USUSRET VEČERNJAKOVOJ BICIKLIJADI

Biciklizam je nekoć bio najorganiziraniji sport u Zagrebu, a mesari su skupljali krv i njome polijevali staze

Zagreb: Projekt Igračke - djetinjstvo zauvijek u Etnografskom muzeju
Tomislav Miletic/PIXSEL
08.06.2024.
u 11:00

Pedaliranje je popularizirao i Ferdinand Budicki, koji je 1897. u osam mjeseci prevalio 17.323 kilometra po Europi i sjeveru Afrike

Kotur, koturača, samovoz, trkalica, brzonoga, dvokolica, sve su to nazivi za danas i te kako popularan bicikl. Preteču suvremene verzije, velociped, predstavili su na Svjetskoj izložbi u Parizu 1867. godine otac i sin Pierre i Ernest Michaux, a odande ga je u Zagreb donio trgovac Ladislav Beluš. I već početkom osamdesetih godina 19. stoljeća vožnja velocipedom, tada zvana koturanje, bila je omiljeni način prijevoza u hrvatskoj metropoli.

Jedan od modela velocipeda naći će se i u stalnom postavu Hrvatskoga športskog muzeja (HŠM) u Ilici, koji će se za posjetitelje otvoriti krajem godine. Inačica koja je u Engleskoj zvana Penny korištena je za utrke te se nalazila u spremištu Biciklističkog kluba Zagreb u Kranjčevićevoj ulici.

U studenom 1977., međutim, požar je zahvatio i spremište i bicikle, nakon čega su pohranjeni u skladištu poduzeća u Rudešu. Nekadašnji ravnatelj muzeja Zdenko Jajčević uspio je krajem osamdesetih dobiti dva izgorena primjerka, koja je 1989. dao biciklistu i serviseru Vladimiru Fumiću u Vlaškoj na uređivanje. Generalka je trajala godinu dana, zamijenjeni su i popravljeni gotovo svi dijelovi, a kad je Fumić obnovljene velocipede izložio na glavnom zagrebačkom trgu, svi su ih gledali kao senzaciju.

Na sličnim modelima pedalirali su i članovi Prvog hrvatskog društva biciklista, utemeljenog 1885. u Zagrebu. Osnivali su se potom i drugi klubovi, koji su se 1894. udružili u Savez hrvatskih biciklista sa sjedištem u metropoli. Biciklizam ili koturaštvo je početkom 1890. bio najorganiziraniji sport u Zagrebu, a natjecanja su se održavala isključivo na trkalištima.

Prvi takav teren, velodrom, sagrađen je 1891. na današnjem Rooseveltovu trgu, a sedam godina poslije na križanju Maksimirske ulice i Svetica niknulo je i novo Sokolovo trkalište s ovalnom stazom dugom 333 metra. Sagradilo je 1896. godine Prvo hrvatsko društvo biciklista i trkalište južno od današnje Koturaške ulice na Trnju, nazvane upravo po tom sportu. A prva cestovna utrka održana je 14. kolovoza 1892. od Zagreba do Petrinje i u njoj je sudjelovalo osam vozača na niskim biciklima te njih četiri na velocipedima s velikim prednjim kotačem.

VEZANI ČLANCI:

Pedaliranje je osobito popularizirao Ferdinand Budicki, poznat po tome što je u Zagreb prvi doveo automobil, a bio je i istaknuti biciklist. On je 1895. osmislio i izradio vlastiti bicikl i njime prevaljivao stotine kilometara. Već 1897. upustio se u veliku avanturu pa u osam mjeseci na biciklu prošao 17.323 kilometra po Europi i sjeveru Afrike.

Jedan od najuspješnijih hrvatskih biciklista u razdoblju između dva svjetska rata, kada je taj sport po praćenosti i masovnosti stajao uz bok nogometu, bio je Antun Banek. Osvojio je titulu državnoga prvaka u cestovnom biciklizmu 1926., 1927. i 1928., a po zanimanju je bio mesar, baš kao i biciklist Milan Meniga.

Nije to slučajno jer su krajem 19. i prvih desetljeća 20. stoljeća mesari bili među boljestojećim građanima koji su mogli priuštiti bicikl kao prijevozno sredstvo. Prema nekim zapisima, otkrivaju nam u HŠM-u, mesari biciklisti skupljali su krv i njome polijevali velodrome. Trkališta su, naime, bila građena od drveta i s utabanom zemljom koja bi se u slučaju natopljenosti vodom pretvarala u blato, a krv je služila kao "beton" jer bi, budući da se brzo skori, stazu učinila čvrstom.

Zagreb: Projekt Igračke - djetinjstvo zauvijek u Etnografskom muzeju
1/14

Meniga je bio jedan od najuspješnijih biciklista početkom 20. stoljeća, uz Franju Gergla koji je izborio i nastup na Olimpijskim igrama u Stockholmu 1912., na kojima zbog političkih razloga nije sudjelovao. A o tome koliku su važnost i ugled imali govori i prizor zabilježen 22. svibnja 1938. na Trgu bana Josipa Jelačića, na kojemu Gergla ispraća kolona biciklista u crvenim, bijelim i plavim dresovima. Prvi hrvatski biciklisti olimpijci bili su Đuro Dukanović, Koloman Sović i Milan Truban na Igrama prije točno 100 godina, 1924. u Parizu, a Stjepan Ljubić, Stjepan Gregec i Rudolf Fiket nastupili su 1936. na Tour de Franceu.

Povijest dugu više od četiri desetljeća ima i Večernjakova biciklijada, za čije se 42. izdanje možete prijaviti putem obrasca na našem portalu. Vozimo se 15. lipnja, start je u 10 sati na Tuđmanovu trgu, a karavana potom kreće preko Ilice, Aleje Bologne i Škorpikove pa Samoborskom cestom prema Samoboru te na koncu stiže do Sportsko-rekreacijskog centra Vugrinščak, gdje vas očekuje cjelodnevna zabava. Za glazbeni program bit će zaduženi Elemental i Zaprešić Boysi, moći ćete uživati u bogatoj gastroponudi, kupanju u bazenima, kvizovima i brojnim drugim aktivnostima, a na velikom ekranu gledat će se i utakmica reprezentacije Hrvatske protiv Španjolske na Europskom nogometnom prvenstvu.

Komentara 1

Avatar Moodleen
Moodleen
19:07 08.06.2024.

Ma prevalio je Budicki 17.323,76 kilometara. Još mu to i sad piše na ekranu biciklina.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije