Zbog potresa pločnici nisu sigurni za pješake, zbog koronavirusa nužno je stvoriti prostor za fizičku distancu, a usto će se smanjiti zagađenje. Tri su to razloga zbog kojih platforma 1postozagrad trenutačno stanje u središtu metropole vidi kao idealnu priliku da se ono najprije privremeno, a onda i trajno pretvori u pješačku i biciklističku zonu, odnosno da se s ulica izbace automobili. I prije epidemije predložili su gradskoj upravi da Masarykova ulica postane zona za pješake, a sada se to, kažu, i više nameće kao nužnost.
– Budući da se nadovezuje na Teslinu, tako bi Zagreb dobio novu promenadu od Hrvatskog narodnog kazališta do Zrinjevca. Neke druge donjogradske ulice za koje Grad procijeni da su sigurne i koje se sada zbog posljedica potresa moraju privremeno proglasiti pješačkima ujedno su testirane za dugoročna rješenja u korist pješaka – kaže voditelj platforme Saša Šimpraga.
Promjena karaktera ulica
Slažu se i u Sindikatu biciklista, čija je anketa u Masarykovoj koju su također proveli prije koronakrize pokazala da čak 95 posto stanovnika ulice podržava tu ideju.
– Treba barem, ako ništa drugo, proširiti “zone 30” u centru, odnosno prostor gdje se vozila smiju kretati 30 kilometara na sat, ali i u stambenoj zoni, što bi omogućilo sigurnije odvijanje prometa za sve. Privremena prenamjena rubnih trakova u posebne trakove za bicikliste oslobodila bi cijeli nogostup pješacima, usporila automobilski promet na prihvatljive razine te svima omogućila veću sigurnost. Takve prenamjene mogu biti izuzetno jednostavne i jeftine – kažu u Sindikatu biciklista. Naglašavaju i da se u posljednjih mjesec dana radikalno intenzivira preraspodjela uličnog prostora u gotovo svim velikim gradovima svijeta.
Tako je u Milanu, primjerice, najavljeno brzo eksperimentalno širenje biciklističkih i pješačkih zona u cijelom gradu pa će se tijekom ljeta 35 kilometara ulica preobraziti kako bi se stanovnici zaštitili i nakon ukidanja ograničenja zbog COVID-19. Njihov primjer, prema Guardianu, namjerava slijediti i New York, epidemijom jedan od najjače pogođenih američkih gradova, budući da mu je trenutačno prioritet sigurno kretanje, a ne najbrži dolazak do željenog odredišta. Karakter ulica promijenio se prije dva tjedna i u britanskom Brightonu, koji je dio rive Madeira Drive od osam do 20 sati otvorio samo za pješake i bicikliste. Lista gradova koji proširuju “car free” zone ili o tome razmišljaju i kao o trajnoj odluci doista je duga, a na njezinu su vrhu i Berlin, Köln, Budimpešta, Dublin, Pariz, Sydney, Bogotá, Vancouver, Ciudad de Mexico…
Zašto se vraćati na staro?
I prometni stručnjaci Zagreb vide kao jedan od velegrada koji bi se mogao naći na tom popisu. Aktualna je situacija prilika za promjenu i zato što, kaže sudski vještak za promet Goran Husinec, većina u ovo vrijeme preferira pješačiti ili voziti bicikl. Neki zbog manjka javnog prijevoza, a drugi zbog straha od zaraze.
– A i zašto bismo se vraćali gužvama, buci i zagađenju u središtu grada? Trebamo ponajprije stimulirati ekološku komponentu, a ova je situacija pokazala da Zagreb ima predispozicije da povuče takav potez – govori Husinec, dodajući da je jedini uvjet da neka ulica postane pješačka zona to da ima alternativni pravac, što je, primjerice, u slučaju Masarykove ispunjeno jer tu funkciju osigurava zeleni val. Smatra usto da je dobra ideja i da se napravi trak za električna vozila poput automobila i romobila. Prometni stručnjak Marko Šoštarić ističe da se, žele li se nove pješačke zone uvesti kao dugoročno rješenje, najprije treba izraditi studija. A to je Gradski ured za promet već pokrenuo lanjskoga svibnja, kada je raspisan natječaj za izradu studije za proširenje pješačke zone u centru, i to analizom područja omeđenog Savskom i Frankopanskom na zapadu, Glavnim kolodvorom, odnosno željezničkom prugom i Branimirovom na jugu, Gupčevom zvijezdom i Vrančićevom na sjeveru te Draškovićevom, Vlaškom, Ulicom Franje Račkog, Višeslavovom i zgradom Hrvatskog društva likovnih umjetnika na istoku. Uključuje, dakle, i Masarykovu ulicu, a elaborat vrijedan gotovo 200.000 kuna nedavno je i dovršen pa još preostaje, između tri varijante rješenja koja obuhvaća, odabrati ono optimalno.
– S obzirom na situaciju vezanu za koronavirus i potres, prometni elaborat i predložene varijante interno se evaluiraju kako bi se odabrala optimalna solucija, nakon čega slijede daljnje aktivnosti, odnosno ishođenje potrebnih suglasnosti, donošenje rješenja i implementacija na terenu – poručuju iz Ureda za promet.
Grad koji želi uvesti naplatu parkinga od Dubrave do Podsuseda da uvodi pješačke zone? Pa šta je vama? Zapamtite, uhljebi grada Zagreba ŽIVE OD PARKINGA i zato vam Bandić nikada neće dozvoliti pješačke zone. Prije će Oktogon postati garaža, a Cvjetni trg parkiralište nego Teslina pješačka zona.