Osvetoljubivi putnik vozaču ZET-a slomio nos... Tinejdžeri napali ZET-ovca... Pretukao vozača jer mu nije pustio psa u tramvaj... Naslovi su to novinskih članaka koji svakih nekoliko mjeseci u svega par redaka opišu svakodnevicu vozača i vozačica najpoznatijeg zagrebačkog javnog prometala.
Najgore je u rano jutro
Je li život za “plavim volanom” doista toliko opasan, upitali smo ljude koji u uniformi ZET-ovih vozača i kontrolora karata provode čitav svoj radni vijek.
– Ovo je prilično opasno zanimanje, posebno vikendom u rane jutarnje sate kada se u tramvaju nađe pet, šest pijanih klinaca koji iz zabave uništavaju sve pred sobom. Trudim se ne uplitati ni u kakve sukob, no teško je ostati ravnodušan kada znaš da te od njih dijeli samo staklo vozačke kabine – iskren je Boženko Škeba, koji u ZET-u radi već osamnaest godina. Iako do sada nije doživio ni jedan fizički napad, iskustva ga kolega uče da uvijek bude na oprezu.
– Vozačima se događalo stvarno svašta, od vrijeđanja i verbalnih prijetnji do naguravanja i teških tjelesnih ozljeda i to uglavnom bez ikakvog razloga – negoduje B. Škeba. Ipak, u posljednje se dvije godine, kaže, na radnom mjestu osjeća mnogo sigurnije. Razlog – nov, moderniji sustav zaštite koji vozačima i putnicima jamči mnogo sigurniju vožnju.
– Otkad su 2008. u niskopodne tramvaje i neke autobuse uvedeni suvremeni elektronički zaštitni sustavi, videonadzor i fizička pregrada između vozača i putnika broj incidenata u vozilima znatno smanjio – objašnjava glasnogovornik ZET-a Tomislav Jurić i otkriva nam prošlogodišnju statistiku – u tramvajima su u 2009. godini zabilježena dva, a u autobusima četiri incidenta.
“Šverceri” su najnasilniji
Za razliku o vozača koje sigurnosni sustav vrlo dobro štiti, kontrolore od bijesa putnika dijeli tek vlastito umijeće izbjegavanja sukoba.
– S putnicima koji imaju kartu gotovo nikada nema problema, no “šverceri” u obrani od naplate 210 kuna kazne ne zaziru ni od nasilja – pričaju iskusni kontrolori Simo Ilić i Darko Matijević i otkrivaju svoju “tajnu uspjeha”: Nikada ne dopusti da te uvuku u sukob!
Vozač, bilo autobusa ili tramvaja je taj koji je prvi na udaru putnika kada nešto nije uobičajeno u ZET-ovom prijevozu. I kada je zastoj, i kada kasni jer osobni auti samo sa vozačem voze po žutoj traci, onemogućuju promet vozila javnog gradskog prijevoza, ne dozvole autobusima da se uključe iz ugibališta stajališta. Često ne dozvole ni da autobus stane u stajalište jer je to idealno mjesto za ostaviti osobni auto i skoknuti po cigarete, novine, kruh... Pa trube oni iza, ZET-ovcu ili onom vozaču osobnog na autobusnom ugibalištu? Nedaj Bože da da vozač kaže: \"Popunjeno, više ne ulazite!\" Poznaju li korisnici JGP svoja prava i obveze. Nisu svi rasli uz JGP, naučili se ponašati. Nije sramota ne znati nešto u novoj sredini. Strašno je ne naučiti. Otvorite www.zet.hr (pruzmite sadržaj: Pravila prijevoza), a zanimljiva je i stranica i forum jednog od ZET-ovg sindikata www.sapz.hr.