Malo tko zna da tek desetak kilometara od centra grada nastaju vatrogasna vozila koja se šalju u cijeli svijet. Na Žitnjaku se, naime, smjestila tvrtka Ziegler Zagreb, u kojoj je 180 zaposlenika samo lani proizvelo 175 vatrogasnih vozila za Njemačku, Nizozemsku, Dansku, Rumunjsku, Kinu, Tursku, Keniju, Pakistan, Poljsku, Vijetnam, Iran, Izrael, BiH, ali i Hrvatsku. Na “lageru” su im aerodromska, navalna, šumska, tehnička i tunelska, vozila za kemijske incidente i autocisterne.
Visoko četiri metra
– Proces izrade standardnog vozila traje oko pet mjeseci te u njemu sudjeluje više desetaka radnika, od projektanata-konstruktora i referenta nabave do bravara, lakirera, električara te u konačnici kontrolora kvalitete. Trenutačno se u našim pogonima proizvede između 12 i 16 vozila mjesečno – otkriva Darijo Marinić, direktor Zieglera.
Zbog potražnje za vozilima konstantno zapošljavaju nove ljude pa su u zadnje dvije godine uzeli 120 domaćih tehničara, inženjera, električara, strojara... U pogon na Žitnjaku stižu šasije, reflektori i slično, a sve ostalo, ovisno o potrebama kupca, proizvode i nadograđuju na licu mjesta.
– Prvi je korak izrada potrebne tehničke dokumentacije i nacrta, nabava potrebnog materijala te izrada glavnih komponenti poput pumpi, spremnika i slično, što se onda montira na kamionsku šasiju. Vozilo se tada oprema različitim komponentama, kao što su sustav za gašenje vodom ili pjenom, rolete te rasvjetna, signalizacijska i radiotelekomunikacijska oprema – objašnjava direktor dok se šećemo dvjema proizvodnim halama. U prostoriji pokraj desetak inženjera na računalima projektira vozila, a kolege do njih brinu se o funkcioniranju elektronike u vozilu. Na kraju preostaje “samo” temeljito ga testirati kako bi besprijekorno izvršavalo sve zadatke s kojima se vatrogasci svakodnevno susreću. Zato sirene koje se stalno čuju u Ziegleru stvaraju ugođaj kao da se upravo svi spremaju krenuti na teren, a osobito kada dolazimo do divovskog aerodromskog vozila. Široko dva i pol, a visoko četiri metra, ne može ne izazvati radoznalost. A tek unutra – kao da ste upravo sjeli za upravljač nekog “space shuttlea”, sve je puno gumbića koji samo čekaju da ih pritisnete. Jedno takvo vozilo, teško 39 tona, isporučeno je u kinesku zračnu luku Šangaj. To je ujedno i najveće vozilo koje su dosad proizveli, no trebalo bi ga nadmašiti vatrogasno vozilo za Zračnu luku Dubrovnik. Teško je 52 tone, a bit će dovršeno početkom sljedeće godine.
Opremu diktira kupac
– Količina opreme ovisi o tipu vozila i zahtjevima kupca. Oprema može težiti od sto pa sve do nekoliko tisuća kilograma, kao što je, primjerice, slučaj s vozilima za tehničke intervencije ili kemijske incidente – ističe D. Marinić.
Prije nekoliko godina Ziegler je proizveo i vozilo za spašavanje za tunel Učku, s dvije “glave”, odnosno upravljačke jedinice, te “bankom” zraka za disanje koji je u slučaju evakuacije dostatan za 14 osoba.
bravo