Moj je život noćna smjena – lake i zabavne note koje su mogli slušati u “kancelariji” kako na dežurstvu ne bi zaspali, u noći na srijedu zamijenili su terenom. Voda je šikljala Ulicom Svetice, blato se polako širilo svim okolnim prometnicama, a djelatnici Vodoopskrbe i odvodnje (ViO) oko četiri ujutro primili su se posla.
U stožeru spremni
Usred noći puknuća cijevi, poput ovog od jučer, u principu se događaju rijetko, ali u ViO-u su uvijek spremni. Ne reagiraju samo na poziv drugih hitnih službi i građana već, objašnjava glasnogovornica Ana Glavan, prate vrijednosti tlakova i protoka te reagiraju po uočenim poremećajima na sustavu u dispečerskom centru vodoopskrbe.
– Dvije su dežurne službe, jedna za vodoopskrbu, a druga za odvodnju, a na raspolaganju su svaki dan od 0 do 24, u slučaju bilo kakvih poremećaja funkcioniranja javnog sustava – ističe A. Glavan pa dodaje kako su dežurne ekipe smještene u Ulici Eleonore Patačić 1b te u slučaju puknuća u večernjim, noćnim i ranojutarnjim satima izlaze na teren i “pristupaju prvoj intervenciji”. Konkretno, to znači da su oni ti koji zatvaraju vodu kako bi se spriječilo dalje istjecanje vode, a nakon toga obavještavaju sve nadležne službe kojih se intervencija tiče.
– Policija, Zagrebačke ceste, Čistoća – nabraja glasnogovornica ViO-a koga se sve zove, pa dodaje kako se, primjerice, Ceste alarmiraju kako bi se postavila privremena regulacija prometa, a kolege iz Čistoće pomažu u uklanjanju blata i vode koja se nađe na prometnicama nakon curenja iz cijevi. Mehanizacija ViO-a, odnosno ekipe održavanja koje pristupaju samoj sanaciji cijevi, na teren dolaze u jutarnjim satima. Na otprilike isti način funkcioniraju i Zagrebačke ceste, u kojima je također, kaže glasnogovornik Vlado Suša, organizirano dežurstvo 24 sata na dan, 365 dana u godini. Svaki je dan kod njih radni dan, kako voli to reći gradonačelnik Milan Bandić, a spremni su u svakom trenutku da iz svog stožera, po pozivu, krenu na ulice.
Blato do gležnjeva
– U noćnim satima najčešće dobivamo dojave policije, Centra 112, Pozivnog centra Zagrebačkog holdinga, ZET-a ili bilo koje druge službe – objašnjava Suša, pa dodaje kako su noću moguće i intervencije čišćenja prometnica nakon prometnih nesreća ili izlasci vezani uz bilo kakvo oštećenje ceste. Postavljaju tada znakove za novonastalu prometnu regulaciju, a po završetku radova drugih službi sami se bacaju na posao.
– Primjerice, kad se završi sanacija vodovodne cijevi, mi krećemo s asfaltiranjem – kaže Suša te dodaje da je na stalnom “stand-byu” i ekipa Semafora. Djelatnici su to Cesta koji danonoćno paze na rad vertikalne signalizacije te na terene izlaze prilikom kvara semafora ili njegova oštećenja zbog prometne nesreće. Posao, međutim, kažu dežurne službe, nikako ne bi mogle dovršiti bez Čistoće. – Na njima ostaje onaj gotovo najgori dio, a to je čišćenje svih ulica od blata, kojega je u ovom slučaju bilo do gležnjeva – zaključuje Vlado Suša.
U mojim mlađim danima, dok sam studirala, slušala sam neke pojmove koje očito nitko iz ViO pa ni ostalog Holdinga nije imao priliku čuti. Jel' ikome poznata riječ korozija? Jel' ikome poznata riječ "vijek" trajanje cijevi? Jel' su čuli da se mogu izračunati godine nakon kojih treba cijev zamijeniti? Za gadne novce koje svaki mjesec damo ViO, oni sjede i čekaju da ih netko nazove da je neka cijev pukal, a možda će primjetiti da je tlak pao. Ajme! Na mom je kalendaru 2018.!