bi vidjeli ovu manifestaciju, a trideset posto od posjetitelja je u Grazu i prenoćilo. Ove godine u zgradi Opere moći će se vidjeti i nastup koji potpisuju španjolski umjetnički kolektiv Onionlab i medijski umjetnik Xavi Bové, koji je izvorno osmišljen za 600. rođendan katedrale u Gironi, a izveden je još u Bilbau i New Yorku. Kroz spoj “žive” orkestralne glazbe s precizno kontroliranim rasvjetnim zrakama umjetnici će Operu prikazati u drugačijem svjetlu.
Tema i kolonijalizam u Africi
U špilji unutar Schlossberga, povijesnog središta Graza, japanski umjetnik Yuki Anai simulirat će padanje kiše, dok će na pročelju kazališta južnoafrički umjetnik William Kentridge projicirati video i zvučnu instalaciju u sklopu koje progovara o povijesti europskog kolonijalizma na afričkom kontinentu, s ekonomskim interesima Kine. U omladinskom kazalištu Next Liberty, pak, posjetitelji će moći sudjelovati u igri svjetla i zvuka. “Movingshapes” medijska je instalacija koja omogućuje onima koji dođu da svojim pokretima mijenjaju oblik svjetlosnog djela i postanu njegov sastavni dio.
>>Festival KLANGLICHT