Kad iziđete iz tramvaja ili vlaka, na stanici će vas dočekati parkirani plavi bicikli. A uz nekoliko klikova na mobitelu, možete sjesti na jedan od njih i dopedalirati do krajnjeg odredišta. Tako na Radićevu trgu zamišljaju funkcioniranje novog projekta "Javni gradski bicikli – Bajs".
Košare, karta, QR kodovi...
Osmišljen je s ciljem da se poveća broj putnika u javnom prijevozu te dodatno širi održivi promet, a na realizaciju su u Gradu spremni potrošiti do osam milijuna eura bez PDV-a. Kako stoji u dokumentaciji natječaja koji je u postupku savjetovanja, riječ je o nabavi 3000 bicikala koji bi bili razmješteni na oko 180 lokacija, i to uglavnom u blizini željezničkih, tramvajskih i autobusnih stanica te sportskih objekata i škola.
Bicikli trebaju biti novi, antivandalske konstrukcije i plave boje, opremljeni uređajima za zaključavanje te funkcionalnom košarom ispred volana, piše u projektnom zadatku. Kako bi se i roditeljima omogućilo da svoje mališane prevezu do vrtića ili škole, do deset posto njih trebat će imati i dječju sjedalicu.
Sustav će se koristiti putem mobilne aplikacije koja će imati i interaktivnu kartu s lokacijama bicikala te pregledom njihove dostupnosti u stvarnom vremenu. Ponuda će se moći filtrirati pa će tako korisnici vidjeti gdje se, primjerice, nalazi slobodan električni ili pak bicikl koji je blizu parkirališnog mjesta, a klikom na stranicu moći će se doznati i detalji poput broja dostupnih primjeraka te navigacija do lokacije. Postupak najma funkcionirat će putem skeniranja QR koda ili ručnog unosa jedinstvenog broja bicikla. "Cilj mobilne aplikacije jest da bude intuitivna i jednostavna za korištenje te da omogućuje pristup usluzi korištenja javnih bicikala što većem broju ljudi", stoji u dokumentaciji.
Usluga, naravno, neće biti besplatna, a moći će se platiti i karticama ili s pomoću internog novčanika aplikacije. Uspostavit će se i mogućnost mjesečne ili godišnje pretplate, što će korisnicima nuditi dodatne pogodnosti, primjerice popuste na vožnje ili prioritetni pristup biciklima. Predviđa se i mogućnost popusta za određene grupe, poput studenata i umirovljenika. Korisnici će moći odabrati i žele li platiti za svaku pojedinačnu vožnju ili unaprijed, primjerice, za njih deset.
U tri faze, prvi za četiri mjeseca
A nakon vožnje bicikl mogu vratiti na najbliže fizičke ili pak virtualne stanice, odnosno posebno definirana mjesta na kojima nema infrastrukture za parkiranje prometala na dva kotača. "One pružaju veću fleksibilnost korisnicima i mogu se koristiti u slučajevima kada su sve fizičke stanice zauzete ili kada korisnik želi vratiti bicikl na mjesto koje mu je zgodnije", napominje se u dokumentaciji. Navodi se i to da bicikli koji se vraćaju na digitalne stanice moraju imati integrirano zaključavanje.
Kako će aplikacija biti vezana za korisnički račun, u njoj će biti prikazane i sve transakcije te povijest vožnji, uključujući njihovo trajanje i identifikacijski broj bicikla. Aplikacija uključuje i korisničku podršku za sve probleme koji se mogu javiti prilikom postupka najma, kao i za prijavu oštećenja ili neispravnosti bicikla.
Nabava uključuje bicikle, ali i prateću infrastrukturu te stvaranje aplikacije, a obuhvaća i održavanje sustava, voznog parka, kao i obuku gradskih djelatnika. Prije puštanja u "promet", sustav će biti temeljito testiran, a izvođači će morati osigurati i postaviti okvirno 3000 bicikala na lokacije fiksnih i digitalnih stanica.
Implementacija će se odvijati u fazama pa će se tako u prvoj etapi postaviti 500 bicikala na 40 lokacija, a u drugoj će se sustav proširiti na još otprilike 140 stanica s 1500 bicikala. U trećoj fazi, prođe li sve dobro, može se na postojeće lokacije postaviti još njih 1000, a prvi plavi bicikli na ulice bi trebali doći maksimalno četiri mjeseca nakon uvođenja pobjednika natječaja u posao.
VEZANI ČLANCI:
2600€/komad Skupa aplikacija valjda ¿