Do kraja godine svi Zagrepčani odvoz smeća plaćat će po volumenu kante, a ne kvadraturi stana. Projekt koji će 1. ožujka početi u naselju Horvati nastavit će se u travnju ili svibnju u cijeloj Brezovici, potom u Novom Zagrebu, Dubravi, Sesvetama, a do kraja 2015. i u ostatku grada.
Lakše u kućama
– Korisnici u kućama sami će birati volumen kante, a u stambenim zgradama to će dogovarati svi stanari i ugovor s Čistoćom morat će potpisati natpolovičnom većinom – najavio je Robert Kahlina, tehnički direktor Čistoće. Dodao je da su djelatnici Čistoće u Horvatima već počeli sklapati ugovore s građanima o novom načinu naplate odvoza prema kojem će se računi smanjiti u gotovo svih 450 kuća.
– Prosječna cijena usluge korisnicima u Horvatima bit će 57 kuna, što sada plaćaju samo oni u kućama od 60-ak kvadrata. No kako se ondje nalaze većinom velike kuće od 150 do 300 kvadrata, većina građana dobit će od 100 do 300 kuna niže mjesečne račune – istaknuo je Kahlina.
Iako su računi mogli biti još i manji jer se u Horvatima, kao i mnogim drugim rubnim dijelovima grada, smeće odvozi jedanput tjedno, Čistoća je odlučila da ti korisnici neće moći uzeti u zakup najmanju kantu od 80 litara. Kahlina je kazao da je riječ o premalenim kantama koje ne bi odgovarale većini korisnika pa bi morali kupovati dosta dodatnih vrećica. Stoga će kante od 80 litara moći zakupiti oni korisnici koji žive u naseljima ili kvartovima iz kojih će se smeće odvoziti dva ili tri puta tjedno. O tomu hoće li se zadržati postojeći režim broja odvoza ili će se on mijenjati, trebala bi odlučivati Vijeća gradskih četvrti, i to na temelju informacija iz mjesnih odbora. Kahlina je rekao i da su svjesni da će novi obračun biti lakše uspostaviti s korisnicima koji stanuju u kućama nego s onima u zgradama jer se ondje pojavljuje problem zaključavanja kanti i kontejnera te raspodjela udjela prema stanovima.
Grafika: Kristina Franić
Kako bi doskočili i tom problemu, Čistoća će uskoro zaposliti 60-ak mladih stručnih osoba koje će imati zadatak projekt provesti na terenu.
– Naši djelatnici održavat će sastanke s predstavnicima stanara, a ako bude potrebno, dolazit će i na sastanke suvlasnika kako bi svima objasnili novi model naplate i raspodjelu udjela unutar zgrade – istaknuo je Kahlina.
Kako bi građani mogli zakupiti što manji volumen, morat će više reciklirati.
Za odvajanje građani trenutačno na gradskim ulicama imaju 1700 kontejnera za papir, plastiku, staklo i druge vrste otpada koji se nalaze na takozvanim zelenim otocima, poručili su iz Čistoće, a taj broj trebao bi se povećavati. A baš nedostatak zelenih otoka, odnosno spremnika za odvajanje otpada u blizini kuća i stanova i sami građani, ali i aktivisti izdvajaju kao jedan od većih problema. Uz zelene otoke u gradu je trenutno i devet reciklažnih dvorišta čiji se broj također treba povećati.
Grafika: Kristina Franić
– U četvrtima gdje se takvo dvorište neće moći napraviti, ići će se s mobilnim reciklažnim dvorištima – najavio je Kahlina.
Posebne vrećice
Ako pak zakupljenu kantu građani napune prije odvoza, sav miješani komunalni otpad smjet će odlagati isključivo u posebne vrećice koje će kupovati u dućanima ili u podružnici Čistoće te otpad neće smjeti odlagati u običnim bijelim vrećicama. Zamjenica gradonačelnika Sandra Švaljek objasnila je da za početak za građane koji se ne budu držali propisa neće biti kazni, no da će ih uvesti pokaže li se za tim potreba.
– Duboko vjerujem da su naši građani voljni prihvatiti ovakav način odvoza otpada - rekla je Švaljek.
Nema od toga ništa! Balkanski mentalitet! Treba sirotinji i romima onda zabraniti prćkanje po kantama!