Kriza i recesija dobro su uzdrmale najveći europski sajam obrtništva IHM u Münchenu koji ove godine čak nema službenih podataka o kvadraturi i broju izlagača. Neslužbene su informacije da je broj izlagača pao pet posto te je čak 60 posto manje izložbenih kvadrata, tako da je dio paviljona zatvoren, a izložbe Profi i Privat prvi su put spojene u jednu. Manje je i hrvatskih obrtnika na sajmu – uz sufinanciranje HOK-a izlaže ih svega 13, u odnosu na lanjskog 21, koji se i u krizi nadaju novim izvoznim tržištima. Dražan Krolo, direktor građevinarstva Krolo, kaže kako se hrvatskim obrtnicima, barem dok Hrvatska ne uđe u EU, teško probiti na zahtjevno europsko tržište ili sklopiti velike poslove.
– Treba i deset puta doći na sajam da biste jednom uspjeli, no tu se i uči u kojem smjeru ide tehnologija, što traži tržište i jesmo li svojim proizvodima uopće konkurentni – kaže Krolo, koji na sajmu izlaže inovativne proizvode poput elektrobaterijskog ražnja, elektrogradela i ostalih inovativnih proizvoda za ugostiteljstvo. Tvrdi da od same inovacije nema koristi ako nema osiguranog tržišta. Više od 3000 baterijskih ražnjeva već je otišlo za Australiju i Ameriku, no Krolo se nada ozbiljnom partneru i za Europu, jednako kao i Damir Sever iz Severtecha koji predstavlja inovativne poljoprivredne prskalice, nositelje brojnih nagrada s međunarodnih izložbi inovacija.
– U Hrvatskoj i Sloveniji, gdje imamo partnere, već imamo narudžbi, a sada se nadamo distributerima i za međunarodno tržište – kazao je Sever. Mato Topić, predsjednik HOK-a, kaže kako je u Bavarskoj rok plaćanja obrtnika i u krizi 15 dana, a u Hrvatskoj već čitavu godinu te je samo lani u RH propalo oko 8000 obrta. Obrtnici su nelikvidni, ne mogu se naplatiti, mnogi su i u blokadi, tako da se generira i rad obrtnika na crno, rekao je Topić. (jra)