TRAŽE SE IZVOĐAČI RADOVA

Samo rasvjeta Mosta slobode koštat će 21,8 milijun kuna

Foto: Luka Stanzl/Pixsell
1/4
28.08.2019.
u 08:36

Struka se slaže da je ovakav projekt rasvjete dobrodošao jer je to ipak praksa koja se često provodi u svijetu, ali u krugu arhitekata mogu se čuti primjedbe oko cijene, za koju smatraju da je previsoka

Možda neće biti u duginim bojama poput onog Hendrixova, no Most slobode bit će osvijetljen od glave do pete. Osvijetlit će se sve – od rasvjetnih stupova i rukohvata pa do nosivih stupova mosta. Raspisan je, naime, natječaj za izvođenje radova javne i dekorativne rasvjete na mostu, a radit će se prema projektu Skire, svjetski nagrađivane tvrtke koja je zaslužna za osvjetljenje mosta kod Kajzerice. Po završetku radova procijenjenih na 21,88 milijuna kuna (s uključenim PDV-om). Most slobode će biti, kaže, osvijetljen decentno, privlačno, no ujedno i praktično za vozače, bicikliste i pješake koji njime prolaze. A tehnologija koju će novo LED osvjetljenje koristiti bit će moderna, kvalitetna, ali i dugotrajna i energetski učinkovita.

LED svjetiljke iz budućnosti

– Predvidjeli smo postavljanje posebnih LED svjetiljki koje, u odnosu na one tradicionalne, nemaju integrirani transformator, već centralni transformator za sve svjetiljke, a koji se nalazi na obali, tj. upornjacima mosta lako dostupnima za servis i održavanje, što znači da električari ne moraju doći do svjetiljke da bi promijenili transformator ako je to potrebno – objašnjava nam projektant Dean Skira.

Svaka svjetiljka, dodaje, bit će izrađena od tlačno lijevanog aluminija, dok je optika svjetiljki od termički obojenog i ojačanog stakla i otporna na UV zrake. Svjetiljke su izrađene prema tzv. Unibody tehnologiji, što su najpouzdanije svjetiljke za vanjske prostore otporne na vlagu, i na vibracije koje nastaju zbog prometa. Svaka od tih svjetiljki ima deklarirani životni vijek od 100.000 sati, što znači cjelonoćni rad od 24 godine.

Dodatno je predviđen senzor koji u uvjetima magle automatski usklađuje rasvjetu i regulira intenzitet svjetiljki na prometnici dok dekorativnu rasvjetu gasi radi povećanja sigurnosti u prometu i smanjenja rasipanja svjetla u prostor. Još jedan tehnološki suvremen dodatak bit će i to što će sve svjetiljke na mostu biti spojene na inteligentni sustav upravljanja koji se može programirati na različite načine. To znači da će se moći podešavati intenzitet i trajanje rasvjete ovisno o željama investitora, sezonskim i atmosferskim prilikama i količini prometa. Projekt inače prate i detaljni grafički prikazi, no oni su trenutačno u Gradu Zagrebu koji uskoro priprema zasebnu prezentaciju pa ih zasad drže daleko od očiju javnosti.

I dok Grad traži izvođača radova na ovom projektu, u krugu arhitekata mogu se čuti primjedbe oko cijene, za koju smatraju da je previsoka za ovu količinu posla.

Foto: Dusko Marusic/PIXSELL/Borna Filic/PIXSELL

Struka: Prvo treba srediti most

Ranko Skansi, magistar svjetla i rasvjete koji se školovao u Londonu i na FER-u te direktor tvrtke Lumigea kazao je da je Đakovačku katedralu uspio osvijetliti – iznutra i izvana – za pet milijuna kuna. Tako smatra da je 21 milijun za rasvjetu Mosta slobode pretjeran, a ističe i činjenicu da svi zagrebački mostovi trebaju prije svega građevinsku sanaciju.


– Nisam vidio projekt, pa nagađam na temelju troškovnika. Bojim se da bi iz ovako kompleksnog projekta moglo proizaći svjetlosno onečišćenje, potrošnja električne energije mogla bi biti pretjerana, svjetla bi mogla ometati vozače – objašnjava Skansi.

A da se prvo trebalo raditi na strukturi mosta, a tek onda na “ušminkavanju” mišljenja je i Davorin Kolić, koji je na mostovima diplomirao i doktorirao, a radio je, između ostaloga, i reviziju glavnog projekta Pelješkog mosta.

– Kažu da će obnavljati pješačke staze, ograde i vijence, a prvo su trebali početi s lukom, čija je unutrašnjost u tko zna kakvom stanju – svojedobno je za Večernji list radove komentirao Kolić.

Foto: Željko Lukunić /PIXSELL

Dean Skira iza vrijednosti procijenjenih radova stoji, jer je, kaže, riječ o projektu daleko kompliciranijem od onog primjerice, Hendrixova.

– Hendrixov most namijenjen je isključivo željezničkom prometu, dok se na Mostu slobode projektirala javna rasvjeta prometnica, onda rasvjeta trotoara koji koriste pješaci i biciklisti te još dodatno dekorativna rasvjeta čelične konstrukcije mosta, s ukupno dva kilometra svjetiljki, uz detaljan bravarski dio projekta koji predviđa zaštitu od vandalizma – objasnio je Skira koji se, kaže, nada da će, kad svi mostovi budu obnovljeni, Zagreb imati divnu vizuru.

A i struka se na koncu svega ipak slaže da je ovakav projekt rasvjete dobrodošao jer je to ipak praksa koja se često provodi u svijetu.


– Osvjetljavanje kvalitetnih građevina definitivno je dobro poznata praksa u inozemstvu – zaključuje predsjednik Društva arhitekata Zagreb Tihomil Matković.

Komentara 11

SJ
Sve je uzalud
09:18 28.08.2019.

.......ovo se ne može trpiti..................................ali meni je svejedno..........................zlatni kandelaberi.....dijamantne žarulje koje će trajati par dana.......................

DU
Deleted user
10:37 28.08.2019.

Čovjek vizije, koji unosi svjetlo u živote malih ljudi, čovjek tolike empatičnosti da i kamjenje proplače. Čovjek najviše razine asertivnosti koji požrtovno radi 24 sata na dan, a sve za dobrobit zajednice. Vl, je li sada prihvatljiv moj komentar ?

Avatar liquidsky
liquidsky
13:26 28.08.2019.

Pa to nije ništa. Čudi da ne košta 80 milijuna eura. Bit će zanimljivo vidjeti koliko će stajati Bandićev pogreb jer ćemo sigurno mi zagrebački prirezni obveznici pljunuti lovu za taj nadolazeći svjetski spektakl.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije