Kasne, preskaču vozni red, kvare se nasred ceste, zapinju u gužvi... Ozbiljan je problem u posljednje vrijeme postalo (ne)funkcioniranje sustava ZET-ovih autobusa, što su nam više puta potvrdili i vozači koji su, ističu, žrtva situacije na koju ne mogu utjecati. O tome smo pisali prije dva tjedna, a nakon objave teksta dobili smo i niz mailova ogorčenih putnika koji su svjedočili kako su na stajalištima čekali po dva sata, kasnili na liječničke preglede ili posao te bezuspješno pokušavali doći do odgovora na pitanje zašto se sve to u autobusnoj mreži javnog gradskog prijevoznika zapravo događa.
Uzroci? Promet i kvarovi
“Na liniju 209 se može računati otprilike kao na dobitak na lotu. A i često se može vidjeti kako dijete trči sa školskom torbom na leđima ne bi li se stiglo ukrcati, ali mu vozač doslovno pred nosom zatvori vrata i ode”, prenio nam je čitatelj svoje iskustvo s linijom koja putuje za Čučerje u Dubravi. Isti je problem učestao i na liniji 203, koja povezuje Svetice s Kaptolom.
“Kao odgovor na upite, ZET nam kaže da je do preskakanja došlo ‘uslijed gužve’. No, nikad se ne dogodi da busevi dođu jedan za drugim u kratkom razdoblju, po čemu bi se dalo zaključiti da je prvi zapeo u gužvi. Znaju preskakati i konkretni polazak, primjerice onaj sa Svetica u 11.50 sati. Kasni se ujutro na posao, na liječničke preglede, a djeca u školu”, napisala je putnica, koja ističe da sve to traje najmanje godinu dana.
Nezadovoljni su i u Borovju, kamo putuje linija 218. “Danas ujutro autobus je trebao krenuti u 10.05 iz Borovja, no nije se uopće pojavio. Sreća da do tramvaja imam deset minuta hoda pa sam, nakon uzaludnog čekanja, stigla obaviti u gradu ono što sam imala zakazano. Proljetos i ljetos s Glavnog kolodvora ista linija više puta nije išla po voznom redu, a od susjeda sam također čula da ponekad preskače i neke večernje termine”, stoji u mailu.
Javili su nam se, dakako, i putnici zloglasne linije 268, koja povezuje metropolu sa susjednom Velikom Goricom. Odavno je poznato da ona nije redovita, a često se zna događati da se, primjerice, čeka po 45 minuta, a onda se na peronu ili stajalištu u sljedećih pet pojave tri vozila. “Ta i linija 330 postale su toliko nepouzdane da sam bio primoran naći drugi način prijevoza, prvo auto, a onda vlak”, napomenuo je jedan od putnika.
Nakon objave teksta o kašnjenjima i preskakanju voznoga reda, u anketi na našem portalu čitatelje smo također pitali koliko su zadovoljni funkcioniranjem ZET-ova autobusnog sustava. Glasalo je više od 1000 ljudi, a oko 60 posto je odgovorilo da situacija nikad nije bila ovako loša. Usto se oko 15 posto sudionika ankete izjasnilo da bi sustav mogao mnogo bolje funkcionirati, a otprilike isti broj i da je autobusni promet loš, ali tramvajski još gori.
Što su uzroci, podsjetimo, upitali smo ZET, a oni su poručili da je problem uglavnom u prometu. – S obzirom na veličinu mreže i broj vozila, povremene prometno-tehničke poteškoće su neizbježne. Činjenica je da autobusi ZET-a dijele kolnik s ostalim vozilima, tako da i najmanje zagušenje dovodi do poremećaja. Zbog izraženije gustoće prometa učestali su zastoji i zbog nesreća, a dodatni faktor su i povremeni kvarovi na vozilima, posebice onima starijih generacija. Nažalost, i najmanji zastoj ili gužva mogu dovesti do poremećaja u prometu, odnosno narušavanja slijeda polazaka – odgovorili su.
Neki od putnika koji su nam se javili također su poslali korespondenciju koju su razmjenjivali s gradskim prijevoznikom upravo zbog čestih kašnjenja autobusa. I oni su dobili gotovo identične odgovore u kojima se kao glavni uzroci problema navode prometne gužve i povremeni kvarovi. “Ovakav generički odgovor ste slali i prije nekih sedam godina, kada sam više putovao na relaciji Zagreb – Velika Gorica. Nakon toga, srećom, nisam morao”, replicirao je ZET-u ljutiti putnik u jednoj od takvih korespondencija.
Podaci objavljeni u poslovnom izvješću javnog gradskog prijevoznika za prvu polovicu ove godine također pokazuju da je situacija zabrinjavajuća. I dalje se bilježi pad broja zaposlenika koji sve više napuštaju tvrtku zbog otkaza ili odlaska u starosnu mirovinu pa je tako na kraju 2023. u ZET-u radilo 3780 ljudi, a posljednjeg dana ovogodišnjega lipnja njih 3699. Među onima koji su otišli najviše je vozača autobusa pa je samo ove godine otkaz dalo njih 29.
VEZANI ČLANCI:
Pojačanja u vremešnoj “floti”
Što se tiče voznog parka, on postaje sve stariji. Od kraja prošle do sredine ove godine ZET je rashodovao devet autobusa, a njih 34 od ukupno 468 starije je od 17 godina. Prosječna dob vozila krajem lipnja bila je 10,7 godina, s tim da je njih 56 posto starije od 12. No, treba spomenuti i da su tijekom rujna počeli pristizati rabljeni autobusi koje je Grad kupio kako bi popravio alarmantnu situaciju, a nabavljeno ih je, podsjetimo, šezdeset. •
Stare autobuse mijenja drugom tuđom starom kramom. Još jedan genijalan potez štaksija. A kaj je s onim famoznim prastarim tramvajima bez klime, tako pompozno najvaljivanim? Dosad prometuju točno dva kom, i to samo slučaju da nisu pokvareni......