Koliko ima karata, nema više ni boja – kad odgovaraju na pitanje znaju li kakve će karte od 1. travnja prodavati vozači šale se u ZET-u, koji trenutačno Zagrepčanima nudi karte u četiri različite boje.
A ružičastoj za četiri kune, zelenoj za sedam, plavoj za 10 i žutoj za 15 kuna za tjedan i pol pridružit će se još i ona za šest kuna, ali i još jedna za 10, iako takva već postoji. Na prvu možda zbunjujuće, ali kako kažu u ZET-u, nimalo teško za pohvatati.
Nisu tu da prodaju
– U kioscima bit će dostupne tri vrste karata, a upravo toliko različitih moći će se kupiti i kod vozača. Odnosno, drugim riječima, izvan vozila bit će dostupne karte za četiri, sedam i 10 kuna, koje vrijede pola sata, sat vremena i sat i pol vožnje. Kod vozača kupovat će se karte za šest, deset i 15 kuna, a također će vrijediti pola sata, sat vremena i 90 minuta – kažu u ZET-u dodajući da će se, u principu, uvesti samo jedna potpuno nova karta, ona za šest kuna.
Karta za 10 kuna kupljena kod vozača, govore, ipak će se morati vizualno razlikovati od one kupljene na kioscima jer ipak neće vrijediti isto vremensko razdoblje.
– Karte se još tiskaju, pa ne znamo hoće li se na onoj za 10 kuna zadržati plava boja i samo promijeniti vrijeme njezina trajanja ili će biti potpuno druge boje. Što se tiče karte za šest kuna, ona će najvjerojatnije biti bež – kažu u ZET-u, u kojem je prodaja jeftinijih karata kod vozača trebala početi još u veljači, ali sve to ZET jednostavno nije stigao organizirati. Za travanj su sigurni jer, kažu, za prodaju novih vrsta karata od prvog dana sljedećeg mjeseca stigla im je suglasnost Grada.
– Pridonijet će to kvaliteti usluga javnog gradskog prijevoza, a uvođenje novih karata rezultirat će povećanjem prihoda ZET-a – objasnili su u gradskoj upravi razloge zbog kojih se ponovno uvode jeftinije karte kod vozača. Podsjetimo, kad je politika prodaje samo karte od 15 kuna u vozilima tek uvedena, gradonačelnik Milan Bandić bio je nešto drukčijeg mišljenja.
– Vozači nisu tu da prodaju karte, nego da voze. Dabogda nijednu ne prodali – govorio je prošlog ljeta gradonačelnik Bandić. A nije da otad nisu prodali baš nijednu, ali u usporedbi s prodajom drugih karata, prodaja karte za 15 kuna nije baš postigla poseban uspjeh. Primjerice, od srpnja 2018. do kraja prošle godine prodano je 16 milijuna karata po četiri kune, a u istom je razdoblju onih po 15 kuna prodano samo nešto više od 170 tisuća.
Praksa se već primjenjivala
Posebnih su problema nakon uvođenja samo najskuplje karte u vozilima, osim Zagrepčana koji su cijenu karte u autobusima i tramvajima uspoređivali s cijenom pola kilograma mljevenog mesa, imali i sami vozači. Smanjile su im se plaće jer su prodavali manje karata, a od svake karte provizija im je dvadeset posto, dok su češće postali i mete nasilnih putnika, revoltiranih što u autobusu i tramvaju ne mogu kupiti kartu po “normalnoj” cijeni.
Ta “normalna” cijena u vozilu će sad biti viša nego na kioscima, ali i dalje pristupačnija, kažu u ZET-u te ističu da je praksa da karte kod vozača ipak budu nekoliko kuna skuplje od onih izvan vozila primjenjivana i prije. Primjerice, 2006. godine karta je u tramvaju koštala osam, a izvan njega šest i pol kuna. Dvije godine kasnije, u vozilu bila je 10, a izvan vozila osam kuna, 2013. karte su bile 12, odnosno 15 kuna, a 2014. uvedena je jedinstvena cijena, to jest karta od deset kuna, bez obzira na to gdje se kupuje.
Cijene taksija u Zagrebu
20% provizija po prodanoj karti ?!?!