Zanimanje kontrolora leta slovi kao jedno od najstresnijih na svijetu, a nije teško zaključiti zašto. U svakom trenutku iznad naših glava nalazi se na desetke manjih i većih zrakoplova u letu, a kontrolori koordiniraju njihove putanje i visine kako bi svi sigurno i efikasno stigli do svog odredišta. Nevjerojatno je to kompleksan posao, a kako bi ga učinili manje zahtjevnim, ekipa stručnjaka okupljenih u tvrtku SKAI LABS osmislila je alat koji pomoću umjetne inteligencije (AI) i naprednog korisničkog sučelja zrakoplovnim profesionalcima pruža neizmjernu pomoć u radu.
Testira se u Maastrichtu
SKAI LABS je tehnološka "spin-off" tvrtka zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti, a tim čini sedam aktivnih članova te nekolicina profesora koji imaju savjetodavnu ulogu. Izumitelj patenta i voditelj tvrtke je Bruno Antulov-Fantulin, nastavnik FPZ-a, koji nam objašnjava kako SKAI LABS donosi inovaciju u svijet kontrole leta.
– Treba znati da najveći udio prometa kontrole zračne plovidbe ne čine zrakoplovi koji slijeću u neku zračnu luku ili uzlijeću iz nje, već oni koji prelijeću preko Hrvatske. A kako je nebo veliko, nadzornici smjene zračni prostor dijele na sektore kako bi kontrolori lakše odradili nadolazeću prometnu potražnju – govori uvodno.
Kao ni na autocesti, ni promet u zraku nije uvijek jednake gustoće, nastavlja, pa se u razdoblju "špice" na nebu iznad neke lokacije može pronaći i više od 60 zrakoplova. – Tada nadzornik smjene uvodi regulaciju na pojedinim sektorima, odnosno postavlja ograničenje da ondje može biti najviše, primjerice, 40 zrakoplova – objašnjava dalje.
Nije ni svaka prometna situacija jednako kompleksna. Koordinirati 20 zrakoplova koji lete u istom smjeru nije jednako zahtjevno kao, recimo, četiri aviona koji lete jedan prema drugome. Nije, napominje, isto ni radi li kontrolor u tri ujutro, kad je nebo praktično prazno, ili u 14 sati, kad je promet najgušći. I tu "uskače" interaktivno sučelje i platforma za analizu kompleksnosti zračnog prometa, alat SKAI LABS-a.
– Možemo procijeniti koji će zrakoplov prije ili tijekom leta utjecati na kompleksnost prometa, odnosno predstavljati izazov za kontrolore. Naš alat onda daje prijedloge kako let tog zrakoplova regulirati i prije nego što uđe u naš zračni prostor i tako rješavamo problem i prije nego što se on stvori. Nudimo mogućnost svojevrsne optimizacije zračnog prometa i prostora te dajemo prijedloge kako prilagoditi pojedinu optimizaciju rute ili sektorske konfiguracije. Interaktivno sučelje kombinira patentirane napredne AI algoritme za obradu podataka s intuitivnim vizualizacijama i tako nudi korisničko sučelje koje pojednostavljuje složene informacije i ističe kritične obrasce i trendove – tumači Antulov-Fantulin.
Kako bi dobili relevantne podatke, tim preuzima planove letova najkasnije dan prije polijetanja te prema njima izradi kalkulacije kako svaki zrakoplov planira letjeti kroz neki zračni prostor. Na temelju tih kalkulacija nadzornicima smjene daju se sugestije kako optimizirati konfiguracije zračnog prostora i regulirati pojedine zrakoplove umjesto cijele sektore.
Alat trenutačno "na terenu" testira međunarodna kontrola leta u Maastrichtu. – Riječ je o tzv. shadow-mode trials testu, što znači da naš alat testiraju paralelno sa svojim regularnim metodama i uspoređuju rezultate – kaže voditelj tima. Cilj je, dodaje, da s vremenom rješenja SKAI LABS-a koriste i druge kontrole zračne plovidbe.
Pametne i sigurne solucije
Kako bi svoj inovativni proizvod komercijalizirali i plasirali na tržište, SKAI LABS se prijavio na Tech Transfer, program Zagrebačkog inovacijskog centra specijaliziran za razvojne timove i startupove koji razvijaju visokotehnološko rješenje čiji su projekti potekli iz znanstvenog, odnosno sveučilišnog istraživanja. Program završava u listopadu na konferenciji Zagreb Connect, kada će stručni žiri odabrati dva najbolja tima ili startupa koji će osvojiti sredstva iz novčanog fonda od 50.000 eura te "in-kind" potporu za korištenje usluga ZICER-a u razdoblju od godine dana.
Kroz program, kaže Antulov-Fantulin, ekipa iz SKAI LABS-a želi iskoristiti mentorsku podršku i edukaciju kako bi mogli unaprijediti poslovne vještine i strategije izlaska na tržište. Pomoći će im i financijska potpora za daljnji razvoj, a kako imaju cilj s vremenom postati vodeći pružatelj usluga i rješenja za upravljanje zračnim prometom, važan im je i dobar networking te uspostava suradnje s drugim stručnjacima.
– U novoj i brzorastućoj AI industriji želimo ponuditi pametna, ali prije svega sigurna rješenja koja će biti na korist putnicima, zrakoplovnim kompanijama i pružateljima usluga zračne plovidbe – zaključuje voditelj SKAI LABS-a.