Izgovore poput "baš sam krenuo kupiti kartu", pokušaje razgovora na stranom jeziku i mnoge druge isprike ono su što svakodnevno slušaju kontrolori ZET-a, a nerijetko dožive i bježanje građana iz vozila ili ulazak u konflikt s njima. Naime, građani su sve kreativniji u izbjegavanju plaćanja karata, no unatoč tome mjesečno im se izda više od – 2000 kazni.
– Vozim se bez karte već tri godine, a moj način švercanja vrlo je jednostavan. Uđem u tramvaj, sjednem i vozim se bez karte. Ako dođe kontrola, ne reagiram previše na njih i ne dam im isprave – govori srednjoškolac Mislav koji, za razliku od svojih kolega, ne može dobiti besplatan pokaz jer nije iz Zagreba.
Nezadovoljni uslugom
Mislav je samo jedan od mnogih s kojima kontrolori ZET-a svakodnevno muku muče. Ipak, građani se slažu i kako usluga ZET-a često nije na razini na kojoj bi trebala biti, pa je švercanje i jedan od načina da iskažu svoje nezadovoljstvo.
– Istina je da je kriza, ali ako toliko ljudi ne plaća kartu, možda bi se i oni u ZET-u trebali zapitati rade li nešto krivo – objašnjava student Ivan.
A česta kašnjenja, neugodni vozači i loš vozni red najčešći su prigovori građana koji otežavaju posao kontrolorima i tako što im odbijaju pokazati isprave kada ih ulove bez karte.
– Ono što kontrolori mogu jest pozvati policiju koja onda može legitimirati osobu koja je počinila prekršaj – objašnjava Tomislav Jurić, glasnogovornik ZET-a, te objašnjava da ulaskom u vozilo putnici prihvaćaju uvjete ZET-a, a oni su i kupnja karte te dobivanje kazne ako je nemaju.
A kazni, odnosno obavijesti o uplati kazne u iznosu od 250 kuna, ZET-ovi kontrolori godišnje izdaju oko 25.000, nakon čega posao preuzima Sektor za komunalno i prometno redarstvo Grada Zagreba. Naime, kontrolori ZET-a na terenu izdaju kazne, no ne naplaćuje ih ZET.
– Redovito od ZET-a dobivamo podatke o kaznama za čiju smo naplatu mi nadležni – objasnio je Mate Kraljević, pomoćnik pročelnika za Komunalno i prometno redarstvo. No, kao što izdavanje kazni ne prolazi glatko, ista je situacija i s njihovom naplatom.
Na Prekršajni sud
Naime, građani imaju rok od osam dana da uplate 250 kuna, a za to vrijeme mogu ZET-u dostaviti reklamaciju. Ako ona nije prihvaćena, tada Odjel komunalnog redarstva dostavlja putniku potvrdu o počinjenom prekršaju, i dalje u visini od 250 kuna. Ako osoba ni onda ne plati kaznu, dobit će prekršajni nalog u punom iznosu kazne od 500 kuna, a morat će platiti i troškove prekršajnog postupka u iznosu od 200 kuna. Tada ima osam dana da plati dvije trećine kazne, odnosno 333 kune, a nakon toga mora platiti puni iznos. Na prekršajni nalog građani imaju pravo uložiti i prigovor za koji je nadležan Prekršajni sud u Zagrebu. Prošle je godine tu mogućnost iskoristilo 650 građana.
>> Pogledajte nove ZET-ove autobuse koji stoje 17 milijuna kuna!
>> ZET-u stiže 79 novih vozača autobusa, na jesen i 50 novih vozača tramvaja
>> Nove karte ZET-a uz veliki jubilej zagrebačke uspinjače
Karta je bezobrazno skupa. Sa dvadeset kuna, koliko košta odlazak i dolazak tramvajem ili autobusom, može se preživjeti cijeli dan. Pet kuna bilo bi dosta i previše! Većini građana Zagreba prijevoz se na neki način subvencionira, ali zamislite kako jeje onima iz Samobora, Jaske, Siska i mnogih drugih mjesta koji u Zagreb dolaze u školu, u bolnicu, na sud....Mnogi od njih jedva da imaju za kruh.