Uđem u bus i prvo što gledam jest gdje ću prisloniti karticu, kad ono vozač kaže: "Nigdje, nema validatora" – prepričava nam jedan putnik anegdotu tijekom vožnje na posao. Na stanicu je došao naoko uobičajen ZET-ov plavi autobus s "harmonikom", objašnjava, ali zbog crvenih sjedala, primjerice, iznutra baš i nije izgledao kao prometalo zagrebačkog prijevoznika, a kada se stisne "stop", zasvijetli "Wagen halt!"
Riječ je, naime, o rabljenome autobusu koji je stigao iz Beča, jednome od 60 primjeraka MAN-a i Mercedesa kupljenih iz Austrije i Njemačke. A vožnja je gratis, i to ne odlukom gradske uprave ili nekoga iz ZET-a, već zato što u autobuse nisu ugrađeni poništavači karata, odnosno žute kutije na kojima se "cvika" papirnata verzija, plaća uz pomoć vrijednosne kartice ili prislanja pokaz.
Kako doznajemo, od početka studenoga zagrebačkim ulicama ih vozi tridesetak, ostali bi se trebali pridružiti do kraja godine, a zatim u idućoj stiže još 60 autobusa. Bečkog gospodina ulovili smo i mi na liniji 220 od Glavnog kolodvora prema Dugavama, no rabljeni primjerci kruže na brojnim trasama po gradu.
Osim aparata, odnosno sustava za prodaju karata, nedostaje i onaj za nadzor i upravljanje prometom, koji vozačima ispisuje vremena polazaka, a putnicima na displejima unutar autobusa javlja koja je sljedeća postaja, odnosno s vanjske ih strane obavještava o kojoj je liniji riječ i u kojem smjeru ide. Uređaji su ugrađeni, ali su ugašeni su jer nisu kompatibilni sa ZET-ovim softverom. Tako se u prometalima, kao prije 30 godina, broj linije i smjer nalazi na ploči ispod vjetrobrana ili je napisan na komadu A4 papira. Nekim rabljenim Mercedesima displej pak radi, ali ispisuje samo "Sonderwagen", što u prijevodu s njemačkog znači "posebno vozilo".
I uistinu je posebno, šale se putnici, koji se ne bune zbog besplatne vožnje. – Što se mora, nije teško, ali mogli su staviti barem one QR kodove za kupnju karte aplikacijom – komentira jedna od putnica u busu za Dugave. Drugoj se pak gratis vožnja i ne sviđa. – Ne daj Bože da se dogodi nesreća, kako ćeš dokazati da si bio putnik u busu ako nisi nigdje cvikao kartu? – pita se.
GALERIJA: Ovako izgledaju rabljeni bečki autobusi:
Takva smo pitanja, kao i kako to da je vožnja besplatna, postavili i ZET-u, a odgovore ćemo objaviti kad ih dobijemo. U međuvremenu od vozača, ali i neslužbeno od gradskog prijevoznika, doznajemo u čemu bi mogao biti problem. – Gori pod nogama, svaki dan fali autobusa na linijama, stari su, kvare se, ne mogu se pokriti svi polasci, pa daj što daš, važno je da je ispravan i da vozi, a automat za karte i displej će se već ugraditi s vremenom – kaže jedan od vozača, koji za bečki bus ima samo riječi hvale.
– Iako je rabljeni, vidi se da je to rađeno za Austrijance i dobro održavano. Rade odlično, sve je ispravno, ugodno ih je voziti – ističe, a slično mišljenje imaju i njegove kolege s kojima smo razgovarali.
Slažu se i putnici, kojima je ipak najvažnije da autobus dođe na vrijeme. – Iskreno, nisam ni primijetio da je drukčiji, ali sad vidim da su sicevi crvene boje, a ne plave. Ali tako svejedno, nek' ih nabave još 200 ako će to popraviti vozni red – komentira putnik na Glavnom kolodvoru. Neki kažu da se vidi i da su busevi "bečka škola" jer voze tiše i uglađenije, a dijelu putnika posebno se sviđa to što se vrata otvaraju kao na novim tramvajima, prema van, pa u vozilo, među ostalim, stane i više ljudi.
POVEZANI VIDEO: Besplatna vožnja starim tramvajem povodom 133. rođendana ZET-a
To da se narod vozi gratis u javnim prevozima, to možete pričati djeci u vrtiću. Prvo pogledajte koliko milijardi smo uložili kroz poreze, doprinose i komunalne naknade, čovječe, mi bi trebali imati i besplatni javni prevoz i besplatan parking, ali figa, zelenaši se navikli na zelembaće. Drugo, nije ih sramota da godinama uvoze stare krame iz švabije, i nikad se ne pitaju, kako je moguće da nikad mi njima ne uvalimo naše smeće. Oni nama smeće, mi njima našu djecu mladost znanje. Dajemo im budućnost za prošlost. Senfom nismo ni mogli dobit nešto bolje.