Jedni ništa ne razumiju, a drugi obećavaju – tako je otprilike izgledalo donošenje odluke o prikupljanju otpada, koja na snagu treba stupiti u četvrtak i kojom se Grad mora uskladiti s državnom uredbom. Odvajanje otpada mora biti prioritet, naredili su u EU, pa se Zagreb, kao i ostali hrvatski gradovi, mora naviknuti na reciklažu. Kako i kada, ne zna se, ali ide se s primjenjivanjem odluke.
Ne, doduše, ipak s cijelom jer kazne koje su njome propisane neće se zasad naplaćivati. Obećavaju tako u Gradu, gdje kažu da ne mogu nikoga kazniti dok god svi Zagrepčani ne budu imali kontejnere, kante i vrećice koje im Čistoća mora podijeliti.
Redarima samo fali razvod
– Riječ je o ugovornim kaznama, tako da nema šanse da se primjenjuju prije nego što Zagrepčani potpišu izjavu o primitku spremnika i samu kantu i dobiju na svoje adrese – objasnila je pročelnica za gospodarstvo Mirka Jozić te dodala kako se od građana ne može tražiti da odvajaju otpad ako ga odvajati nemaju kamo. Zgodno je to, zaključili su zastupnici, kojima i dalje nije bilo jasno zašto su kazne onda u odluci, a SDP-ovci su čak podnijeli i amandman kojim su tražili da se kazne počnu naplaćivati tek od 2020. godine.
– Mislim da nije posao pročelnice da obeća da se nešto neće primjenjivati, već bi to valjda trebalo stajati u samoj odluci. U teoriji, nitko nikoga ne sprječava da kazne počne pisati odmah od 1. veljače – rekao je Stanko Kordić iz GLAS-a, dok je njegova stranačka kolegica Anka Mrak-Taritaš kritizirala i činjenicu da će kontejnere, odnosno ono što je u njih bačeno, provjeravati komunalni redari. Za sve što se ne zna tko bi radio, kaže, rade komunalni redari.
– Jedino ne sudjeluju u rastavama braka – istaknula je Mrak-Taritaš i dodala kako se boji da se odvajanje otpada u gradu neće dogoditi dok god na Jakuševac stane još milijun i 625 tisuća tona smeća, a svatko od stanovnika metropole godišnje proizvede 370 kilograma otpada. Kritike je uputio i lijevi blok, čiji je član Tomislav Tomašević istaknuo da ne postoji nikakav razlog zašto netko treći ne bi dolazio do kontejnera susjedne zgrade i u njega ubacivao ono što ne smije.
– Stavit ćemo neke ograde, nešto tipizirano da se to ne može dogoditi – odgovorila mu je pročelnica Mirka Jozić.
A vata, čikovi, masni papir...
Zanimalo je zastupnike i što se napravilo po pitanju edukacije građana o odvajanju otpada.
– Vata, ulošci, cigarete, masni papir, ambalaža od hrane ljubimaca, to su samo neke od stvari za koje ljudi ne znaju u koji bi ih kontejner stavljali – rekla je Ljerka Mintas-Hodak s liste Stranke rada i solidarnosti, a zamjenica gradonačelnika Olivera Majić joj odgovorila kako će se s informiranjem početi, i to od gradskih četvrti. Svi bi sve trebali znati u roku od šest mjeseci, a za pola bi godine trebali biti podijeljeni i spremnici te vrećice..
Jedna od glavnih kritika odluke bila je zbog toga što će se otpad i dalje naplaćivati po volumenu i broju odvoza. Zašto ne može po količini, točnije zbog čega se ne može vagati i platiti njegova masa, detaljno su pojasnili u Čistoći. Cijena je nabave i ugradnje vaga 50 milijuna kuna, informatički sustav za praćenje 30 milijuna, a ugradnja otpadomjera na 14.151 kontejneru 90 milijuna kuna. Trebalo bi uz to, istaknuli su, zaposliti 40 novih radnika te nabaviti dodatna vozila. Nabrojili su i sve nedostatke naplate po količini.
– Preciznost izvage nije svuda jednaka, a vage na vozilima moraju se redovito umjeravati, što zahtijeva i dodatna financijska sredstva. Ugradnja vaga čini sustav na vozilima složenijim, a složeniji sustavi podložniji su kvarovima. Proizvodnja vrećica i personalizacija prema svakom pojedinačnom korisniku usluge za miješani komunalni otpad trajala bi od osam do 12 mjeseci, a prilagodba distributera, tj. uparivanje vrećica s korisnicima, najmanje šest mjeseci. Vrijeme dostave vrećica, pak, još šest do osam mjeseci – stoji u dopisu koji je upućen na Skupštinu, a potpisuje ga Goran Bradić, direktor Čistoće.
Vrećice će se dobivati i za odvajanje metala i plastike, a volumen će im biti 60 litara. Odvozit će se svakih 15 dana. I one će se dijeliti u višestambenim zgradama, dok će kuće će biootpad imati kompostere, a za ostale vrste otpada posebne kante.
Kazna od tri tisuće kuna u višestambenim zgradama trebala se naplatiti svim stanarima u zgradi u čijem se kontejneru nađe otpad koji ondje ne bi trebao biti. Konkretno, ako se u kontejneru za plastiku nađe biootpad ili u onom za papir metal. Od toga se odustalo, odnosno kazna će se naplatiti pojedincu koji je krivo sortirao, ako ga se identificira.
Iako su zastupnici predlagali da vrećice za biootpad imaju 15 litara i odvoze se barem dvaput tjedno, u odluci će ipak ostati da će se kuhinjsko smeće odlagati u vreće od 30 litara, koje će se odvoziti jednom tjedno. – Onima kojima će trebati više od četiri vrećice mjesečno, koje će dobiti besplatno, dodatne će moći kupiti u dm-u – rekla je pročelnica za gospodarstvo Mirka Jozić.
A kad ce potpisati odluku da se ljudima plati to sto ce raditi neciji posao od kojeg ce opet neki privatnik sa koncesijom o saniranju i prodaji sakupljenog odpada imati koristi i bogatiti se.